Jeffery

Trådstartare
Nån mer än jag som fastnat för Orienteringsförbundets rikstäckande folkhälsodrive?

Efter att arbetat alldeles för mycket över vintern, sade doktorn att jag av medicinska skäl behövde röra på mig. Och då, underförstått; mycket mer än att bara röra på mig.

Det här var i mitten på april. Samtidigt lanserade olika Orienteringsklubbar runt om i landet årets utgåva av HittaUt. Massa kontroller ute i spenaten. Det låter som en plan, tänkte jag.

Och nu strax åtta veckor senare har jag promenerat ihop strax 20 mil och 400 kontroller. Och kvarvarande kontroller runt om i sommarsverige är, trots det - oändligt.

Jag hade aldrig nånsin motiverat mig till att promenera så här mycket utan varken ett sånt här mål; "du grejar en kontroll till"! Det är nästan som att ha hund!

Det här är den hittills mest spektakulära kontrollen jag promenerat fram till:

IMG_3601.JPG
 
Hade varit superkul men närmaste ställe ligger 3 mil bort och med dagens soppapriser så skulle det inte vara hållbart som mer något enstaka besök :(
 
Det låter som en positiv sak! Jag gillar att det kommer fler och fler aktiviteter för att få igång folk utomhus. Spel till mobilen i stil med pokemon, Turf och allt vad det är, och så olika varianter på "vanlig" orientering.

Just "hitta ut"-projektet finns inte vid mig, men jag är ute och går några timmar om dagen ändå med mina fyrbenta dårar.
 
Hade varit superkul men närmaste ställe ligger 3 mil bort och med dagens soppapriser så skulle det inte vara hållbart som mer något enstaka besök :(
Dagens soppapriser är kass för den som vill ut och röra på sig.

Men när man ändå åker iväg nånstans kan man reka. På de 30 mil väg upp mot min fäbod kan jag åka förbi 10-12 HittaUt-projekt, och då man ändå behöver stanna nånstans på vägen så kan man lika gärna promenera bort en 75-90 minuter på kontrolljakt. Har jag kommit fram till.
 
Det låter ju bra, men jag förstår inte på vilket sätt HittaUt skiljer sig från en sån traditionell orientering.

Naturpasset består av vanliga orienteringskontroller, inte HittaUt-stolpar. Naturpasset brukar vara i ett avgränsat (skogs)område och kosta en liten slant att köpa karta till. I övrigt är det inte mycket som skiljer.
 
Nån mer än jag som fastnat för Orienteringsförbundets rikstäckande folkhälsodrive?

Ja! Är väldigt förtjust i orientering och kartor överlag, så jag har faktiskt kört HittaUt i över 10 år då kommunen där vi har sommarstuga var tidiga på bollen.

Förra sommaren var första året då min hemkommun var med. Jag höll på att återhämta mig efter en tuff sjukdomsperiod och under sommaren knatade jag ihop alla checkpoints. Det gick inte fort, men det var en bra motivation att våga ta sig ut i lite besvärligare terräng.
 
Naturpasset består av vanliga orienteringskontroller, inte HittaUt-stolpar. Naturpasset brukar vara i ett avgränsat (skogs)område och kosta en liten slant att köpa karta till. I övrigt är det inte mycket som skiljer.
Nä för skogsområdena här som i år är hittaut kontroll var för några år sedan naturpasset..
 
Jag har inte gjort HittaUt på ett par år, men snodde min mors karta för någon vecka sedan och beroende på väder eller andra aktiviteter tänkte jag försöka ta några kontroller till helgen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp