Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Förstår inte, varför ställer man ut eller avlar på hundar som inte funkar med andra hundar?

Brukshundar ska ha en viss skärpa för att göra sitt jobb. Det innebär också att man inte har 20 hanar ihop bara sådär.

Man skulle inte ha 20 hingstar på en utställningsplats utan hingstkedja.

Vet inte om du menar att det är bra eller dåligt, men följdfrågan generellt blir ju varför lär man inte hunden gå i koppel eller tänker man att den ska lära sig något av att bli strypt??

Det är inte alltid så lätt med hundar med stora drifter.

Man skulle inte ha 20 hingstar på en utställningsplats utan hingstkedja.
Det verkar väldigt olika, i vissa kretsar/platser pratar man så, på andra ställen är det helt självklart att hingstar kan uppföra sig bland andra hingstar och umgås med artfränder. Tänker att det är samma i hundvärlden och att det handlar både om avel och om inställning hos människorna, om man vill jobba mot det eller tycker att det är coolt att behöva använda kedjor och våld och strypning mot sin "bästa vän"....

Det verkar väldigt olika, i vissa kretsar/platser pratar man så, på andra ställen är det helt självklart att hingstar kan uppföra sig bland andra hingstar och umgås med artfränder. Tänker att det är samma i hundvärlden och att det handlar både om avel och om inställning hos människorna, om man vill jobba mot det eller tycker att det är coolt att behöva använda kedjor och våld och strypning mot sin "bästa vän"....
Det är ingen som tycker det är coolt, men faktum är att man inte sorterat på egenskapen "fungera enkelt med andra hundar" sas eftersom den varit ointressant för avelsmålen och då kan bieffekten vara att det inte går att ha en massa hanar ihop utan gruff. Särskilt om man lägger ihop det med egenskaper som att hunden ska tycka att den är "störst,bäst och vackrast" förstår man att det lätt kan bli bråk om man stoppar ihop många på liten yta.

Att sortera bort hundar med könsbunden aggression i raser där det är vanligt är bara korkat, eftersom det kommer snäva in avelsbasen än mer och förmodligen göra andra negativa ändringar i mentaliteten. Avel är ju inte så enkelt som att det bara är att ändra en enda egenskap.

Alltså vad jag sett så är det inte särskilt många som använder helstryp ute i samhället (inte för att jag är där så mycket). Ser nog mest fasta halsband, halvstryp och selar 🤷‍♀️. Så ser inte problemet med fler lösa hundar, det finns ändå..

I hundsport ser jag fler helstryp men i agilityn är det inte särskilt vanligt utan många föredrar sele eller halsband med knäppe även om det förekommer.
I rallyn används retrieverkoppel flitigt men det ju mest för "transport" då det ska tas av och stoppas i fickan innan man går in på plan efter man kommit ifrån nybörjatklassen.
På utställning har man ju liknande men där har man det ju oftast i träning eller i ringen endast och normalt koppel i övrigt.

Jag tänker att träder lagförslaget i kraft så lär väl hundsporterna uppdatera sitt regelverk. Finns säkert hundföretagare som kommer ta fram nåt smidigt sätt att justera stoppet så det blir rätt och lätt att justera efter individ.

Har lite svårt att se det stora problemet med att inte ha helstryp, har inte haft det på (om man bortser retrieverkoppel för transport i träning) nån hund på över 10 år säkert..
När jag tappat hundar så har jag tappat kopplet, kopplet har gått sönder eller liknande. Hade förut halvstryp med kedja men då hände det att de kunde ramla över huvudet när hunden nosade i marken. Har numera helt i tyg och de har aldrig gjort så. Hos gemene man alltså.
Problemet blir väl för tex större anläggningar om varje hund ska ha ett utprovat halsband. Tänker stora hundföretagare eller anläggningar..
Jag har sett ett flertal hundar backa ur sina halsband (och selar) något som det är mycket mindre risk med om man har helstryp - det är det jag syftar på med lösa hundar.

Jag ser ganska många hundar med helstryp, både retriver, nylon och kedja så vi är nog rätt många som skulle drabbas av detta lagförslag.

Att sortera bort hundar med könsbunden aggression i raser där det är vanligt är bara korkat, eftersom det kommer snäva in avelsbasen än mer och förmodligen göra andra negativa ändringar i mentaliteten. Avel är ju inte så enkelt som att det bara är att ändra en enda egenskap.

Precis! Man vill ju så klart inte ha hundar som inte kan vara på samma lydnadsplan som en annan hane, men det betyder inte att de vill ha en annan hane en halvmeter bort i en utställningsring, speciellt inte när man då också (som du skriver) vill att de ska vilja visa upp sig med attityd.

Det tycker jag inte. Det må vara det mindre onda av två onda ting, men ett stopp förhindrar ju i alla fall att snaran dras åt och åt in absurdum.
Jag vet att vi tycker olika här.
Du tänker att det är bättre att hunden tex backar ur halsbandet? För har man ett stopp som verkligen fungerar (och inte bara glider med = meningslöst igen) så är detta ju risken på många hundar. Om det nu inte ska strypa alltså.

Jag som har haft hund som backat i panik för att fly hem kan säga att jag vilken dag som helst tar att hunden styper sig i det läget.

Du tänker att det är bättre att hunden tex backar ur halsbandet? För har man ett stopp som verkligen fungerar (och inte bara glider med = meningslöst igen) så är detta ju risken på många hundar. Om det nu inte ska strypa alltså.

Jag som har haft hund som backat i panik för att fly hem kan säga att jag vilken dag som helst tar att hunden styper sig i det läget.
Nej, jag menar att jag inser att strypet även med stopp kommer att behöva ställas in så att det stryper för att förhindra vissa hundar från att kunna backa ur sina halsband, men jag tycker ändå det är bättre än att det fortsätter strypa hårdare och hårdare utan stopp på en hund som antingen bara drar, eller sliter i panik.

Jag har också haft hundar som försökt backa ur koppel och sele, men de har inte kommit loss. Jag skulle inte se något bekymmer med stryp om det var enda gången kedjan drogs åt heller, men så är det ju inte. Jag har sett många hundar "hänga" i kedjan för att komma fram också och den enda påverkan strypet har då är ju just en snara runt halsen. En hund som kan gå med fritt hängande stryp är liksom inte problemet. Jag tycker det är jättebra att det ses över- vad som sedan händer får framtiden utvisa.
Visst har vi några länder där det är förbjudet redan?

Jag har sett många hundar "hänga" i kedjan för att komma fram också och den enda påverkan strypet har då är ju just en snara runt halsen. En hund som kan gå med fritt hängande stryp är liksom inte problemet. Jag tycker det är jättebra att det ses över- vad som sedan händer får framtiden utvisa.

Och hur tycker du man ska gå ut med hundarna som tokdrar eller som kan göra plötsliga kast efter något? Aldrig att jag sätter sele på mina igen, de blev totalt sneda i kroppen.

Visst har vi några länder där det är förbjudet redan?

Bara på utställning så vitt jag vet och då är det ju specifikt för att komma åt att småhundar hängs. Vilket funktionärer borde klara av att styra upp.

Och hur tycker du man ska gå ut med hundarna som tokdrar eller som kan göra plötsliga kast efter något? Aldrig att jag sätter sele på mina igen, de blev totalt sneda i kroppen.

Bara på utställning så vitt jag vet och då är det ju specifikt för att komma åt att småhundar hängs. Vilket funktionärer borde klara av att styra upp.
Med vanliga koppel och träning?
Tvära kast känns extra olämpligt med helstryp tycker jag.
Alltså jag förstår att det finns både starka hundar och hundar med otrolig drift och jag är helt med på brandsläckning och nödlösning men att låta dem gå och hänga sig i strypkoppel i vardagen känns inte heller som ett vettigt alternativ.

Jag trodde man var tvungen att använda stopp i Tyskland och kanske Schweiz? Men jag är absolut inte påläst.

Jag säger som jag sagt förut, jag känner typ ... färre än 5 boxrar som går bra i koppel på promenad, oavsett förarnas skicklighet. Och har man då 35+ kg hane är det ohållbart att inte ha stryp. Det kräver sådana mängder av träning, eller en jäkla pondus (och ett par riktigt rejäla korrigeringar tidigt i träningen), att de flesta inte lyckas. Och jag tror det är samma med många brukshundar.

Och dessutom vill man ju ändå ha strypet där om något händer. Hur ska man annars ha en chans att stoppa hunden om en katt springer framför nosen på den?

Alltså jag förstår att det finns både starka hundar och hundar med otrolig drift och jag är helt med på brandsläckning och nödlösning men att låta dem gå och hänga sig i strypkoppel i vardagen känns inte heller som ett vettigt alternativ.

Jag trodde man var tvungen att använda stopp i Tyskland och kanske Schweiz? Men jag är absolut inte påläst.

Senast ändrad:
Jag säger som jag sagt förut, jag känner typ ... färre än 5 boxrar som går bra i koppel på promenad, oavsett förarnas skicklighet. Och har man då 35+ kg hane är det ohållbart att inte ha stryp. Det kräver sådana mängder av träning, eller en jäkla pondus (och ett par riktigt rejäla korrigeringar tidigt i träningen), att de flesta inte lyckas. Och jag tror det är samma med många brukshundar.

Och dessutom vill man ju ändå ha strypet där om något händer. Hur ska man annars ha en chans att stoppa hunden om en katt springer framför nosen på den?
Fast det är ju inte okej heller? Varför är boxern den enda magiska hunden som aldrig under några omständigheter kan lära sig att gå i vanligt koppel?
Jag förstår ju att det är ett verktyg vi är vana vid och accepterar, men tycker det är strålande att det får översyn och kritiseras.
Jag tycker lite åt hållet att den enda hunden som ska gå i stryp är den som inte behöver stryp, typ... lite som kandar för hästen. Går den inte rida utan ska den inte ha ett kandar i käften heller.

På samma sätt som man stoppar många andra hundar?
Jag promenerar ibland en ung whippet just nu och SATAN vad han drar i kopplet ibland - jag mår lika dåligt varje gång och då har han ändå ett brett vinthundshalsband. Jag kan inte ens föreställa mig vad en tunn strypkedja eller snöre skulle göra med hans hals om han lade an på samma vis i den.
De gånger jag inte orkade bråka med terriern blev det sele på.

Men nu blev det personligt igen. Jag är bara glad att det kommit upp på tapeten. Jag gissar att om något beslut går igenom kommer det att bli lite mittemellan.

Jag har sett ett flertal hundar backa ur sina halsband (och selar) något som det är mycket mindre risk med om man har helstryp - det är det jag syftar på med lösa hundar.

Jag ser ganska många hundar med helstryp, både retriver, nylon och kedja så vi är nog rätt många som skulle drabbas av detta lagförslag.
Fast det är ju lösa hundar hela tiden 🤷‍♀️.. Får hela tiden upp på mitt flöde upphittade hundar och efterlysningar på försvunna hundar. Visst det kanske kommer hända i några fall till men har man en hund som absolut inte ska komma lös finns ju andra lösningar såsom sele med extra rem eller att ha rätt anpassade halsband.

Jag har liksom inte sett att just nån specifik ras absolut måste ha stryphalsband utan det kanske en viss typ av förare 🤔.

Dessutom så ser jag absolut inte problemet med att ha ett stopp på stryphalsbandet, tvärtom borde det ha införts tidigare kan tyckas. Jag skulle inte ha nåt emot om mina retrieverkoppel hade en spärrfunktion, jag har ju dem endast för att det är det smidigaste när man behöver kunna få ner det i fickan på tävling och jag måste ha ett "snöre" på innan man går in på tävlingsplanen.

Fast det är ju lösa hundar hela tiden 🤷‍♀️.. Får hela tiden upp på mitt flöde upphittade hundar och efterlysningar på försvunna hundar. Visst det kanske kommer hända i några fall till men har man en hund som absolut inte ska komma lös finns ju andra lösningar såsom sele med extra rem eller att ha rätt anpassade halsband.

Jag har liksom inte sett att just nån specifik ras absolut måste ha stryphalsband utan det kanske en viss typ av förare 🤔.

Dessutom så ser jag absolut inte problemet med att ha ett stopp på stryphalsbandet, tvärtom borde det ha införts tidigare kan tyckas. Jag skulle inte ha nåt emot om mina retrieverkoppel hade en spärrfunktion, jag har ju dem endast för att det är det smidigaste när man behöver kunna få ner det i fickan på tävling och jag måste ha ett "snöre" på innan man går in på tävlingsplanen.
Då är dina retriever koppel gamla, för det är stop på dom numera, alla mina har det.

Jag tror att många länder i EU idag redan förbjuder stryp. När jag var i Italien med hunden och kollade upp lite regler för att vara förberedd så var det bland annat förbjudet med helstryp. Om det är det även vid träning/tävling vet jag dock inte, detta handlade mer om vad som gäller för hunden i offentligheten.
I Tyskland gick det inte ens att köpa stryp eller ens halvstryp i djuraffären när jag bodde där för 15 år sedan.

Personligen är jag fan av halvstryp och tycker att det skyddar mot backande hundar om det är rätt storlek dvs det stryper inte men dras åt tight så att det inte går att trä över huvudet.

Jag har bara spärr så öglan inte kan bli för stor, jag skulle gärna ha en spärr för själva strypningen. Med det sagt så ÄR mina retrieverkoppel gamla.. 😝
Jag har flyttat min spärr på de få retrieverkoppel jag har så att de nu är så att.öglan inte blir för liten, istället för att öglan inte ska råka bli för stor.
Jag hade nog dock gärna haft både och, tanten har nog tappat kopplet någon gång för att öglan varit alldeles för stor :p (men enbart när vi varit hemma, och det är den av mina hundar som också går lös på promenader delar av året)

Är det just för smidigheten det anses behövas?

Nu har ju inte jag haft hund så länge och min ras har ju ett mer runt än "långsmalt" huvud men jag ser liksom inte hur en hund kan backa ur ett vanligt halsband med knäppe om det är rätt storlek? Halsen borde väl vara så pass mycket smalare än huvudet på alla raser att det inte ska gå?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka