Nya BLUP-index 2012

Sv: Nya BLUP-index 2012

Två klick bort på tdb...

Haha jepp det är det.....

Säger iofs inte så mkt mer än att han inte tävlat alls i stort sett sen han bröt benet som 7 åring.

Var igång en runda i några klasser men var inte sig själv och mkt riktigt så fick han en reaktion i fraktur området med ett aktivt överben som spökade. När jag skadade mig senare så sattes han av helt och först då så började det vända så veterinärerna hade helt enkelt fel han var inte tillräckligt läkt för att sätta igång alls och det där överbenet som veterinärerna menade att vi fick dras med försvann plötsligt helt efter att ha skrotat i hagen i några månader.

Dock är han ju sin vana trogen och alltid måste han hitta på något nytt var helt igång och hade börjat hoppa på hemmaplan och var superfräsch när han lyckades skada en hov och totaldemolera en trakt så att han hade en öppen spricka från kronrand till marken bak i trakten och den jäkeln har jävlats. Den har klistrats, nitats, skruvats ihop och ingenting ville hålla, till slut efter att den nästan var borta för att sen spricka upp nästan hela vägen igen så verkades nästan hela väggen bort och det var vad som behövdes eller förhoppningsvis skall jag väl skriva återstår ca 2 cm saknad hovvägg innan den är helt nere men sprickhelvetet har inte lyckats komma tillbaka än i alla fall. Har ridits största delen av tiden på mjukt underlag men hoppning och ridning på hårt underlag har varit bannlyst så han är nog rätt taggad när han skall få börja hoppa igen vilket kommer ske snart förhoppningsvis sen får vi se vad han skall hitta på, han lär ju vara rätt ringrostig nu.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Stammässigt så finns inga hästar som drar ner något blup.

I ditt fall så har t ex mormodern en syster, Monique, som lämnat hingsten Rocky. Rocky har i sin tur lämnat 177 listade hästar. Rocky var en V hingst med röda staplar, så troligen påverkar det en del eftersom han har en hel del avkommor som vägs in i BLUP indexet.

En godkänd hingst i avel som får röda staplar beroende på avkommornas resultat är inte positivt för BLUP värdet, oavsett om han själv är en bra tävlingshäst eller ej.

Om det vore så att alla hingstar som själva är goda tävlingsindivider lämnar avkommor som är lika dugliga som han själv på tävlingsbanan så vore avel ganska enkelt.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Det är väl inte så ofattbart? Hennes mamma har röda staplar, hennes pappa har gröna men inte jättehöga, hon själv har bara en avkomma, hur skulle blup kunna bli jättebra för henne?

Mamman är ju född 1977, så åldern påverkar säkert en hel del, även om Joys mamma i sin tur inte är så gammal.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Det är väl inte så ofattbart? Hennes mamma har röda staplar, hennes pappa har gröna men inte jättehöga, hon själv har bara en avkomma, hur skulle blup kunna bli jättebra för henne?

Mamman är ju född 1977, så åldern påverkar säkert en hel del, även om Joys mamma i sin tur inte är så gammal.

Det är väl lika ofattbart att hennes mamma har fått röda staplar här med de avkommor hon har med i systemet även om nu deras fulla tävlingsresultat inte finns med eftersom de bara befann sig här en kort del av sina liv.
Eller du tycker det är vettigt att ett sto med 4 avkommor varav 3 är svårklass hästar och en är ett elitsto bör ha röda staplar ?
Stoet ifråga är själv också elit.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Rocky var aldrig någon V-hingst. Han exporterades medans han fortfarande användes i avel om jag inte fått helt fel uppgifter.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Det man måste förstå med Blup-systemet är att det nödvändigtvis inte är korrekt per individ. Det handlar om bedömning av grupper - det är ju därför hingstar inte får ett eget blup förrän de har visat minst 15 bedömda avkommor. Naturligtvis stämmer Blup-värdet överens med det förväntade avelsvärdet på många individer också, men långt ifrån alla. Just pga de orsaker som nämns i tråden - utländska härstamningar, fullblod, tävlingsresultat från utlandet, etc.

Det är en komplicerad modell, men det är en fungerande modell om man använder den rätt. Den används även inom annan husdjursavel (och andra raser än SWB).

Tänk grupp och var medveten om att det är ett förväntat avelsvärde så blir det inte riktigt så fel!

Mina personliga åsikter är dock att man skulle väga tävlingsresultat högre än treårstest (hur det ser ut idag vet jag inte men det verkar som att testet har stor betydelse). Det är ändå tävlinghästar vi vill ta fram! Treårstesten diskvalificerar många hästar, t ex de som är uppfödda hos amatörer som själva kanske inte har möjlighet att ta fram dem, och avkommor efter hingstar som ofta lämnar senutvecklade sådana. Dessa missgynnas för mycket anser jag.

Sen när det alltid en risk när blup-värdet ska ligga till grund för avelsvärdering (som jag förstått det kommer det iaf till viss del att påverka det nya "stjärnsystemet" för ston - har dock ej läst så noga).
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

...sen tycker ju jag personligen att om man har ett sto med fyra avkommor, varav 3 i svår klass och ett elitsto, själv borde veta att hon platsar i aveln och inte ha behov av några gröna staplar...
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Tävlingsresultat har mkt lägre arvbarhet än testresultat och därför "viktar" de lägre. Visst är det många hästar som inte kommer fram eller inte kommer till sin rätt på test men det är väldans många fler som aldrig tävlar öht eller missgynnas av ägare, tränare, ryttare osv, sis ....Tävlingar är även betydligt mindre likriktade än tester så det är svårare att skala bort miljöfaktorn där. Dock finns det starka samband visade mellan bra testresultat och hur hästen sen lyckas i tävling och det räknar Blupmodellen med.

Tänker som du att antingen får man acceptera och använda Blup (liksom vi dagligen accepterar och använder sånt vi inte till fullo begriper såsom förbränningsmotor, telefoner eller denna maskin) eller så får man bortse från det helt och köra på annat.
Att läsa den info som finns och försöka sätta sig in i den svarar faktiskt på en del frågor. Sen tror jag att det hade varit lättare att förstå indexen om de redovisats som flera andra länder (o travet tror jag) gör, ett för härstamning, ett för egna prestationer och ett för avkommor - då ser man tydligare vad som påverkar. Det har varit på g vet jag men tydligen nedlagt nu?

Slutligen, åldern på ett sto påverkar mycket. En 95:a ligger i snitt 10 enheter under en 97:a i index, bara pga avelsframsteg. (Källa infotext asvh:s sida)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

...sen tycker ju jag personligen att om man har ett sto med fyra avkommor, varav 3 i svår klass och ett elitsto, själv borde veta att hon platsar i aveln och inte ha behov av några gröna staplar...

Hon har 10 varav 6 gått svår klass och 1 enbart 130 och 3 elitston :angel: så nog viste de att hon platsade i avel. Hon och hennes helsyster är tillsammans upphov till mer än 20 gdk hingstar. Det är liksom det som gör det så tokigt att ett sådant sto får röda staplar i vårat blup. Sådana felaktigheter gör ju att det blir heltokigt att bedömma avelsvärde utifrån blupen. Det påverkar ju även de yngre individerna av samma stam. När en häst är av en av de bästa stostammarna så blir det ju ganska tokigt att just den stostammen drar ner avelsvärderingen. Jag har svårt att tro att Joy skulle komma i närheten av sin helsyster i blupvärden om han skulle fått ett blup här trots att de som sagt är helsyskon och visade med nästan identiska poäng. Hon låg sist jag tittade mellan 145-150 i blup på flera poster. Men då är den beräknad på helt andra lite mer rättvisa blupvärden på stostammen.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja det är klart att tävling blir svårare att bedöma på det viset. Men det är ju ändå huvudmålet med aveln, och det är inte så avhängigt dagsform som ett treårstest...

Det vore absolut intressant med en indelning som du beskriver det, det borde tas upp i lämpligt forum!

En annan intressant aspekt är att vi måste räkna helt annorlunda än vad travet och islänningarna gör, t ex. Det finns liksom inga travhästar som har 150-160 i blup, det är tekniskt omöjligt. Så på nåt vis skalar vi om siffrorna (fråga mig inte hur) för att få en mer utdragen skala (antar jag).
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Hon har 10 varav 6 gått svår klass och 1 enbart 130 och 3 elitston :angel: så nog viste de att hon platsade i avel. Hon och hennes helsyster är tillsammans upphov till mer än 20 gdk hingstar. Det är liksom det som gör det så tokigt att ett sådant sto får röda staplar i vårat blup.

Men har alla dessa avkommor verkligen verkat i Sverige??
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Sålänge blupvärdena används i avelsvärderingen så kan man ju inte bortse från dem hur felaktiga man än vet att de är. De kommer ju alltid att påverka iom tex att de ligger till grund för höjningar och sänkningar mm.
För att inte tala om att den stora massan verkar inte vara medveten om hur snedvridna värdena faktiskt är på många individer utan nog påverkar det hingstval odyl att en hingst ligger högt resp lågt på "topplistorna".
Med tanke på att nästan alla hingstar som finns i avel i sverige idag har utländska rötter så är det ju faktiskt väldigt viktigt att belysa hur tokiga blupvärdena på dessa faktiskt ofta är.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Sålänge blupvärdena används i avelsvärderingen så kan man ju inte bortse från dem hur felaktiga man än vet att de är. De kommer ju alltid att påverka iom tex att de ligger till grund för höjningar och sänkningar mm.

Fast för hingstar i avel är de inte särkilt felaktiga. Där ligger som sagt var minst 15 avkommors resultat till grund, och innan det blir fråga om höjning eller sänkning så är det betydligt fler.

För att inte tala om att den stora massan verkar inte vara medveten om hur snedvridna värdena faktiskt är på många individer utan nog påverkar det hingstval odyl att en hingst ligger högt resp lågt på "topplistorna".

Frågan är hur stor betydelse det argumentet har för vår inhemska avel, även om "den stora massan" betäcker en del ston? Jag tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Det är väl ändå bra att även massan (som inte nördar in sig som vissa av oss...) har en lättillänglig källa till information istället för att som förr bara gå på modet.

Med tanke på att nästan alla hingstar som finns i avel i sverige idag har utländska rötter så är det ju faktiskt väldigt viktigt att belysa hur tokiga blupvärdena på dessa faktiskt ofta är.

Som sagt var, för hingstarna så är de ju inte särskilt tokiga. Om man tittar på topplistan i hoppning så vill jag påstå att den ganska väl speglar vilka som är fäder till våra toppindivider på tävlingsbanorna i Sverige.

Skaumlrmklipp_zpse81e9b70.png
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Nej det är därför jag bara tog med de 4 som verkligen syns i databasen här. Stoet har aldrig satt sin fot i sverige.

Där har du ju svaret på frågan. Det finns tyvärr inget internationellt system. Vad har hon för blup i Dk?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Även om de har avkommor med i beräkningarna så spelar ju ingångsvärdet en väldigt väsentlig roll i hur mkt avkommorna påverkar.
Har de ett ingångsvärde på 97 eller 150 spelar naturligtvis en jättestor roll. Den som felaktigt går in med 97 kan ju ha 10 toppavkommor utan att ens komma i närheten av den som går in med 150 och sen får behålla det för att avkommorna i alla fall håller måttet utan att vara några toppindivider. Visas de med 7 så verkar de inte alls påverka föräldrarnas blup så logiskt kan den som går in med 150 ha 15 visade avkommor som alla är mediokra tex hoppar 7/7 och ändå ligger den kvar på sina 150. Den som går in med 97 kommer inte upp i några 150 oavsett om den har 15 visade avkommor som alla hoppat 9 eller 10. Det är där det blir heltokigt med felaktiga ingångsvärden.

Vi har ju på bluplistorna flera exempel på hingstar som ligger högt trots väldigt mediokra avkommor och tvärtom hingstar som inte ligger högt trots att avkommorna sticker ut och verkligen är bra. Ingångsvärdena spelar helt enkelt för stor roll. Egentligen hade det varit väldigt mkt mer intressant att ta fram rena avkommeindex = alla hingstar börjar på 100 när de blir godkända sen ändras detta enbart utifrån avkommornas resultat det hade varit intressanta siffror att se och då först hade det verkligen synts vilka hingstar som har en riktigt bra förärvning.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Där har du ju svaret på frågan. Det finns tyvärr inget internationellt system. Vad har hon för blup i Dk?

Har faktiskt inte koll på det men hon har haft tävlingsavkommorna spridda mellan danmark, norge, sverige och tyskland så det finns så att säga inte ett land samtliga av hennes tävlingsavkommor gjort resultat i.
Stostammen har dock högt index i danmark, har inte kollat aktuell lista men sist jag kollade så fanns nästan alla individer att hitta i den absoluta toppen i den danska listan, med Joys helsyster som 3e högsta sto.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

kl

ASVH gick nyss ut med detta på facebook:

"Vi får en hel del frågor om index, särskilt om stonas index. Svar på de flesta och vanligaste frågorna får du om du läser på vår hemsida http://www.asvh.se/avel/avelsindex och på http://www.blup.se/sv-SE/pages/faq. Nu finns också uppdaterad information om indexens säkerhet och hur de påverkar hur du tolkar din hästs index i dokumentet "Mer om indexens säkerhet"."

Någon här som varit igång och terrat dem? ;)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja snacka om att jag blev full i skratt när jag läste det! Jag har inte haft tid att terra dem tyvärr, men det är ju inte första gången saker går fort efter att det blivit diskuterat härinne ;).
 

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Ottilia
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 379
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 943
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp