Nya hastighetsmätaren

Gammeln

Trådstartare
I september-proppen fick vi med ett reklamblad om en ny digital hastighetsmätare (Northtime). Någon som har provat den? Den var ju inte billig precis ca 2500 + moms. Fördelen den den är ju att man får tempot online så att säga. Man behöver ju inte hålla rätt på 100-meters markeringarna
 
finns ju cykel dator för ~200 kr och den kommer jag att fortsätta med....

Finns annat som pengarna kan gå till :)
 
Ja, den funkar ju precis som en vanlig cykeldator som du kan hitta från typ 99 spänn. Det är exakt samma funktioner på dem. Den enda skillnaden var att du kunde hålla en trådlös i handen och på så sätt nolla klockan då du börjar jobbet, med cykeldatorn är det klumpigt för den sitter man ju på vagnen och att nolla den just då man börjar jobbet betyder att man måste hålla in en knapp på klockan i 1sek vilket alltså skulle vara lättare om den var i handen.

Jag använder cykeldatorer på alla mina vagnar men även ett gammalt vanligt hederligt stoppur. På så sätt får jag fram genomsnittstiden utan att riskera att trilla ur vagnen då man nollar cykeldatorn och samtidigt ser jag hela tiden hur fort jag kör på mätarn..
mvh jesse
 
Re: hur fort går det??

Det beror ju lite på hur fort man kör ;) , men 1.20 motsvarar ju 45km/h, 1.28 41km/h. Det är ju, som nämnt, lite svårt att nolla cykeldatorn då man vänder upp och kör eftersom den är fast på vagnen det är därför jag har vanlig klocka också :smirk: . Jag nollar den alltid innan jag kör ut från stallet och med skritt, lunk och snabbt brukar genomsnittsfarten på hela passet hamna kring 20-25km/h, alltså 3 minuter-2.26 tempo.
mvh jesse
 
Re: hur fort går det??

när hästarna går ex 1.12 som endel öppningar i loppen är, så springer dom 50 km/h


Jesse: hur menar du med ? "lite svårt att nolla cykeldatorn då man vänder upp och kör eftersom den är fast på vagnen det är därför jag har vanlig klocka också"

Min visar hastigheten hela tiden, så ska jag köra 1,30 så ser jag till att hålla mig på 36 km/h.....
 
Re: hur fort går det??

???Ja, på mina cykeldatorer finns det ju genomsnittshastighet också. Självklart visar den ju hastighet hela tiden men bara för att jag håller typ 42 på mätaren betyder det ju inte att jag kör 1.26 full väg-det tar ju några meter att komma upp i 42 från det att du vänder upp.

Det där har jag provat många gånger, därför använder jag alltid klocka. Om jag tex kör på rakbanan så klockar jag från första stolpen då vi vänt upp och även om mätaren visar 46, i stort sett, hela vägen så visar mitt hederliga gamla stoppur bara att vi kört kanske 1.21 i 700meter istället för mätaren som visade 18. Det beror inte på att den är felinställd utan för att de första 20talet meter då man vänder upp och kör går så långsamt att det drar ner hela genomsnittet. Prova själv med ett vanligt tidtagarur så får du se, men du kanske inte "börjar" intervallen/heatet förrän hästen är uppe i full fräs?!

Det kanske låter som petitesser men själv kollar jag inte hela tiden på mätaren utan slänger ett getöga då och då och det räcker med att hästen slår av på takten ett 20tal meter för att sluttiden ska ändras markant. tex låt säga att du ligger och kör 1.20, alltså 45 på mätaren och du kollar den varje 100 meter ungefär. Om hästen däremellan slår av på tempot lite då och då till låt säga 1.25-42,6 på mätaren så dras genomsnittstiden ner mer än man tror.

Men du kanske inte har genomsnittstid på din mätare?? Alla har inte det, liksom endel som inte har maxhastighet. Jag klockar alltid hela distansen-alltså 2140m. Om jag kör 3 minuter blankt 2140 meter så har jag kört 1.24 ganska precis. Förresten om du kör 36 på mätaren så kör du bara 1.40 om jag nu får vara petig :D .
mvh jesse
 
Re: hur fort går det??

He he, fel av mig naturligtvis ska det vara 40=1,30


Har klocka på banan (ibland), men hemma kör jag i första hand efter puls och sedan hastighetsmätaren ;)


Vi har start och stoppsträcka på rakan så vi "hinner upp" i aktuell hastighet :)
 
Oj... jag köpte min för 99:- på biltema... med sisådär 11 funktoner... :banana:
Det är nog den bästa investering jag gjort... ser precis hur fort - lång- länge jag kört + max hastighet osv... sen att det finns kaloriräknare... :rofl: *s*
 
Sv: Re: Nya hastighetsmätaren

Oj... jag köpte min för 99:- på biltema... med sisådär 11 funktoner... :banana:
Det är nog den bästa investering jag gjort... ser precis hur fort - lång- länge jag kört + max hastighet osv... sen att det finns kaloriräknare... :rofl: *s*
Funkar den fortfarande :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 486
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 106
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp