Nya index SWB!

Gabby_Ossi

Trådstartare
Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna!

Hittar inget på ASVHs hemsida eller på blup.se ännu, men det kommer antagligen under dagen eller imorgon, enligt Ridsport skall de också publicera en artikel med mer detaljer på weben imorgon.

Men på hoppsidan är det Common Sense som är "årets bästa nykomling" på 4e plats med 159 i totalindex och 157+153 i delindex. Inga siffror publicerade för exteriört eller gångarter men han skall även där ligga klart över medel. Lux Z in på 9e plats med 156 (150+143), och även Baltimore (13) och Click and Cash (16) in på topp 20.

På dressyrsidan är det Skovens Rafael, Zuidenwind och Daytona VDL som fått index. Av dem hamnar SR bäst och ensam in på topp 20 med en 9e-plats och totalindex 150. Delindex för skritt 133, trav 139, galopp 135 och temperament 142.
 
Sv: Nya index SWB!

Va roligt att de var så snabba med indexen i år! Jättekul!

Både roligt och intressant att Common Sense fick så bra index, jag såg honom som treåring och tyckte att han var jättefin och ungarna är skitfina.

Även intressant är det faktum att han väl inte godkändes igen som fyraåring här i Sverige, rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Nya index SWB!

Och inte som femåring heller om jag inte missminner mig.
Sen gick han in på prestation som sexåring.
Jag tycker han är jättefin.
 
Sv: Nya index SWB!

Han hoppade inte bra under ryttare som 4-åring, helt rätt att han inte godkändes då. Jag gillade honom dock som 3-åring.
Han gjorde ett 70-dagars prov i Tyskland med bra resultat som 5-åring och därefter blev han "automatiskt" godkänd i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya index SWB!

Inte så konstigt...


Menar du att de redan lagt ut de nya indexen för stona också?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya index SWB!

Det vet jag inte. Jag bara kollade stona ocks
Jag vet inte hur det såg ut förra året
 
Sv: Nya index SWB!

Jag tycker också det är väldigt roligt med Common Sense, men jag är ju lite partisk där :).

Kollade hans gångartsindex också, totalen ligger på 109 men delindexen ligger ju faktiskt väldigt bra får jag säga, skritt 132, trav 123, galopp 136 och temperament gångarter 136. Mankhöjd -1,5.

Nintender, Quintender och Dee Jost Van Dyke har också fått sina första index.

Nya på 20-i-topp delindexx:

Typ:
10a Click and Cash 129

Extremiteter
Ingen, Common Sense närmst på 21a plats med 123

Skritt:
13e Skovens Rafael 133
14e Common Sense 132

Trav:
19e Skovens Rafael 139

Galopp:
14e Common Sense 137
17e Skovens Rafael 135

Temp Gång
19e Skovens Rafael 142

Teknik Hopp:
2a Common Sense 157
4a Lux Z 150
5a Baltimore 147
12a Click and Cash 143
15e Nintender 140

Temperament Hopp:
2a Common Sense 153
5a Lux Z 143
10a Baltimore 140
11a Click and Cash 139
12a Nintender 138
 
Sv: Nya index SWB!

Det kanske är så att man faktiskt kan använda Common Sense till ett gångartssto om man vill outcrossa lite?

Mitt minne är bra men kort, vårt ena sto fick sänkt total gångartsblup men blup för skritt, trav och galopp samt tempgångarter är högre sen i fjol.

Hennes yngsta dotter fick ju diplom i år och sitt första blup..

Vad påverkar resp gångartsblup kontra totalblup?
 
Sv: Nya index SWB!

Jag tror att totalen är mer påverkad av tävlingsresultat och delbetygen mer av bedömningar.
 
Sv: Nya index SWB!

Nog för att Common Sense är en fin hingst, men man måste som Emma skrev i artikeln i Ridsport ha i åtanke att hans föräldrar påverkar hans blup i allra högsta grad. Cardento och Contendro toppar ju bluppen i hoppning och höjer hans jättemycket. Tittar man på resultaten från 3-årstesten så var det ju andra hingstars avkommor som faktiskt presterade bättre. Jag undrar vad han hade haft i index med föräldrar som själva saknat index här!

Blup är bra men man måste tänka till lite. :)
 
Sv: Nya index SWB!

Ja självklart, det gäller alla som har släktingar som ligger högt.

Men jag tycker fortfarande att hingsten är riktigt fin och jag undrar vilka andra unga hopphingstar som fick blup/ligger i hålet för blup har lämnat bättre treåringar?
 
Sv: Nya index SWB!

Det hjälper ju såklart upp en del, men snarare bekräftar väl CS's avkommors resultat att det finns starka samband.

Sedan beror det ju lite på vad man tittar på, om det finns de som presterat "bättre". Visst fanns det högre toppar i andra hingstars kullar, men CS hade 8 hoppdiplom på 15 visade avkommor, alltså mer än hälften! Nintender hade 9 hoppdiplom på 38 visade avkommor, Baltimore hade 5 på 21.

Enligt ASVHs statistik är det två hingstar av de med mer än 10 visade som haft avkommor som presterat "bättre" än Common Senses på årets treårstest, det är Callahan VDL (som ligger på 135 i Blup men även har ganska stora årgångar 2008 och 2009 som påverkar index. Även han e. Contendro I) och om man inkluderar exteriörpoängen även Heartbeat (som har 144 men även många avkommor födda 2007-2009).
 

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: Hedwig
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Ottilia
·
Avel 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB) Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
42 775
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp