Nya regler Breeders Trophy

Gabby_Ossi

Trådstartare
Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till att lösa deltagarbevis retroaktivt är nog de största förändringarna. Vad tror ni om detta? Breeders ligger ju närmare Elmia i år och ffa hopphästarna riskerar kanske att välja bort Breeders när det inte går att starta båda...

Allmänna ändringar:
  • Ok att lösa deltagarbevis retroaktivt mot förhöjd avgift (2500 kr).
  • Ston som deltagit i sista finalomgång 2017 och under betäckningssäsongen 2018 betäckts via embryotransfer är direktkvalade till finalomgång 1, 2018.
Hoppning:
  • Helt nytt upplägg för 5-åringar:
"Finalernas genomförande

Finalen rids i tre omgångar med hinderhöjder 1.20 – 1.25 m.
Finalomgång 1 Rids i bedömning A. Öppen för samtliga kvalade hästar.
Finalomgång 2, hit kvalificerar samtliga hästar med 4 fel eller mindre i finalomgång 1.
Finalomgång 2 bedöms av domare. Hästens bedöms i dess ridbarhet, teknik och förmåga vilket bedöms under två betyg från 0 – 10,0 där tiondelar används. Poängavdrag enligt följande: -Nedslag 0,5 poäng, -Första vägran 1,0 poäng, -Andra vägran 2,0 poäng, -Tredje vägran uteslutning, -Överskridande av maxtiden 0,1 poäng för varje påbörjad sekund. Poängavdrag göres från varje domare/domarkollegium.

Hästar med mer än 4 fel i finalomgång 1 kvalar till en consolation som går i bedömning A före finalomgång 2.

Finalomgång 3, kvalificerade till finalomgång 3 är de 12 högst bedömda hästarna från finalomgång 2. Vid likaplacerade avgör betyget för teknik och förmåga. De 12 finalhästarna rids av testryttare, över en bana anpassad för testridning i hoppning. Testryttaren sätter två betyg
Hästarna går i grupper om två. Testryttaren delar ut två poäng per häst, ridbarhet samt utvecklingsbarhet och framtidsutsikter. Testryttaren testrider en häst och samtidigt rids nästa häst fram av sin ordinarie ryttare. Det genomsnittliga resultatet från omgång 2 och 3 kommer att utgöra hästens slutpoäng. Vid likaplacerade avgör omgång 2. En markdomare finns med i finalen, dennes uppgift är att övervaka testridningen.

Fälttävlan:
  • Nya kvalalternativ för 4-åringar:
En felfri terräng H90 (unghästavdelning) samt en felfri 1,00 m hoppning
SWB Unghästtest med hoppoängen 7,5, dvs de två hoppbetygen delat med 2 och inget delbetyg under 7 samt en felfri terräng H90 (unghästavdelning)

  • 6-åringar kan göra båda kvalen i H100, behöver alltså inte ha gjort kval i CNC*
  • Samtliga moment i finalen bedöms av två domare enligt samma poängsystem som 4- och 5-åringar.
 
Jag tror att många ffa de som har hästar med proffsryttare som ridit dom hela tiden kommer att strunta i Breeders
 
Fast det är 4-åriga gångarthästar som testrids, medan förslaget är tt 5-åriga hopphästar ska testridas. Rätt stor skillnad kan jag tycka, en 5årig hopphäst så dags på året ska gå 120 och finalen är 125
Men det är ju inte vem som helst som är testryttare? Borde inte en välutbildad 5-åring (vilket jag tänker borde gälla om man har på breedersfinalen att göra) klara att en ny ryttare sitter upp sålänge ryttaren är duktig?
 
Men det är ju inte vem som helst som är testryttare? Borde inte en välutbildad 5-åring (vilket jag tänker borde gälla om man har på breedersfinalen att göra) klara att en ny ryttare sitter upp sålänge ryttaren är duktig?

Jo det är möjligt, men jag vet att flera uppfödare motsätter sig det ändå och inte vill riskera något. Det finns testryttare som satt hästar i skiten på bruks riktigt illa, nu var det iofs ett par år sen, men just testryttare ska ju testa och jag har förståelse för tanken
 

Liknande trådar

Dressyr Har en 4 åring som jag skulle vilja visa och försöka kvala till breeders och nu sitter jag och funderar fram och tillbaka på hurvida jag...
Svar
9
· Visningar
1 725
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 011
Senast: poff
·
S
Fälttävlan Hej funderar på att kvala en blivande 5-åring till ft-breeders nästa år. Tänkte bara höra lite om kvalreglerna: alternativet man kan...
Svar
14
· Visningar
2 400
Avel Vad tycker ni om dessa nya förslag som kommit upp på ASVHs hingstmöte? (Saxat från Ridsport) Jag reagerar mest på att...
Svar
12
· Visningar
1 618
Senast: SussiLull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp