Alltså vad jag sett så är det inte särskilt många som använder helstryp ute i samhället (inte för att jag är där så mycket). Ser nog mest fasta halsband, halvstryp och selar

. Så ser inte problemet med fler lösa hundar, det finns ändå..
I hundsport ser jag fler helstryp men i agilityn är det inte särskilt vanligt utan många föredrar sele eller halsband med knäppe även om det förekommer.
I rallyn används retrieverkoppel flitigt men det ju mest för "transport" då det ska tas av och stoppas i fickan innan man går in på plan efter man kommit ifrån nybörjatklassen.
På utställning har man ju liknande men där har man det ju oftast i träning eller i ringen endast och normalt koppel i övrigt.
Jag tänker att träder lagförslaget i kraft så lär väl hundsporterna uppdatera sitt regelverk. Finns säkert hundföretagare som kommer ta fram nåt smidigt sätt att justera stoppet så det blir rätt och lätt att justera efter individ.
Har lite svårt att se det stora problemet med att inte ha helstryp, har inte haft det på (om man bortser retrieverkoppel för transport i träning) nån hund på över 10 år säkert..
När jag tappat hundar så har jag tappat kopplet, kopplet har gått sönder eller liknande. Hade förut halvstryp med kedja men då hände det att de kunde ramla över huvudet när hunden nosade i marken. Har numera helt i tyg och de har aldrig gjort så. Hos gemene man alltså.
Problemet blir väl för tex större anläggningar om varje hund ska ha ett utprovat halsband. Tänker stora hundföretagare eller anläggningar..