Bukefalos 28 år!

Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

mino

Trådstartare
Är det nån som har satt sig in i den nya jämställdhetsbonusen som man får om man delar föräldraledigheten lika? Det jag inte begriper är om det är tiden man måste dela exakt lika, eller om det är antalet föräldrapenningsdagar? Rimligtvis måste det ju vara föräldrapenningen man får en skattelättnad från om man delar men det blir ju i praktiken inte så lika om jag tar ut tex 1 år med halv fp och min man tar ut 6 mån med hel fp? Tar de hänsyn till detta?

Man vill ju gärna åt de där 13500 som den maximala bonusen var på...
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Jag googla på en felstavning (jämn) och hittade lite utdrag från regeringens sida som ligger nere nu

Man kan få max 100kr per dag. Man får inget för de första 60 dagarna (dvs de dagar som redan är vikta åt vardera förälder.

Tex om du är hemma de första sex månaderna och pappan de följande sex, så kommer ni få jämställdhetsbonus för de sista fyra månaderna pappan är hemma. (Räknat på att ni tar ut sju dagar i veckan)

Som jag förstår det har det inget med olika inkomst att göra, utan man får bonusen även om man tjänar lika mycket. Man behöver inte dela exakt lika på dagarna, men ju mer lika man delar desto fler bonusdagar får man.

Jag kan ha fattat fel, så kolla länken för rätt information!

Detta stod på länken ang vem som får ersättningen:

Jämställdhetsbonusen lämnas till den av föräldrarna som har tagit ut föräldrapenning under flest antal dagar. Den beräknas utifrån den andre förälderns uttag av föräldrapenningdagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Som jag förstår det har det inget med olika inkomst att göra, utan man får bonusen även om man tjänar lika mycket. Man behöver inte dela exakt lika på dagarna, men ju mer lika man delar desto fler bonusdagar får man.

Din länk verkarinte funka....?
Jag kommer bara till en sida där det står
Den information som finns på webbplatsen om jämställdhetsbonusen är den som nu finns tillgänglig.

Jag ska också leta lite, men vad förvånad jag blir av det du skriver?! Förut lät det ju som att bonusen gällde när den som tjänar mest är hemma? Därför har jag antagit att vi ingen bonus får eftersom den ska träda ikraft 1/7 (?) och då har jag (som tjänar mest) redan börjat jobba igen.
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Jämställdighetsbonusen gäller bara för föräldrar vars barn är födda efter 1a juli 2008
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Nej jag skrev ju att sidan ligger nere men jag hittade de där utdragen på ett annat forum.

Vill oxå gå in där och läsa vad som står så man förstår mer.

Men jag förstår inte hur 3.000kr ska hjälpa?
Jag är den som tjänat mest och är hemma och vi förlorar bra mkt mer än 3.000kr i månaden.
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Vårt barn kommer att födas i slutet av juli så vi kommer väl att kunna dra nytta av detta hoppas jag...

Ska försöka fråga fsk, de lär väl kunna svara :)
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

*KL*
Här kan man läsa mer:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=772604

Gäller alltså barn födda efter 1a juli. Så som jag fattar det så har det inte med föräldrarnas löner att göra utan hur de delar på föräldraledigheten. Tar de 6,5 månader var av fp-dagarna så får man skattelättnad på alla de månader som inte är öronmärkta för den ena föräldern (2 mån var). Delar man alltså rakt av får man 3000 kr i bonus/månad, dvs 13500 kr för 9 månader (13 månader minus 4 månader som är öronmärkta). EDIT: eller vänta, hur stämmer det här? 13500 är ju bara hälften av 27000 om man får 3000 kr för 9 månader?

Men det jag inte fattar är huruvida allt måste tas i ett svep och vad som händer om jag är hemma ett år och mannen 6,5 månader. Då blir det ju i praktiken inte särskilt lika men vi kan fortfarande göra så att vi formellt sett tar ut 6,5 månad var med föräldrapenning.
 
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Här kan man läsa hela propositionen
http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/10/89/c894956e.pdf

jag vet dock inte om jag begriper ändå. Det verkar som att det är så att förälder 1 är föräldraledig och lägger grunden för bonusen. Säg att förälder 1 tar ut fp i 4 månader. Efter det tar förälder 2 ut fp i 4 månader. Då får förälder 1 (om den jobbar) ta ut en bonus för varje dag tom 4 mån som förälder 2 tar ut fp (minus de två första månaderna som är öronmärkta) alltså bonus för två månader. Skulle det vara så att förälder två tar ut 6 månader så får förälder 1 fortfarande bara för 4 månader. Det hänger alltså på att man ska ta ut fp på ett så lika sätt som möjligt. Och då är det så (vad jag fattar det som) att förälder 1 får ut en skattelättnad på sin lön (alltså inte på fp:n som jag trodde).

Jag vet inte om jag fattat det rätt, det är ganska oklart...
 
Senast ändrad:
Sv: Nya jämställdhetsbonusen vid föräldraledighet

Shit det är ju jätte rörigt och det är FK som räknar på de, varför ska de alltid råka ut för alla konstiga beräkningar? Inte konstigt att det kan ta upp till 2 år innan man får pengarna :p

Som jag förstod det så får man högsta ersättningen om man tar ut full FP 7 dagar i veckan och är hemma 6,5 månad var. Då är det 4,5 månad som man får bonus för och det är på 3,000kr i månaden, alltså 13,500kr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 673
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 727
Senast: vtok
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 863
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp