Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Han är en tre årig tinker och ja det är han på min avatar: :love:
026.jpg


Vad har du för framtidsplaner med din varmblod/arab? Låter som det skulle kunna
vara nåt för distans.

Idag har jag väl inte riktigt tagit tag i saker, det blir väl imorgon.. Har väl inte
ätit jätte dåligt heller men ska försöka ha lite mer koll från och med imorgon.
Det svåra/tråkiga är att få upp ett hyfsat protein intag, borde ligga högre än
jag gör när jag tränar som jag gör. Mycket mindre kolhydrater får det också bli,
jag är tyvärr galen i bröd.


Vilken snygging du har där=) :bow:

Jo jag hade då tänkt western och sen prova på distans. Man måste ju ha hjälp på distans med hästskötare mfl för det ska funka. Vi får se =)
 
Sv: Ny viktutmaning

OnT då:
Igår var jag faktiskt hyfsat duktig, hamnade väl på ca 1800 kcal. Frukost var protteshake, lunch yoghurt med banan & linfrö + rågbröd,
middag kallskuren älg med potatis och avslutning på kvällen blev chokladpudding på double-pro (dvs. man gör den på proteinpulver).
Dessutom var jag ute och promenerade med hästen en timme (sprang lite också) och styrketränade 1,5 timme på kvällen.

Mitt största gissel är att jag är för lat för att orka fixa mat. Nu i värmen är det dock gott med nåt svalt.

Hur kämpar ni andra på?
 
Sv: Ny viktutmaning

Så här försöker jag äta:

Frukost: Turkisk yuogurt med fröblandning (pumpa-, solros- och pinje) + 1 ägg antingen kokt eller som omelett med lite ost och mjölk. Te & kaffe.

Lunch: Beroende på om jag är hemma eller på jobbet, lite olika men försöker tänka att max 1/5 av tallriken är pasta/ris/potatis och resten kött och grönsaker.

Mellanmål: Kaffe + 1 frukt eller energibar. Ibland blir det glass:o.

Middag: Kött/fisk med grönsaker. Kaffe + liten kaka.

Kväll: Turkisk yuogurt med fröblandning (pumpa-, solros- och pinje). Te. Knäcke/fullkornsskorpa med ost.

1-2 ggr/vecka unnar jag mig lite chips och 1 öl/1 glas vin.


Som sagt det har funkat bra, gick ner ca 0,5 kg/vecka i 3 månader (8 kg), nu står det lite stilla men jag går inte upp i alla fall. BMI 25,5 nu.

Jag försöker ju köra nån sorts LCHF -light version, men kan ju säga att de dagar det råkar bli typ inga kolhydrater alls under dagen så har jag sånt FRUKTANSVÄRT sug på kvällen efter godis, bröd, vad som helst snabba kolhydrater :crazy: så jag försöker hålla det på en lagom nivå.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag vill hoppa in här o få lite hjälp med motivation! :)

Jag har alltid haft ngt kilo för mkt, mkt från arvsanlag då vi har en del problem med de i släkten.
Jag är sambo o han älskar mig för den jag är - men nu trivs jag inte mer.
Jag är 168 lång o väger ca 86 kg(!) DOck är jag "grov" i mig själv, grov benstomme vill säga.
Har även väldigt mkt muskler - men ändå sitter där en del på mage o lår typ.

Jag vet inte hur jag ska börja - jag vill verkligen ha en "kick-start", annars tappar jag lätt motivationen.

Är det någon som kan tipsa mig om vad/hur jag ska göra?
(Har INTE läst igenom hela tråden, annars kanske där hade stått något bra)

Tack på förhand.
 
Sv: Ny viktutmaning

Beror nog mycket på hur du är som person. Klarar du en kick-start med pulver kan det vara en väg att gå. Själv rasade jag 3 kg första veckan med VV och sedan gick jag stadigt ner 0,5 kg så länge jag höll mig i skinnet (höll mig till mina points vill säga).

Visst är det "bara vatten", men det märkes på kläder (som satt bättre) och gav en bra motivation att fortsätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny viktutmaning

Så här försöker jag äta:

Frukost: Turkisk yuogurt med fröblandning (pumpa-, solros- och pinje) + 1 ägg antingen kokt eller som omelett med lite ost och mjölk. Te & kaffe.

Lunch: Beroende på om jag är hemma eller på jobbet, lite olika men försöker tänka att max 1/5 av tallriken är pasta/ris/potatis och resten kött och grönsaker.

Mellanmål: Kaffe + 1 frukt eller energibar. Ibland blir det glass:o.

Middag: Kött/fisk med grönsaker. Kaffe + liten kaka.

Kväll: Turkisk yuogurt med fröblandning (pumpa-, solros- och pinje). Te. Knäcke/fullkornsskorpa med ost.

1-2 ggr/vecka unnar jag mig lite chips och 1 öl/1 glas vin.


Som sagt det har funkat bra, gick ner ca 0,5 kg/vecka i 3 månader (8 kg), nu står det lite stilla men jag går inte upp i alla fall. BMI 25,5 nu.

Jag försöker ju köra nån sorts LCHF -light version, men kan ju säga att de dagar det råkar bli typ inga kolhydrater alls under dagen så har jag sånt FRUKTANSVÄRT sug på kvällen efter godis, bröd, vad som helst snabba kolhydrater :crazy: så jag försöker hålla det på en lagom nivå.

Om du klarar att stå emot suget och försöka plocka bort chips, kaka, glass, dvs. det med kolisar så kanske du knallar ner det som är kvar i vikt? Det blir ju ändå ganska mycket kolhydrater om man äter kakor osv. varje dag.
Det är iallafall det första jag skulle plocka bort, istället för mindre portioner, iaf om jag försökte äta enligt lchf.
Du behöver ju inte dra ner allt på en gång, då hinner ju kroppen ställa om sig lite mer. Det är ju vanligt att man får sug på sånt om man bara plockar bort alla kolisar på en gång, det blir ju liknande om man käkar mycket godis varje dag och sen bara slutar med godiset.
 
Sv: Ny viktutmaning

Vi kanske inte ska sväva ut för mycket i den här tråden, om det som inte handlar om viktminskning?

Jo vi ska försöka hålla oss till ämnet men det handlar ju också om vikt beroende på vilken ras/typ man har för häst. Ex islandshästar har en gräns på 100kg säger dom medans en arab inte klarar den vikten har jag hört.

Jag var bara nyfiken på hennes avatar:laugh:
 
Sv: Ny viktutmaning

Low Carbs High Fat
Dvs man minskar på kolhydrater till förmån för fett. Det finns väl lite olika varianter
en del försöker ta bort kolhydrater helt, en del minskar bara och äter endast
långsamma kolhydrater.
 
Sv: Ny viktutmaning

Idag är jag bitter! Har varit hos läkare och fått pencillinkur på 10 dagar vilket
innebär att jag inte ska träna under tiden!!
Den 20 augusti ska jag vara med på SM i styrkelyft så jag kommer alltså vara
helt otränad inför tävlingen. Jag drog till ryggen på en annan tävling för en månad
sen och sen blev jag dunderförkyld så jag har inte tränat ordentligt på en månad
heller.
Bitter som sagt! :mad:

Har köpt lite "natur"-godis att tröst äta och en Ben & Jerryglass står i frysen...
Kan dock inte tröstäta för jag ska ta medicinen på tom mage.. :cry:

Bra start på dieten :P
 
Sv: Ny viktutmaning

Men du, att trösta med mat är faktiskt en tankevurpa som heter duga. Jag har aktivt försökt ändra det där tänket; belönings- och tröstsystemet med mat som främsta faktor.

Numera tänker jag inte "jag unnar mig en bit choklad". Jag tänker (när jag står där vid chokladen) "ska jag verkligen unna mig att bli tjock - det är resultatet av fel val".

För mig är det värst att haka på tåget att strunta i BÅDE träning och mat. Kan jag inte träna måste jag tänka på maten ändå, och tvärtom. Det går väldigt fort åt fel håll om jag struntar i bägge delar.
 
Sv: Ny viktutmaning

Om du klarar att stå emot suget och försöka plocka bort chips, kaka, glass, dvs. det med kolisar så kanske du knallar ner det som är kvar i vikt? Det blir ju ändå ganska mycket kolhydrater om man äter kakor osv. varje dag.

Det är ju inte frågan om stora mängder, "1 kaka" innebär typ 1 Dominokex, ibland bara ett halvt eftersom 2-åringen snor halva:p.
Och glass är inte heller varje dag, kanske varannan nu på sommaren, inte alls på vintern.
Och lite chips/kex med goda ostar 1 gg/vecka plockar jag INTE bort, det är mitt och sambons fredagsmys.:love:

Men visst, lite av det kunde jag säkert plocka...

Jag tror inte att jag ärligt skulle fixa att ALDRIG unna mig nånting, det skulle garanterat bli bakslag.:crazy:

Sambon tycker att jag ska vara nöjd ett tag med att ha plockat 8 kg, det var ju ändå över 10% av min utgångsvikt. Och låta vikten ligga stilla ett tag och sen ta tag i det igen och gå ner de resterande 4 kg.
Faktum är att igår låg jag på 58,8 kg, inte för att det är nån större skillnad på 59,5 och 58,8 men i alla fall. Jag går inte upp i alla fall med nuvarande diet.
 
Sv: Ny viktutmaning

Alltså, jag har motionerat lite xtra o ätit sundare i ett par veckor vilket visats genom - på vågen.
Men vill ha mer fart på de.

Började idag med pulversoppor.
Äter dock frukost, sen blir de soppa till lunch, eftermiddagsfika och så äter jag middag på kvällen med sambon.
Kommer däremot utesluta potatis, pasta, ris och bröd. Ersätter detta med sallad.

Cyklar dagligen till stallet och är väldigt glad för o åka inlines när jag har tid - jobbar just nu natt.

Med denna "diet" borde man väl tappa mer?
Jag har gjort detta förut o höll vikten bra efter att jag åt alla målen,
efter att min morfar dog så la jag tyvärr på mig igen - vilket jag bara har mig själv o skylla på.
 
Sv: Ny viktutmaning

Low Carbs High Fat
Dvs man minskar på kolhydrater till förmån för fett. Det finns väl lite olika varianter
en del försöker ta bort kolhydrater helt, en del minskar bara och äter endast
långsamma kolhydrater.

Ok. Men jag är rätt så dålig på bra mat o dålig. Jag förstår ju att McDonalds mfl inte är bra därför äter jag inte där o har inte gjort det på 3år nu:banana:
Inte heller på de andra matkedjorna. Däremot har jag hittat två fik som gör goda sallader o smoothies:bow: som jag går till då jag varit i stan länge o börjar känna mig trött osv. Men jag äter inga kakor eller sånt ute då jag fikar.

Kolhydrater är väl socker? Och vad är då långsamma kolhydrater?
Får man äta grönsaker,frukt, bär och annat grönt?
 
Sv: Ny viktutmaning

Men du, att trösta med mat är faktiskt en tankevurpa som heter duga. Jag har aktivt försökt ändra det där tänket; belönings- och tröstsystemet med mat som främsta faktor.

Numera tänker jag inte "jag unnar mig en bit choklad". Jag tänker (när jag står där vid chokladen) "ska jag verkligen unna mig att bli tjock - det är resultatet av fel val".

För mig är det värst att haka på tåget att strunta i BÅDE träning och mat. Kan jag inte träna måste jag tänka på maten ändå, och tvärtom. Det går väldigt fort åt fel håll om jag struntar i bägge delar.

Jag är också den sorten som tröstäter. Har minnen då en idiotstyvfar mobba mig varje gång jag skulle äta och han såg det. Han sluta inte förens jag stod o grät med maten ihanden eller i munnen då var det alltså middag eller frukost inget godis. Och jag vägde då ca48kg och jag var väl runt 14år. Han satte såna dumma tankar igång att jag börja utveckla ätstörningar och varje gång ngn va dumt emot mig sa jag inte ifrån, jag åkte hem eller gick till närmaste affär för o hitta ngt att tröstäta.
Jag har tagit bort det mesta av detta tänket och nu säger jag ifrån så det dundrar om det ifall ngn ens vågar vara dum emot mig. Men då o då så tröstäter jag för att dämpa ångesten. Jag är en sån där "funderare o grubblare" typ och oroar mig för allt. Detta kommer ju ifrån denna idiotiska mannen samt från mobbarna som mobba mig pga min skånska dialekt då jag bodde uppåt landet. Men jag har tagit hjälp emot detta och nu det senaste året har jag lyckats stå emot tröstätandet och får då ist ångestattacker då o då. Men hellre det än att äta en hel 200gr marabou o sen må så dåligt i flera veckor pga detta o sen äta ännu mera pga dessa mådåligt tankar.
Jag har dock inte haft ngr panikångest attacker på 6mån :bump:
Så nu tänker jag ist " näää jag vill inte ha ngt godis,glass eller chips, jag vet hur mycket socker o annat det finns i dom. Så jag köper grönt ist :D o har hittat en sån god fruktsallad så det är inte sant! Köper kravmärkt sen blandar sj =) Jättegott! Detta med den mannen som va så elak emot hela min familj hände från 1990-1996( vi lyckades få ut polisen till huset mellan jul o nyår 95/96 så vi kunde sticka därifrån. han hade då höllt oss i ett helveteshem i 6år). Men vi mår bra nu:rofl: o försöker leva livet i skåne.

Ilf så är detta grunden till min syn på mat därav också tröstätandet som jag nu lyckats få bukt med hoppas jag. Maten är en näringskälla inte en tröst för mig nu. Dock vill jag gå ner i vikt till ca 80kg till mina 171kg sen får vi se om det blir mera=)
 
Sv: Ny viktutmaning

Kolhydrater är sockerarter, snabba kolhydrater är socker, vitt bröd, kakor som snabbt tas upp av
kroppen. Långsamma kolhydrater är sånt som tar längre tid för kroppen att ta upp som grovt bröd,
rotfrukter, bönor osv.
Du kan googla på glykemiskt index, det är ett mått på hur snabbt kolhydrater tas upp av kroppen.

Snabba kolhydrater tas som sagt upp snabbt av kroppen och höjer insulinpåslaget kraftigt, sen
när det lika kraftigt dalar så blir man hungrig igen. Långsamma kolhydrater ger ett jämnare
insulinpåslag och man ska hålla sig mätt längre typ. Det är stärkelse och fibrer som gör att det
tar längre tid för kroppen att processa.
 
Sv: Ny viktutmaning

Känner igen det där, hade också en styvfar som såg till att man fick massa problem med maten. Man skulle äta upp allt på tallriken fast man var proppmätt ena dagen, nästa dag fick man ingen middag alls.

Iallafall så åt jag lite ben & jerry glass igår, jag ingen glass-människa så det är en av det få saker som jag inte överäter av om jag köper hem det. Natur godis är så vidrigt dyrt så det köper man bara lite av.

Idag är det väl att försöka hålla sig lite i kragen igen, inga problem hitills. Tar ju pencillinet på fastande mage och det gör mig lite lätt illammående så jag har inte kommit mig för att äta ännu.
 
Sv: Ny viktutmaning

Kolhydrater är bra mycket mer än socker. Mjöl (pasta, bröd etc), ris och så vidare.

Tittar man snabbt på Wikipedia skriver de:
---
Kolhydrater - kemisk samlingsbeteckning på ett stort antal olika ämnen, bland annat socker, stärkelse och kostfibrer

Socker - i dagligt tal avses strösocker som utgörs av sackaros; kemiskt sett ett antal olika ämnen med liknande sammansättning (se ovan)

Komplexa kolhydrater - avser i kostdiskussioner stärkelse
---

Jag är själv kolhydratnarkoman vilket för min del innebär att hela systemet går bärsärkargång-light när det kommer till mjölmat och socker. Jag blir 10 gånger mer hungrig om jag t ex kompletterar min thai-mat med ris, än om jag äter en mindre portion och utesluter riset helt.

Mina kolhydrater vill alltid ha sällskap, så det blir en evig karusell när det väl sätter igång. Jag tror alla är olika känsliga för detta, jag vet vad jag ska undvika och vet att jag mår fysiskt bäst av Skaldeman-dieten. Men att psykiskt klara av det är en annan femma, det blir för tufft för mig. Jag vill njuta av livet också. Därför försöker jag balansera, men det är klart; ibland halkar jag. Som semestertider. Det är dock lättare att komma på rätt bana igen när jag vet hur det fungerar, jag behöver "avgifta mig" en tid, sedan blir det lättare. Men det är elakt mot mig själv att gå loss på bröd, bullar, socker och godis. Det är svårt att låta bli sedan.
 
Sv: Ny viktutmaning

Stackars dig som har fått gå igenom nåt sådant !! Och skånska som är sååå vackert.
Själv har jag 20 kg som jag jobbar bort för tillfället. Vägde 85 kg till mina 168 cm och var alltid trött och sugen på nåt. Gick upp sakta under 4 år då mitt jobb är stillasittande. Provat det mesta men inget har funkat...Så jag började med Cambridge i maj. Ren kur klarade jag inte av, fick ont i magen och yrsel. Så jag äter cb till frukost, på lunchen på jobbet äter jag vanlig mat. Till middag på kvällen tar jag en shake till. På detta sätt gick jag ner 9 kg på ca 7 veckor. Sen höll jag upp ca en månad av olika anledningar och gick upp 2 kg. Det som jag tycker är bra är att cb tar bort mitt sug och håller mig mätt. Nu har jag börjat på samma sätt igen och ska plocka det sista. Har börjat promenera med målet att kunna börja jogga :) .
Kan tänka mig att byta ut ett mål mat per dag resten av mitt liv om det tar bort suget och gör att jag håller vikten !!
Nu är jag aldrig godissugen och kan inte äta för 2 då jag har krymt min magsäck. Äter jag för mycket mår jag fruktansvärt illa och får ont i magen. Så jag aktar mig noga för att ta en andra portion, bara för att det är gott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp