Nya däck till hästtransporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 14 085
E

eiwo

Jag känner mej lite dum :o Måste köpa nya däck till hästtransporten, och eftersom jag redan lagt ut ohyggligt mycket pengar på att byta bromsar på kärran så hade jag tänkt kolla på begagnade däck till den. Kör inte så mycket men vill ha däck som håller några 100 mil i alla fall. Kollade på 'fråga på annat fordon' på VV på min kärra, och fick fram att jag ska ha däck som är 185R14. Säger inte mej någonting :o Har sökt på flera sidor med beg. däck men fick ingen träff på det, utan det kom bara upp typ 185/55/14 eller 185/65/14. Vad betyder det? Vad är skillnaden? Vad ska jag ha för däck egentligen?

Har aldrig köpt däck förut, känner mej helt lost! Vågar inte ringa verkstadsgubben igen och fråga, har redan ringt med dumma frågor flera gånger den här veckan. Han har skrattat nog åt mej för den här månaden ;)

Vore väldigt tacksam om någon kunde försöka bringa lite klarhet för mej :)

Sv: Nya däck till hästtransporten

185 är däckets bredd i millimeter. 14 är fälgens diameter i tum. Den mittersta siffran anger hur "högt" eller "tjockt" däcket är i procent av bredden. Alltså avståndet från fälgkanten och ut till där däcket slutar om du förstår vad jag menar. =)

Finns det ingen sådan "mittensiffra" angiven någonstans för din transport?

Jag tror att både 55 och 65 är vanligt. Det är ofta så att det finns några olika varianter på dimensioner som passar (iaf på bilar) så båda dessa kanske funkar till din transport. Men det bästa är väl om du hittar någonstans där det står exakt vilken eller vilka som passar. Tillverkarens hemsida kanske?

Jag förstod allt utom det sista :o Pappa pratar om att 65 är 'starkare' än 55, stämmer det? :) Jag borde nog gå en kurs i det här känner jag!

Kollade på de gamla sommardäcken, det stod bara 185 14. Vet att när jag fixade däck till bilen stod det en mellansiffra, men hur jag än letar kan jag inte hitta någon sån på dessa däck. Googlade tillverkaren nu men hittade inget :o Ska dubbelkolla märket på däcken tror jag!

185 är bredden på däcket i mm.
55 är profilhöjden, från fälgkant till marken. Dock inte mätt i mm.
14 är fälgstorleken.

Det viktiga är fälgstorleken, bredden är inte jätteviktig att följa men det ska vara i närheten.
Tex vinterdäck på bilen är smalare än sommardäck.
Profilhöjden kan också varieras lite, större profilhöjd ger större ytterdiameter på däcket.

Men se vad det står på dina befintliga däck.

Om du tar med släpet till en bilskrot och ser oskyldigt söt ut lovar jag dig att
de hjälper dig att leta fram ett par billiga passande däck :angel:

pulkaskurk hade nog en bättre förklaring, att det handlar om avståndet från fälgkant till marken.

Eftersom det är procent av bredden så innebär det att om du har däck som är 185/55 så är bredden 185mm och profilhöjden 0.55*185=102mm (ungefär).

Det där med starkare fattar jag inte. :p

Som pulkaskurk skrev så går fälgdiametern inte att ändra (såvida man inte byter fälgar också). Det som spelar roll med bredden och profilhöjden är att om man köper för stora däck så kan de gå emot tex skärmkanterna.

Senast ändrad:

Måste bara lägga in en säkerhetsnotis.

Har du enkelaxlat släp; köp inte billigaste däcken. Köp säkra däck. Förstärkta tycker jag är ett måste på enkelaxlade släp.

Dubbelaxlat släp kan jag vara mindre nogräknad, men jag vill fortfarande inte tumma på säkerheten och köpa dåliga däck.

185/65 14 är så gott som standardstorlek till däck på hästtransporter.
185/65 14 däck brukar finnas i överflöd på bilskrotar och åker man dit med släpet och ser lagom söt och hjälplös ut, så brukar de byta däcken på fälgarna och montera dit på bil/släp igen för cirkus 200 kr/hjul (iaf häromkring).

Är det en boggie eller enaxlad ?

För på enaxlad bör det helst sitta C-däck på, då de däcken klarar högre belastning.

STOPP!!!

Nu ska tant däck hjälpa till lite!:)
Jag jobbar som däckförsäljare så det här ska vi reda ut till dig!

185R14 är samma sak som 185/80R14 (155R13 är samma sak som 155/80R13 som är en vanlig dimension på släp med 13" hjul). "80-profil" som det kallas är standardprofil och skrivs aldrig ut Du ska alltså ha däck me 80-profil.

Ju högre profil du har, desstu mer luft har du mellan fälgen och vägen, vilket är stötdämpande. Därför ska man alltid eftersträva så hög profil som möjligt på hästsläpar, helst inte mindre än 70 profil, alltså 185/70R14 i ditt fall.

Har du en boggie eller enkelaxlad?
Har du enkel axel, alltså bara 2 hjul, så ska du ha c-klassade däck, som tål högre belastning.
Alla däck benäms med tex 88T där 88 står för hur mycket vikt däcket tål, och T är en hastighetsbetäcknig. T=190km/h, H=210km/h osv osv...

Kolla vad för belastning du ska ha på däcken, alltså, kolla vad totalvikten på ditt släp är, så du får tag i däck som klarar belastningen.

Hoppas det var till hjälp!//Däck-doktorn!

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: kem

Tack för svar! Tror jag får beställa nya däck ändå, var en hel del att hålla reda på :o Det är en enaxlad jag har, med totalvikten 1300 kg. Då ska jag alltså ha 185/80R14, C-klassade och som klarar en belastning på 1300 kg om jag fattat det rätt? :)

Du har fattat helt rätt, däcken skall vara förstärkta och avsedda för släp, säg bara till däckfirman att du skall ha samma sorts däck som sitter på släpet redan så löser dom det åt dig.

Tack för svar! Tror jag får beställa nya däck ändå, var en hel del att hålla reda på :o Det är en enaxlad jag har, med totalvikten 1300 kg. Då ska jag alltså ha 185/80R14, C-klassade och som klarar en belastning på 1300 kg om jag fattat det rätt? :)

Vad bra, tack :)

Mamma och jag kollade på den däckfirma som levererar till verkstaden vid oss, och hittade C-klassade däck men det stod att de bara passade lätta lastbilar och skåpbilar? Fast det är ju klart, de säljer väl mest till bilar så därför skriver de väl inget om transporter. Hittade dock ingenstans där det stod hur mycket belastning de klarar? Ett av däcken är radialdäck, vad betyder det? Tusen frågor, haha :p

Har ingen däckfirma i närheten så måste beställa själv till verkstaden som sätter dit dem åt mej :)

C-däck är till lätta lastbilar, det är för att de väger mer och bvehöver däck som tål högre belastning, men det är sådana däck du ska ha. Bellastningen skrivs ut såhär: TL 102/100Q, TL står för Tubeless, alltså slanglöst, 102/100 är hur mycket vikt däcken tål, 102/100=850kg/däck (helt ologiskt) och Q är hur fort däcken får gå, Q=160km/h. Du får helt enkelt kolla vad som står på de däcken du ska köpa, vet inte de du köper ifrån hur man läser ut det kan du skriva in det här så kan jag hjälpa dig.

Radialdäck ska du ha, det berättar hur däcket är uppbyggt. Ett radialdäck är bättre på landsväg, vilket du ska ha på en släp. Diagonal-däck är en gammal sorts däck som inte används längre på landsvägsfordon, utan mest på traktorer och liknande.

Hoppas det gav dig svar:)

Tack för jättebra svar! De däck jag har hittat står det lita olika på, på ett står det 185/80R14 100Q C,på ett annat 185 R14C 102/100R 8PR. Det verkar ju vara en hel vetenskap det här med däck :o På en kan man dock söka däck på hastighets- och belastningskod, men jag vet inte vad koderna står för heller :p

Det är i princip samma däck, båda är c-däck, vilket betyder att båda är 8lagers (8pr), båda har 100 i belastningskod vilket innbär 850kg, så där är de oxå lika. Det som skiljer är hasigheten, Q=160km/h och R=170km/h och du kör ju inte så fort med släp ändå så där spelar det ingen roll. :)

Båda är oxå radialdäck, det är det som R-et står för i 185R14 eller 185/80R14 :)

Tack så jättemycket för svar! 850 kg per däck alltså? Då är det inga problem med min kärra, så jag kan alltså välja vilket som helst av dem? :)

Känns skönt att det är ett tag tills jag måste köpa vinterdäck sen, haha :p

Det va så lite så! Japp det är inga problem! När det är dags för vinterdäcken, kolla vilken bredd dina fälgar ha, och ta så smala däck som möjligt :)

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka