Bukefalos 28 år!

kamomillo

Trådstartare
Jag måste köpa en ny spis... Blir tokig på den gamla skitiga, långsamma ugn jag har.:mad:

Vad ska man tänka på?
Varmluft?
Stor ugn eller två mindre?
Knapparna verkar ju oftast sitta snett uppåt på panelen nu mera, fördel eller nackdel?
Materialet i ugnarna verkar skilja sig, vilket är bäst?
Jag har som mest 8000 kr att handla för.

Snälla alla spisexperter hjälp mej!

* Jenny *
 
Sv: Ny spis

Hur lagar du mat? Hur många är ni i familjen?
Jag saknar fortfarande min gamla spis med dubbla ugnar, men jag lagar så mycket som möjligt i ugn.
Jag har aldrig lyckats lära mig att gilla varmluftsugnar som många skryter så om, tycker maten har lätt att bli torr och utan färg om man använder den till flera saker samtidigt.
Efter handikappanpassningen av köket har jag en inbyggnadsugn och det är smidigt med en sån men det rymms ju bara en sak i taget.
Sen har jag en spishäll med touchkontroller som är bra när man ska hålla rent men direkt farligt om man har kissekatter som hoppar upp och ställer sig på kontrollerna, det har skett flera gånger trots att det finns en låstangent.
Sen går det inte koka långkok på spishällen eftersom det är så känsliga temperatursensorer att termostaten slår i från.
Så jag skulle nog, om jag kunnat välja fritt, valt en gammeldags spis med gjutjärnsplattor och dubbla ugnar.
 
Sv: Ny spis

Vi har separat ugn, alltså en häll sen ugnen på annan plats men jag kan säga att varmluftsugn är jättetrevligt att ha :love:
 
Sv: Ny spis

Varmluftugn är bra ifall man ska ha t.ex. 2 plåtar samtidigt i ugnen, annars tycker jag att det är överreklamerat. Däremot är en självrengörande ugn jättebra. Induktionshäll alla gånger, ifall jag får välja. Energisnålare, snabbare, blir inte lika varmt på plattorna och, totalt ofarligt ifall något husdjur råkar få igång en platta (under förutsättning att det inte står något metallföremål på plattan), eftersom plattorna i sig inte blir varma.
 
Sv: Ny spis

Jag drömmer om induktionshäll samt ugn med ångfunktion, gärna kombinerat med mikro i ugnen (mina föräldrar har en sådan-dock ej med ångfunktion) Fungerar toppen då ovansidan är klar men inte innandömet, då kör man bara mikro samtidigt så blir allt klart samtidigt och man slipper en extraplats för mikron!
 
Sv: Ny spis

Köpte nyligen en spis med varmluftsugn. Underbart. Och inte har min mat blivit torr i alla fall.
 
Sv: Ny spis

Hoppsan!
Var det hit min tråd blev flyttad, jag visste inte ens att "hem &hobby" fanns:o

Tack för svaren, Vi är tre i hushållet, Jag bakar mycket.
Har ALDRIG använt en varmluftsugn, men skulle vilja prova.

Har också hört fördomar om att varmluft gör maten torr.

Fler tips?

* Jenny *
 
Sv: Ny spis

Kombinationen gasspis och vanlig ugn är det ultimata.
Just gasspis skulle jag inte kunna klara mig utan, oslagbart!

Varmluftsugn är inte min grej och gasugn går absolut inte.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 583
Senast: Nahar
·
Äldre Snälla hjälp mej! Jag har en sony xperia som är på upphällningen, minst sagt... =( Skulle vilja ha en ny mobil, som tar laddning... och...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: kamomillo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
L
Hästmänniskan Jag skriver nu under anonym nick. Jag jobbar på en liten ridskola som instruktör kvälls tid, får tim lön -svart!! Men är ca en halv...
2
Svar
21
· Visningar
2 168
Senast: maddiiiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp