Ny valp, stressad tik?

Narcissa

Trådstartare
Jag fick hem min lilla valp idag och jag tycker att min äldre tik har tagit det ganska bra. Hon varvar mellan att vara intensivt intresserad av valpen och att sova.
Men en sak märker jag och det är att hon gärna vill rida på den lilla valpen. Jag avstyr givetvis detta men jag undrar varför hon gör så? Hon har aldrig haft någon tendens att rida innan. Dessutom blir hon flåsig emellanåt, precis som att hon blir stressad. Sen går hon och lägger sig och allt är frid och fröjd igen. Nu har jag ju bara haft valpen i 9 timmar så det är ju inte så länge.

Sv: Ny valp, stressad tik?

Verkligen ingen som vet? Idag har det varit mindre än igår men direkt valpen skäller kommer tiken och buffar på henne och hoppar sen ibland upp på valpen. Jag får ingen känsla alls av att tiken inte gillar valpen.

Någon?

Skulle tro att hon håller på att anpassa sig till sin nya roll. Rider för att visa att hon är "högre" än valpen, är möjligtvis lite stressad av förändringen (om hon är känslig av sig) men kan ändå slappna av nog för att sova.

Med lite tid lägger det sig, nyhetens behag. :)

Hur funkar tiken annars ihop med andra hundar? Vek, en aning stressad och inte direkt högsta hönset i hönsgården?

Tiken är väldigt ranghög. Så egentligen förvånar det ju mig inte att hon gör som hon gör men valpen är ju så liiiten.
Jag undrar också varför hon går och puffar på valpen när den har skällt. Precis som att hon måste se så att den lever. Hundar är underliga dem. ;)

Fast här tänker vi nog HELT olika!

För mej är det snarare ett tydligt osäkerhetstecken än ett tecken på att hunden är dominant när den försöker rida på en valp - eller för den delen en annan hund.

Om tiken vore genuint "dominant" - som du skriver - så borde hon vara ganska oberörd och hellre ignorera valpen än "stressa upp sej" för den.
Dominanta hundar - i min värld - är de som är coolast, mest toleranta, minst kinkiga för språkliga misstag från andra hundar, som endast i ytterliga undantagsfall behöver ta till "bröst-toner" osv.
Dvs motsatsen till en hund som försöker visa hur "stor" den är i sin kommunikation med andra hundar - tex genom att jucka på valpar!

Jag tror snarare - som Skogstrollet skriver - att tikens "cirklar" har rubbats pga den nya lilla familjemedlemmen och att hon nu försöker "hitta sin plats" i den nya konstellationen.

/Swat

Jag ska förtydliga mig lite. :)

Min tik är inte på valpen hela tiden utan hon är ganska mycket som vanligt. Valpen kan springa på henne och försöka busa med henne och det tar hon med upphöjt lugn. Det är just ibland, och alltid efter att valpen har låtit, som hon ska hålla på att buffa och klättra på den. Igår var hon inte alls flåsig mer än kanske max 5 min på hela dagen.
De kan även sova nära varandra.

Mot andra hundar kan den här tiken vara ganska tuff och säga ifrån ordentligt när de inte tar hennes varningar. Det är en tik med väldigt stor integritet. :love:

Min hund är ranghög men osäker. Dvs hon säger ifrån mot slyngelhundar ute och har hög integritet. Men hon är samtidigt osäker och tycker att valpar är läskiga (tittar bort, stelnar, går iväg långsamt). Jag vet inte hur van din hund är med valpar? Men det låter inte som att hon riktigt vet vad hon ska göra med den lilla så hon gör "som hon brukar".

Att vara ranghög innebär ju inte med automatik att hunden är genomsäker (trygg), immun mot stress eller alltid vet hur den ska bete sig.

Min tik har själv haft två kullar och bott hos en uppfödare med flera kullar om året så hon är ganska van vid valpar. :)

Nu har jag studerat detta noga och jag tror inte att hon rider utan hon tar ett grepp och lägger valpen ner innan hon slickar på valpen och håller på. Undrar om hon tror att det är hennes valp? ;)

Min tik har själv haft två kullar och bott hos en uppfödare med flera kullar om året så hon är ganska van vid valpar. :)

Ja det är ju väldigt svårt att försöka gissa varför din tik beteer sig som den gör utan att du berättar mer om hund.

Min tik har förövrigt också bott hos uppfödare sina första två år och själv haft kull. Hon gillar ändå inte valpar och undviker dem om hon kan.

Ja, det är jag som inte tänker på att skriva allt. Sorry. Jag är iaf glad för era svar. :)

Min tik undviker inte valpen. Mest är de var för sig men sen kommer de här rycken och de blir som tokiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 212
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 127
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka