nya hästpassregler

Sv: nya hästpassregler

Hejhopp...

"En veterinär ska vid eventuell smitta kunna ogiltigförklara passet under en viss tid, vilket därmed gör det omöjligt för hästen att lämna stallet/gården"
I och för sig bra vid t.ex. kvarka-perioderna, kan jag tänka...

"Om hästen transporteras till fots, till exempel rids, ska passet kunna visas upp inom tre timmar. "
Härligt när man är ute på t.ex. långritt eller en heldagstur...

"Jordbruksverkets tips är att göra ett avtal med stallägaren, där det framgår att denne är ansvarig för passet, har rätt att låta behandla hästen vid eventuell sjukdom, samt vem som står för en eventuell kostnad om passet skulle förkomma."
Passet är en värdehandling - inget jag lämnar över (avtal eller inte) om det inte gäller t.ex. fodervärd :cool:

Och vem ska jag lämna mitt pass till då? Jag är ju ensam herre på täppan... Bäst att limma fast det under sadeln så länge...

:rofl:
du får göra en ficka på schabraket! :angel:

Skämt åsido, ska passet alltid kunna visas upp kan det bli väldigt intressant att se hur många av oss som lyckas med det. Man lär ju få springa runt med det i fickan :cool:

Men vem står ute i skogen som passkontrollanter?
"Ja, hallå! Stopp där. Jag får se hästens pass."
Visserligen är vi många arbetslösa nu.

Det här är en pappersprodukt som inte kommer att efterföljas. Passen fungerar ju inte nu varför skulle ännu en ändring bli bättre.
// Linda

När hästen transporteras skall passet vara med, men det har man ju ändå om man ska tävla t.ex. Annars skall passet befinna sig inom tre timmar från hästen. Är man ute och rider en slinga på en tävling skall man självklart inte kunna visa upp passet i skogen. Det är ett rent missförstånd!

Jag tror vi gjorde vårt yttersta i att tolka det hela så extremt som möjligt nu ;)
MEN om man nu ska göra det så bör jag alltså ha passet med mig på en ridtur där jag har längre än tre timmar hem. Det är ju jätteskojigt! Hehehe :D

/askaplaska som ser det roliga i allt

det betyder ju att man måste ha med sig passet varje gång man åker till tränare o tränar tex, jag gör det 1 gång/vecka när djuren är igång... jag kommer fasen tappa bort passet om det ska släpas än hit än dit :crazy:

Det handlar inte om tävling. Där är oftast passet med ändå. Tom jag har med det till min gamling trots att inget viktigt (dvs ingenting) står i det. Har bara skaffat det för man måste. Vacc har jag på separata kort.

Det finns faktiskt de som ger sig ut på långturer. Det var det som var roligt.
Nu är det inte bara hundägare man möter i skogen. Passkontrollanterna kan finnas bakom träden o hoppa fram.

Missförstå mig inte, jag tycker passet är en bra sak om det fungerar. Hittills har jag inte fått skivit något i gamlingens pass trots behandlingar. När de reglerna inte fungerar så lär de nya inte heller fungera.
// Linda

Aaahh! Jag tror det är nu man ska vara lite listig och tillverka och ta patent på HästpassFodralet! Jag ser framför mig en liten portföljliknande historia med små guldlås på som man kan kedja fast runt handleden med en liten boja sådär som värdetransportsnubbarna har i filmerna...

ursäkta totalt OT

Aaahh! Jag tror det är nu man ska vara lite listig och tillverka och ta patent på HästpassFodralet! Jag ser framför mig en liten portföljliknande historia med små guldlås på som man kan kedja fast runt handleden med en liten boja sådär som värdetransportsnubbarna har i filmerna...

ursäkta totalt OT

:rofl::rofl::rofl:

:bow::bow:

När hästen transporteras skall passet vara med, men det har man ju ändå om man ska tävla t.ex. Annars skall passet befinna sig inom tre timmar från hästen. Är man ute och rider en slinga på en tävling skall man självklart inte kunna visa upp passet i skogen. Det är ett rent missförstånd!

Vilket innebär att om man åker till en vän eller liknande, och tar med hästen, så ska passet med.

Men vem står ute i skogen som passkontrollanter?
"Ja, hallå! Stopp där. Jag får se hästens pass."

Visserligen är vi många arbetslösa nu.

Det här är en pappersprodukt som inte kommer att efterföljas. Passen fungerar ju inte nu varför skulle ännu en ändring bli bättre.
// Linda

Det var lite "principen" jag reagerade på, tror väl inte att de sätter sig bakom stenarna (hoppas jag iaf) :D
Men säg att man tar en långtur till nån annan gård, och det är ca 4-5timmar hemifrån. T.ex.

Nej jag håller med dig om att det inte lär fungera... :cool:

Huvudsyftet med att passet skall finnas inom tre timmar från platsen hästen befinner sig på är att de som tex. har sina avelsston inhyrda på lösdrift många mil hemifrån skall förvara passet där hästen befinner sig. Det handlar inte om att alla som skall ut och rida i 4-5 timmar skall rida runt med passet.

Och ja, ska man åka och besöka en vän och det är lång väg hem, dvs. längre väg än tre timmars körning, skall passet tas med. Det är ju även för hästens väl och ve som det skall med. Blir den sjuk eller liknande skall en veterinär kunna se vad som har hänt tidigare med hästen gällande medicinering etc. Den skall även kunna kontrollera hästens identitet och den går ju bara att göra om man har paset tillgängligt.

Haha! Nu gäller det att man verkligen är noga med hinknissar som har körkort när man drar ut och tävlar eller tränar så passet kan finnas till hands inom den tiden! Jag bara skrattade när jag läste artikeln. Bra på ett sätt men som kimmis87 säger: jag kommer att tappa bort det om det ska med på alla turer. Aldrig att jag lämnar det i händerna på någon annan heller.

*kl*
passen är ju dessutom irriterande otympliga också, ingenting som ryms i en jackficka direkt...
Man kanske får nita dit en plastficka på häströven, så att passet alltid finns med, av händelse att hästen rymmer iväg till grannbyn nån kväll?

Jag har mitt hästpass i bilen, mycket praktiskt faktiskt! ;)

Men ändå, min häst är behandlad med grejer som gör att den inte får ätas efter sin död... Men ingen veterinär har ju skrivit nåt om det i passet? Det är dessutom recept som dom skrivit ut så dom vet ju inte om hästen fått det sen eller inte... Men ändå... lite knepigt är det när veterinärerna inte ens frågar efter pass när man tex är på klinik :confused:

Jag har mitt hästpass i bilen, mycket praktiskt faktiskt! ;)

Men ändå, min häst är behandlad med grejer som gör att den inte får ätas efter sin död... Men ingen veterinär har ju skrivit nåt om det i passet? Det är dessutom recept som dom skrivit ut så dom vet ju inte om hästen fått det sen eller inte... Men ändå... lite knepigt är det när veterinärerna inte ens frågar efter pass när man tex är på klinik :confused:

Du som hästägare kan också skriva in i passet att hästen ej skall gå till livsmedelsproduktion....men visst är veterinärerna riktiga slarvpellar. :devil:

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 900
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 542
Senast: mamman
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka