Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Preliminärt ok för ny EU-lag om hundars välfärd, vilket låter bra. Förutom biten om stryphalsband - för betyder detta att kedja samt nylonstryp blir olagligt?
Ser framför mig en hel del lösa hundar i framtiden då.
Eller så får man bryta mot lagen 😅 Någon som vet mer om reglerna?

https://media.skk.se/p/aktuellt/skk...lag-om-hundars-valfard/10103/2010703/67756484​

Stryp utan stopp står det, borde inte vara så svårt att ordna tänker jag? Så halvstryp och liknande lät vara godkänt. Det ska väl inte vara så svårt att sätta en stopp på ett nylonstryp till exempel?

• Gilla
Reactions: Sel
Stryp utan stopp står det, borde inte vara så svårt att ordna tänker jag? Så halvstryp och liknande lät vara godkänt. Det ska väl inte vara så svårt att sätta en stopp på ett nylonstryp till exempel?
Svårt att sätta på kedja på ett fungerande sätt? Vilket är det många av oss använder på våra hundar. Stoppet riskerar ju även att göra så halsbandet kan glida över huvudet på hunden - vilket är den stora fördelen med just helstryp, att det inte sker.

Halvstryp räknas inte in så det är inga problem.

Svårt att sätta på kedja på ett fungerande sätt? Vilket är det många av oss använder på våra hundar. Stoppet riskerar ju även att göra så halsbandet kan glida över huvudet på hunden - vilket är den stora fördelen med just helstryp, att det inte sker.

I IGP måste vi ju dessutom använda kedja, inget annat är tillåtet utom i BH provet. Nu är de ju lösa på planen men inte till och från, då ska de vara kopplade.

Alltså vad jag sett så är det inte särskilt många som använder helstryp ute i samhället (inte för att jag är där så mycket). Ser nog mest fasta halsband, halvstryp och selar 🤷‍♀️. Så ser inte problemet med fler lösa hundar, det finns ändå..

I hundsport ser jag fler helstryp men i agilityn är det inte särskilt vanligt utan många föredrar sele eller halsband med knäppe även om det förekommer.
I rallyn används retrieverkoppel flitigt men det ju mest för "transport" då det ska tas av och stoppas i fickan innan man går in på plan efter man kommit ifrån nybörjatklassen.
På utställning har man ju liknande men där har man det ju oftast i träning eller i ringen endast och normalt koppel i övrigt.

Jag tänker att träder lagförslaget i kraft så lär väl hundsporterna uppdatera sitt regelverk. Finns säkert hundföretagare som kommer ta fram nåt smidigt sätt att justera stoppet så det blir rätt och lätt att justera efter individ.

Har lite svårt att se det stora problemet med att inte ha helstryp, har inte haft det på (om man bortser retrieverkoppel för transport i träning) nån hund på över 10 år säkert..
När jag tappat hundar så har jag tappat kopplet, kopplet har gått sönder eller liknande. Hade förut halvstryp med kedja men då hände det att de kunde ramla över huvudet när hunden nosade i marken. Har numera helt i tyg och de har aldrig gjort så. Hos gemene man alltså.
Problemet blir väl för tex större anläggningar om varje hund ska ha ett utprovat halsband. Tänker stora hundföretagare eller anläggningar..

Preliminärt ok för ny EU-lag om hundars välfärd, vilket låter bra. Förutom biten om stryphalsband - för betyder detta att kedja samt nylonstryp blir olagligt?
Ser framför mig en hel del lösa hundar i framtiden då.
Eller så får man bryta mot lagen 😅 Någon som vet mer om reglerna?

https://media.skk.se/p/aktuellt/skk...lag-om-hundars-valfard/10103/2010703/67756484​

Min första tanke var att bunkra stryphalsband och vara olaglig. ;P Men ser heller inte fram emot utställningar framöver.

Fullkomligt galet är bara förnamnet. Jättekul när ett gäng stora brukshanar backar ur sina koppel. ;P

Alltså vad jag sett så är det inte särskilt många som använder helstryp ute i samhället (inte för att jag är där så mycket). Ser nog mest fasta halsband, halvstryp och selar 🤷‍♀️. Så ser inte problemet med fler lösa hundar, det finns ändå..

Går aldrig utanför dörren utan helstryp på mina hanar. Det gäller de flesta jag känner med stora hanar av brukshundtyp.

Går aldrig utanför dörren utan helstryp på mina hanar. Det gäller de flesta jag känner med stora hanar av brukshundtyp.
Skönt att höra.
Jag hade kedja på min stora schäferkorsning och blev smått idiotförklarad här på buke (för ganska länge sen).
Tröstande att höra att det inte var sånt djurplågeri som påstods. Den hängde ju löst när den inte behövdes.

Jag gissar att det går att montera stopp på stryp med länk men att det blir svårare att lyckas med typ snake-kedja. Har också svårt att tänka mig att någon skulle få för sig att mäta halsbanden dvs att folk kommer använda halsband som faktiskt har en strypande funktion trots stopp.

Men alltså snacka om att sila mygg och svälja kameler. Jag antar att det fortfarande är ok att fixera suggor, ha kossor konstant uppbundna, ha en miljon kycklingar på liten yta. Men inte fel form på halsbandet till en hund :banghead:

Jag gissar att det går att montera stopp på stryp med länk men att det blir svårare att lyckas med typ snake-kedja. Har också svårt att tänka mig att någon skulle få för sig att mäta halsbanden dvs att folk kommer använda halsband som faktiskt har en strypande funktion trots stopp.

Men alltså snacka om att sila mygg och svälja kameler. Jag antar att det fortfarande är ok att fixera suggor, ha kossor konstant uppbundna, ha en miljon kycklingar på liten yta. Men inte fel form på halsbandet till en hund :banghead:
Uppbundna kor fasas ut, det är ungefär som spiltor till hästar, det får inte byggas nytt 😊 och man får inte fixera suggor rutinmässigt i Sverige.

Dum fråga från en okunnig, men är det inte risk att det gör ont på hunden och är väldigt obehagligt med strypkoppel?
Om hunden inte drar hänger ett fungerande stryphalsband löst, så nej det är inte obehagligt. Jag tar alltid ut min hund för kvällskissen i ett retrieverkoppel (stryp av rep). Det går snabbt att sätta på och hon vet då att det är just kvällskiss. För promenader har vi annat koppel. Hon sticker alltid huvudet direkt i öglan, så hon förknippar inte kopplet med obehag.

Rycker man till i ett strypkoppel kan det göra ont, men det kan det med med flera sorters halsband eller selar.

Ja, jag hemmamonterade ett stopp på min ena länk för att ställa i Danmark. Och gjorde så klart att det fanns en viss strypeffekt kvar, så lite går det ju att "fuska".

Men som ett exampel så ställde jag på tyska årsvinnarutställningen för boxer i september. Där får man inte visa hundarna med kedjan kopplad i strypläge och tack vare det var det jäkligt nära att tre hanar rök ihop. Då hade man puls och hade gärna haft strypeffekt på halsbandet så man kunde hala undan sin hund lättare och utan att behöva tänka på att han skulle kunna backa ur om jag kom fel.

Ser framför mig en ring med 15-20 rottishanar och ingen kedja, hua!
Förstår inte, varför ställer man ut eller avlar på hundar som inte funkar med andra hundar?

Om hunden rycker eller drar så gör det ont såklart, den stryps ju.
Vet inte om du menar att det är bra eller dåligt, men följdfrågan generellt blir ju varför lär man inte hunden gå i koppel eller tänker man att den ska lära sig något av att bli strypt??

Ja, jag hemmamonterade ett stopp på min ena länk för att ställa i Danmark. Och gjorde så klart att det fanns en viss strypeffekt kvar, så lite går det ju att "fuska".

Men som ett exampel så ställde jag på tyska årsvinnarutställningen för boxer i september. Där får man inte visa hundarna med kedjan kopplad i strypläge och tack vare det var det jäkligt nära att tre hanar rök ihop. Då hade man puls och hade gärna haft strypeffekt på halsbandet så man kunde hala undan sin hund lättare och utan att behöva tänka på att han skulle kunna backa ur om jag kom fel.
Varför tar man med dessa hundar på utställning?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka