Ny vinterjacka!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AnnaBanana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 597
A

AnnaBanana

Ok, nu är det verkligen dags att köpa en ny vinterfodrad ridjacka och jag behöver tips...

Vill gärna veta vad ni kollar efter när det gäller funktion och smarta lösningar (fickor etc).

Är också mycket nyfiken på era erfarenheter av olika märken och modeller.
Vilka håller i längden? Hur blir det med passformen på sikt?

Jag skulle vilja ha en jacka som är ganska figursydd och varm jacka och som inte ger en känsla av tält. Gärna kortare modell och som inte blir som en stor "knöl" framför en i sadeln när man rider.

Obs, inga butikslänkar nu, utan bara diskussion om märken och modeller :)

Sv: Ny vinterjacka!

Jag vill ha en vinterjacka som är figursydd och som har två dragkedjor för då kan man dra upp nertill så det inte blir bulligt.
Sen ska den ha fickor och då helst med dragkedja så man inte tappar saker och ting om man händelsevis skulle dratta av. :angel:
Helst ska den stå emot lite blötsnö och inte gå igenom dirrekt.
Samt att den så klart ska vara varm och skön!

Jag investerade i en varm vinterjacka förra året....

O jag bara längtar efter vintern nu! Älskar min jacka!!!

snogtopreiter.jpg

Den är snygg, varm, mjuk och sitter bra när man sitter i sadeln! Tyvärr är den inte vattentät. Den har en "pälsfodrad" luva som e helt :love: Och givetvis de praktiska funktioner som behövs för att sitta i sadeln, ridsprund och dubbelgående dragkedja.

Det är en Schockemöhle.

Mina måsten är dubbeldragkedja, annars är jag flexibel...

Jag har den rosa varseljackan från Rockfish (som finns på Höök's), den är jävligt skön och smidig att rida i eftersom den är kortare framtill :) Jag tycker väldigt mycket om den! Den har ju snygg färg också, jag syns väldigt bra om man säjer så :D

Jag föredrar att ha 2 vinterjackor.

Den ena är en Haglöfs skidjacka med flossad insida :love:
Är i Gore-tex material så den är både vatten och vindtät samtidigt som den andas.
Är ganska kort, figursydd, varm utan att vara stor och bylsig.
Dock passar den bara till ca -20-25 grader sen börjar den bli för kall.

När det är -20 eller kallare föredrar jag att ha:
En längre jacka som går över rumpan.
Rejält fodrad, gärna dun.
Den ska ha sprund i sidorna så den inte åker upp när man rider.
Gärna 2 vägsdragkedja fram.
Flera fickor med dragkedja + lock.
Gärna 2 fickor uppe vid bröstet som är fleecefodrade så man kan värma händerna och det är bekvämt att ha händerna där när de inte behövs någon annanstans.
Gära luva på som går över hjälmen så man slipper att det rasar in snö i nacken när man rider under träd och snön rasar ned.
Gärna stickade muddar i ärmsluten så att det inte läcker in kall luft.
Fleece eller annat mjukt material på kragen, som gärna ska vara hög.
En mjuk flärp på insidan av kragen vid dragkedjan så man slipper onödiga skav mot hakan eller liknande.

Det var väl ungefär de funktionerna som jag gillar som jag kom på nu :)

Liknande trådar

L
Utrustning Satt och tittade på annonser tidigare idag och får se en konstig annons, någon ger bort en ny dressyrsadel.. där står följande: Mycket... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 610
Senast: flickancarra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka