Nya modet?!

Sv: Nya modet?!

Lillan_tuff skrev:
Stora ringar åker inte lika lätt igenom munnen om hästen av någon anledning skulle gapa. Var själv och skulle köpa bett och hittade två i min storlek, det ena med minimala ringar och det andra med normala. Aldrig att jag köper det med små ringar, minsta hon gapar så åker det ju in i munnen på henne.
//Lillan

För att låta lite elak, är det då inte bättre att köpa ett bett som är mer anpassat efter hästens mun och vara mera stilla i handen?
Ett för långt bett åker väldigt fort i sidled, det visar också tydligare ryttarens brister i handen. Tittar man på bilden av Pessoa, så har den hästen ett märkbart långt bett. :crazy:

Tycker inte du ska hoppa på någon som är så känd som Pessoa. Han vet nog bäst vad han håller på med själv!

(2000:e inlägget! :D)

Senast ändrad:

Vad in i helskotta är det för stigbyglar han har? :crazy: Ser ut att vara helt öppna i yttersidan :crazy:

Haha. De är oxå nya modet jö! xD .
Det är säkerhetsstigbyglar som sitter fast i stöveln. Fast om man flyger av så lossar det ju!

Sorbe skrev:
Tycker inte du ska hoppa på någon som är så känd som Pessoa. Han vet nog bäst vad han håller på med själv!

(2000:e inlägget! :D)

Ja se bilden talar för sig själv, så må det vara en känd ryttare eller inte. För fakta är att för långa bett ger tandfel, och fler kända ryttare än han har fått lära sig av det.

Finns faktiskt hästar som trivs bättre med längre bett..min c-ponny ville ha sitt 12,5 prövade 11,5 men gillade det inte alls..(satt som bett gör på normala hästar...)

Boj skrev:
Ja se bilden talar för sig själv, så må det vara en känd ryttare eller inte. För fakta är att för långa bett ger tandfel, och fler kända ryttare än han har fått lära sig av det.

Fortfarande håller du dig inte till ämnet, här pratar vi storleken på RINGARNA, inte på bettet!

Vad spelar det för roll att Pessoa är känd? Han kan väl ha lika mkt fel i saker han gör som alla andra även om han är en känd elitryttare? :crazy:

som någon skrev här uppe så vet nog han bäst själv om hur hästen är och den kanske trivs med ett bett som är storleken större. inte vet jag. jag kan fråga honom nästa gång jag träffar honom om du vill?! :rofl:

Sorbe skrev:
som någon skrev här uppe så vet nog han bäst själv om hur hästen är och den kanske trivs med ett bett som är storleken större. inte vet jag. jag kan fråga honom nästa gång jag träffar honom om du vill?! :rofl:

Jag kommenterade inte att han hade ett långt bett i hästens mun utan att du skrev att man inte skulle ifrågasätta honom för att han är en mkt känd ryttare. Hästen kan säkert trivas bäst på det där bettet, det vet han säkert bäst själv.

Men en persons kunskaper och riktighet i vad h*n tar sig för har inget att göra med hur känd personen är.

Nepp, du behöver inte fråga honom eftersom jag inte är intresserad av vad Pessoa kör med för bett på den och den hästen, det vet de bäst själva (men inte för att de är kända elitryttare).

Jag tycker redan det är tillräckligt för mycket skitsnack om de, så det räcker nu tycker jag!

Sorbe skrev:
Jag tycker redan det är tillräckligt för mycket skitsnack om de, så det räcker nu tycker jag!

Om vad? Är rädd att jag inte hänger med nu. :confused: :crazy:

Självklart ska man ifrågasätta även dom "som kan allt", om man inte frågar varför får man ju aldrig veta! Dessutom tror jag inte alltid att kunskapen om hästens anatomi, utfodring osv är särskilt utbredd i eliten. Inte enligt min erfarenhet här i Sverige i alla fall.

Bettringarna och stigbyglarna var i alla fall inte fina men det låter vettigt att betten inte åker in i munnen lika lätt om det är stora bettringar, men gräsligt fult tycker jag i alla fall.. :) :) ;)

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 066
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Annonsera Mera VIII