Nya bantningstråden

Nu har vi bara två hästar varav en är svårfödd storhäst och en lättfödd mini. Vi har storhästens hö i en stor trälåda (potatislåda)med så höga kanter att shettisen inte når upp medan stora äter ovanifrån. Shettisen äter sitt hö i egen låg låda ur nät. På natten har han egen liten hage i hagen med en tråd han går under så får han äta natthö/vila utan att störas av den andra. Men du kanske inte har möjlighet att fixa nåt sånt?
Nja, vår ponny är en maxad b-ponny så det blir nog svårt att hitta på nåt som de stora hästarna kommer åt men inte han. Lite lättare om det är större storleksskillnad på dem skulle jag tro.
 
Men vad är skillnaden mellan munkorg på sommaren och munkorg på vintern? På vintern behöver han ju bara ha den under dagen och slipper den under natten när han står inne, under sommaren hade det ju blivit dygnet runt.
För det första är vintern normalt sett fler månader. Om hästen dessutom har munkorg sommartid betyder det att den har den året runt. Munkorgen begränsar en naturlig tuggrörelse, därför bör man försöka ha den så lite som möjligt anser jag.
Vintertid kommer det även bli kallt, frost, blött osv. jag föreställer mig att det kommer att påverka en del.
 
För det första är vintern normalt sett fler månader. Om hästen dessutom har munkorg sommartid betyder det att den har den året runt. Munkorgen begränsar en naturlig tuggrörelse, därför bör man försöka ha den så lite som möjligt anser jag.
Vintertid kommer det även bli kallt, frost, blött osv. jag föreställer mig att det kommer att påverka en del.
Det fryser väl i den?:confused:
Har aldrig provat betesbegränsare eftersom jag har inte haft det behovet med mina hästar. Gammelman, som gick bort 2012, var mkt svårfödd. Gammeltant, som gick bort 1996, var normalfödd
 
Jag tror att det kan skilja sig beroende på vilken teknik hästen har när det äter. En del hästar får tandskador av betesreducerare och andra får det av hönät, medan andra hästar klara sig utan negativa följder. Du får helt enkelt pröva och se hur det går för just din häst. Sedan får du vara noga med att byta betesreducerare om de blir blöta så att de inte blir ofräscha eller ger skav.
 
Senast ändrad:
Hej! Här kommer en bantningsfråga! Min häst är i STORT behov av bantning. Just nu går han fortfarande på bete och har tänkt låta honom göra det nån vecka till eftersom gräset inte är så bra längre och han tappar lite naturligt. Men sen kommer han stå inne mellan 10-12 timmar varje natt, på dagen kommer det vara svårt att kontrollera åtgången eftersom de har gräs i vinterhagen och när det kommer snö slowfeeding häck- det är väldigt viktigt för mig att han har "fri tillgång" på dagarna eftersom jag inte har möjlighet att fodra fyra gånger om dagen som jag annars vill. Jag har bra koll på hur man räknar ut foderstat och ser till att han får vad han behöver näringsmässigt, det behöver ni inte tänka på. MEN hur lite kan han stå på över natten? Tanken nu är att ta hem halm och att han får det till kvällsmat/frukost så att han kan stå längre och äta men få i sig färre kalorier. Kan man göra så? Alltså i stort sett inte få nån näring 12timmar och sen bra hösilage i 12timmar? Oavsett hur mycket han får så sparar han inte utan äter upp direkt. Äter de långsammare i nät eller är det individuellt?

☺️
 
Det är värt att veta att det djurskyddsmässigt inte anses okej med betesbegränsare dygnet om.

Sen, små födgenier kan få i sig förbluffande mängder genom begränsare. Jag har en B-ponny som ser ut som en fet boll efter en sommar på HALVA dygnet bete MED munkorg. Han äter närmast ohejdat silage genom korgen med, så ingen lösning försöka minska vikten så på honom. Hade en lättfödd B-ponny förr, och han åt 10 kg silage GENOM munkorg på en förmiddag när jag ville ha fritt till hans svårfödda polare. Bara ge upp det.

Steg 1 med lättfödda är att man MÅSTE anpassa saker efter dem när de går med andra i hagen. Dvs man får stödfodra de större/mindre lättfödda. Det är kört försöka fodra efter de mer svårfödda och försöka begränsa den lättfödda.

På vintern fryser munkorgen lätt ihop, det byggs på is tills det är igenfruset.

Jag har löst det med att dela halva dygnet, i box eller varsin hage med varsin lösdrift. Dessutom har jag portionsfodring i hagen, där jag bara har två hästar tillsammans, och den stora mer svårfödda INTE låter den lilla lättfödda dela hög. Utan han får äta sin egen hög och får inget mer. Sin portion får han i en avdelad hage med enkel tråd så han kan äta i sin takt.
Fri tillgång är inte möjligt. Inte ens med slowfeedingnät.

På natten så även där portionsfodras han, jag har byggt automatisk utfodring så han får mat var 4:e h dygnet om (den stora med såklart). Inne får han begränsat med silage och halm. Den mer svårfödda kompisen får proppa i sig silage.
 
Jag säger samma som @Alexandra_W, det finns inget alternativ för lättfödda hästar.

Eftersom jag har två som äter i nät så kan jag säga att hade jag lagt halva dygnets mat i nät för att jag inte kan fodra under dagen så hade de kilona gått åt under första tre timmarna och sedan hade de stått utan mat i 4-6 timmar. Det är inte försvarsbart djurskyddsmässigt.

För mina är det inte ens, som det är just nu, försvarsbart att ge utan nät fem gånger per dag då de skulle äta ca 80 minuter på ett dygn, utan nät. Det betyder att de skulle gå närmare 20-22 timmar utan att äta. Med nät tar samma mängd ca 8-10 timmar vilket inte heller är ultimat men åtminstone betydligt bättre och de äter då inte på 14-16 timmar vilket är betydligt bättre men knappast bra.
Jag önskar jag kunde ge dem fri tillgång men faktum är att det faktiskt inte går om man har lättfödda hästar, ens med energifattigt hö/hösilage.

Har man dessutom en häst av "STORT" behov av bantning så måste man ta den från betet. Den får inte gå en dag till.
 
Jag säger samma som @Alexandra_W, det finns inget alternativ för lättfödda hästar.

Eftersom jag har två som äter i nät så kan jag säga att hade jag lagt halva dygnets mat i nät för att jag inte kan fodra under dagen så hade de kilona gått åt under första tre timmarna och sedan hade de stått utan mat i 4-6 timmar. Det är inte försvarsbart djurskyddsmässigt.

För mina är det inte ens, som det är just nu, försvarsbart att ge utan nät fem gånger per dag då de skulle äta ca 80 minuter på ett dygn, utan nät. Det betyder att de skulle gå närmare 20-22 timmar utan att äta. Med nät tar samma mängd ca 8-10 timmar vilket inte heller är ultimat men åtminstone betydligt bättre och de äter då inte på 14-16 timmar vilket är betydligt bättre men knappast bra.
Jag önskar jag kunde ge dem fri tillgång men faktum är att det faktiskt inte går om man har lättfödda hästar, ens med energifattigt hö/hösilage.

Har man dessutom en häst av "STORT" behov av bantning så måste man ta den från betet. Den får inte gå en dag till.

Men det är gräs överallt just nu, att ta honom från betet innebär hage på dagen med lika mycket gräs + hö/halm på natten. Tror faktiskt att det är ett bättre alternativ att han får röra på sig dygnet runt och äta bara gräs. Kan inte ställa honom av gräset helt, främst för jag rent praktiskt inte kan se till att han får mat så många gånger om dygnet han behöver och dels för att han får gå själv isåfall och kommer inte röra på sig något. Han kommer inte dö av fetma och det är inte akut för dagen men långsiktigt vill jag att han sakta ska tappa och ville egentligen främst bara ha svar på mina utfodringsfrågor.. Inte jag som låtit honom bli såhär tjock utan fodervärd så jag testar inte "samma system" som fått honom tjock. Innan har han stått på fri tillgång dygnet runt, utan nät, och inte fått motion. Tyvärr, hade jag vetat detta hade det aldrig gått så långt.
 
@ygenda Det fungerar inte bara att starta igång honom då?

Tog emot min tjockis för några veckor sen. Visserligen stor häst men ändå. Fettnacke, ja fett överallt.
På dagen fri tillgång i hagen vi har även börjat stödfodra lite då gräset inte räcker. Inne får hästen nästan likvärdigt som mitt andra sto.

Bara genom motion så har omfånget minskat rejält. Det gick fort och hästen börjar redan komma upp i lite kondition. Dock är det en bit kvar.

Vi har även en shettis som m hon får lika mycket mat som de stora hästarna dvs fri tillgång i hagen men en tuss inne. Hon äter spillet från de stora hästarna när vi fodrar i höhäck på vintern.

Jag skulle minskat intaget på kvällen/natten och öka på motionen. Lycka till!
 
Men det är gräs överallt just nu, att ta honom från betet innebär hage på dagen med lika mycket gräs + hö/halm på natten. Tror faktiskt att det är ett bättre alternativ att han får röra på sig dygnet runt och äta bara gräs. Kan inte ställa honom av gräset helt, främst för jag rent praktiskt inte kan se till att han får mat så många gånger om dygnet han behöver och dels för att han får gå själv isåfall och kommer inte röra på sig något. Han kommer inte dö av fetma och det är inte akut för dagen men långsiktigt vill jag att han sakta ska tappa och ville egentligen främst bara ha svar på mina utfodringsfrågor.. Inte jag som låtit honom bli såhär tjock utan fodervärd så jag testar inte "samma system" som fått honom tjock. Innan har han stått på fri tillgång dygnet runt, utan nät, och inte fått motion. Tyvärr, hade jag vetat detta hade det aldrig gått så långt.

Halvdygn och munkorg, och så halm och liiite hö/silage inne på natten? Det gör skillnad iaf, tro mig de proppar i sig betydligt mer än de promenerar bort på bete. Så att ta dem av om så bara halva dygnet gör skillnad, och minska mängden så gott det går med betesbegränsare.

Och så dock motion då såklart men det planerar du ju
 
@ygenda Det fungerar inte bara att starta igång honom då?

Tog emot min tjockis för några veckor sen. Visserligen stor häst men ändå. Fettnacke, ja fett överallt.
På dagen fri tillgång i hagen vi har även börjat stödfodra lite då gräset inte räcker. Inne får hästen nästan likvärdigt som mitt andra sto.

Bara genom motion så har omfånget minskat rejält. Det gick fort och hästen börjar redan komma upp i lite kondition. Dock är det en bit kvar.

Vi har även en shettis som m hon får lika mycket mat som de stora hästarna dvs fri tillgång i hagen men en tuss inne. Hon äter spillet från de stora hästarna när vi fodrar i höhäck på vintern.

Jag skulle minskat intaget på kvällen/natten och öka på motionen. Lycka till!

Hej! Jo jag tycker att jag ser ganska stor skillnad redan men han är ju fortfarande tjock, det kankse är som du säger att det räcker med motion. Han är ett halvblod som iof har ganska lätt att lägga på sig men han blir ju inte tjock på halm som vissa ponnys☺️ Känner mig lite stressad att det måste gå fort för att många hetsar om vikten och att det är så farligt, men så länge det går åt rätt håll, är det verkligen "akut" då?

Tack för ditt svar!
 
Hej! Jo jag tycker att jag ser ganska stor skillnad redan men han är ju fortfarande tjock, det kankse är som du säger att det räcker med motion. Han är ett halvblod som iof har ganska lätt att lägga på sig men han blir ju inte tjock på halm som vissa ponnys☺️ Känner mig lite stressad att det måste gå fort för att många hetsar om vikten och att det är så farligt, men så länge det går åt rätt håll, är det verkligen "akut" då?

Tack för ditt svar!

Det beror på hur tjock den är. Och om den är tjock för den är insulinresistent.
 
Hur vet man det då? Vet var ute för rutinkontroll för ett tag sedan då var han mycket värre, hon kollade ju blodvärden osv, hade det visat nåt isåfall?

Nej man måste ta speciellt prov efter fasta - och de kan visa falskt. Men man kan få ledning utefter symptom osv.

Men är hästen inte IR utan bara fått äta för mkt och blivit tjock är största faran vad den extra belastningen gör på lederna osv. Då behöver man inte ha akut stress utan kan låta bantningen ta några månader. Men om IR så är det särskilt den här perioden lite brådis då man har en kraftigt förhöjd risk för fång.
 
Nej man måste ta speciellt prov efter fasta - och de kan visa falskt. Men man kan få ledning utefter symptom osv.

Men är hästen inte IR utan bara fått äta för mkt och blivit tjock är största faran vad den extra belastningen gör på lederna osv. Då behöver man inte ha akut stress utan kan låta bantningen ta några månader. Men om IR så är det särskilt den här perioden lite brådis då man har en kraftigt förhöjd risk för fång.
Okej tack för ditt svar! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 621
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp