Nya BLUP-index 2012

Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja och de resultaten ska ju absolut räknas med!

Men det görs ju inte och har aldrig gjorts, inte ens de hästar som fortfarande är "bosatta" i sverige får särskilt ofta med sina utländska resultat. Därför haltar det ju rejält eftersom det oftast är de bästa som tävlar utomlands och de ser ut att knappt tävla alls om man tittar på blup.

Just det med utländska tävlingsresultat är väl dock något som är ett vanligt problem i alla länder där är det samma sak med tex danmark, de med hästar på Jylland tävlar tex mkt i tyskland då utbudet är så mkt större och det är lätt och nära att köra dit. Alla de tävlingsresultaten saknas i deras bas också.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Jag vet det, men jag har aldrig sagt att jag tycker det är bra! Det tycker ingen på ASVH heller vad jag vet.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Rocky var aldrig någon V-hingst. Han exporterades medans han fortfarande användes i avel om jag inte fått helt fel uppgifter.

Om han inte var det så vet jag inte vad värdebokstaven V står för när man går in och kollar på hans blupsida.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Nu hinner inte jag sitta och gå igenom alla trådar med blup utan jag knuffar upp en gammal tråd istället.

Någon som är insatt i hur mkt egna tävlingsresultat påverkar blup och isf hur?

Dvs påverkar antalet poäng eller påverkar det mer pos om poängen är tagna i svår klass och inte i msv osv?

En följdfråga är hur mkt ett stos blup påverkas av avkommornas tävlingsresultat?

Funderar lite på ex Dalwhinnie som förhoppningsvis får blup nästa år då vi får hoppas att han kommer upp i 15 visade.

Han har ju själv helt ok tävlingsresultat, kommer det att påverka hans blup eller är det enbart avkommornas resultat på treårs och kvalitén?
 

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Ottilia
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 379
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 943
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp