Breeders 2012

S

sassa27

Hej funderar på att kvala en blivande 5-åring till ft-breeders nästa år. Tänkte bara höra lite om kvalreglerna: alternativet man kan kvala på är att dels (taget från asvh)"Ryttare och häst kvalificerar sig var för sig."


1a: 1 godkänt resultat från fälttävlan 0,90 m, med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (= 1 nedslag) i banhoppning, max 1 olydnad i terrängprovet, tidsfel ej inräknat.
1b: 1 godkänt resultat från utbildningstävling terräng. Denna skall då kompletteras med dressyr LC och hoppning 1,00 m enligt ovan.

2a: 1 godkänt resultat i fälttävlan 1.00 m, med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (=1 nedslag) i banhoppning, max en olydnad i terrängen, tidsfel ej inräknade.
2b :1 godkänt resultat i dressyr LB samt felfri ritt i hoppning 1,10 m och 1 resultat från fälttävlan/utbildningstävling 0,90 m enligt ovan.


Då tolkar jag det som att jag skulle kunna kvala på alternativ 1a och 2b? stämmer det? 1a med den hästen jag tänkte ställa upp med och 2b kan jag kvala med en annan häst om jag vill? har jag förstått rätt då? :) och det räcker alltså att hästen går 1 ft-tävlan godkänt enligt 1a el 1b?

Jag tog ft-kort förra året (och tävlade ett par tävlingar ), behöver det uppdaterats?
 
Sv: Breeders 2012

Hej!
Ja du kan kvala med ett alternativ från 1 och ett från 2.
Dock måste hästen som ska starta göra samma sak, alltså ett alt 1 och ett alt 2. Om den gör det med dig eller annan ryttare spelar ingen roll. Dock så måste även du vara kvalificerad för start i Lätt (100cm) klass.

Finalen går ju i Lätt klass, därför borde ju hästen även vara tvungen att kvala enligt TR. Dvs 2 st debutant (0.90m) klass med kvalificerande resultat, nedan.


"Som kvalificerande resultat gäller:
Ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet (vid stilbedömning minst 50% av maxpoängen), felfri
vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 60 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet. Ryttare som vid en tävling erhållit varning eller ådömts straff för farlig resp vårdslösridning förlorar rätten att åberopa ett annars kvalificerande resultat från tävlingen i fråga.
 
Sv: Breeders 2012

Vad nu? Är det här nya regler? Hade för mig att det var en godkänd lättklass som gällde, men då har jag alltså gått och blivit förlegad sedan dess. Man behöver alltså en a och en b av ovanstående så är hästen kvalad? Eller fick jag det om bakfoten nu..?
 
Sv: Breeders 2012

Nää man ska ha ett alternativ 1 och ett alternativ 2 kval. Enklast, tycker jag, är att helt enkelt kval hästen till Lätt klass enligt TR regler. Har man ridit en godkänd debutant och en godkänd Lätt klass så är hästen kvalad!

B alternativen tycker jag bara är krångliga och känns lite svåra att genomföra. Rimligtvis borde ju både häst och ryttare kvala till finalen även enligt TR regler. De gör man ju inte genom att rida B alternativen...

Man är ju inte kvalad att starta en vanlig lätt klass genom att rida LB hoppning och dressyr.... Även om man rider en träningstävling på 1m terräng.
 
Sv: Breeders 2012

dom kvalreglerna är kanske för att vi som inte tävlar ft till vardags ´får en chans att vara med och kvala? samt att det är inte så många ft tävlingar på våren så man hinner med att kvala enligt TRs regler..??speciellt inte om de inte varit ute ngt som 4-åring...

När är man berättigad att starta lätt klass, räcker en godkänd debutant?
 
Sv: Breeders 2012

Men jag är väldigt tveksam till att man får starta utan att ha kvalat även enligt TR. Det är fortfarande en Lätt klass. Tävlingar att kvala på finns det, frågan är bara hur långt man vill åka.

Jag har dock aldrig behövt fundera på det då jag ridit högre klasser tidigare.

Man måste rida 2 godkända debutant klasser innan man får starta i lätt klass.

Rent tekniskt behöver man bara 3 tävlingar för att kvala. Vilket inte borde vara en omöjlighet när man har hela våren och sommaren på sig. Sen är det ju så att "alla" ska inte kunna vara med utan de ska vara du "bästa" i varje årskull som startar finalen. Då ska man ha en väl förberedd häst, som klarar uppgiften.
 
Sv: Breeders 2012

Då är jag med och inte tappad bakom något, känns bra det i alla fall. B-alternativen verkar vara en rip-off från Tysklands kvalsystem till Bundes, där kan man också välja att rida på hopp, dressyr och terrängtävlingar (men ska då inte samla procent utan placeringar i sina hopp och dressyrklasser vilket gör allt nästan igenomförbart då fälttävlanshästarna aldrig är placerade bland riktiga dressyrhästar i unghästklasserna :angel: ).
 
Sv: Breeders 2012

Men jag är väldigt tveksam till att man får starta utan att ha kvalat även enligt TR. Det är fortfarande en Lätt klass. Tävlingar att kvala på finns det, frågan är bara hur långt man vill åka.

Jag har dock aldrig behövt fundera på det då jag ridit högre klasser tidigare.

Man måste rida 2 godkända debutant klasser innan man får starta i lätt klass.

Rent tekniskt behöver man bara 3 tävlingar för att kvala. Vilket inte borde vara en omöjlighet när man har hela våren och sommaren på sig. Sen är det ju så att "alla" ska inte kunna vara med utan de ska vara du "bästa" i varje årskull som startar finalen. Då ska man ha en väl förberedd häst, som klarar uppgiften.

Det stämmer inte att det är en "lätt klass" utan det är ju en bedömning bara på hästen osv när ryttaren rider en bana (som oftast kan vara betydlig lättare än lätt klass som tex i år) så du behöver faktiskt inte alls vara kvalad till lätt klass med en 5 åring. Det är annorlunda för 6-åringarna som går en riktig tävling i sin final där står det också i reglerna att hästen måste vara startberättigad enligt TR för * klass vilket inte står i 5 årsregeln. Som du även ser så får du tom ha ett stopp i terrängen i 90 klass och ändå kvala vilket ändå inte gäller som kval till lätt klass.

Dom har ju lättat upp kvalreglerna betydligt sen innan då antalet startande drastiskt sjönk med åren. Då kvalade man ju 5 åringarna i lätt klass och red finalen med dressyr och hoppning i lätt klass och terrängen i MsvB , 6 åringarna gick sina kval i MsvB och red terräng i MsvA , ganska så tufft!

Nu kan man nog faktiskt säga att vemsomhelst kan vara med och rida iallafall 4 och 5 års finalerna om man bara bestämmer sig tidigt på våren och det är väl jättebra att man kan locka in fler hästar i sporten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Breeders 2012

ändringstiden gick ut :p

för 4 och 5 åriga hästar handlar ju BT mest om grundutbildning som varje häst bör få innan dom specificerar sig i framtiden. För 6 åringarna kan man mer anta att dessa hästar kommer stanna kvar i sporten.
 
Sv: Breeders 2012

*Knapp-snappare*

Bedöms de öppna klasserna vid BT på samma sätt som de 'slutna'?
Alltså, om jag skulle vilja vara med på min Irländare i den öppna klassen för 5-åringar, kommer hon då också bedömas eller är det som en vanligt tävling?
 
Sv: Breeders 2012

Ja de går samma klass med samma bedömning. Bara att man delar ut priser för Breeders OCH öppna championatet:)
 
Sv: Breeders 2012

Vad menar du med OCH?
Kan man vinna fina priser i det öppna championatet också? :laugh:
 
Sv: Breeders 2012

Klart man kan! Jag red ett SWB sto som vann Breeders-klassen men hon vann ju även det öppna championatet. Hade hon varit importerad så hade hon "bara" vunnit det öppna, och bästa SWBhäst hade vunnit Breeders. Om du hänger med?:)
 
Sv: Breeders 2012

Aaaah, NU är jag med! =)
Tack!

Man kanske skulle ta o satsa på det då, hade nog varit en nyttig erfarenhet!:)
 

Liknande trådar

Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 172
Senast: DeadSerious
·
Fälttävlan Så var Ljuslingsbackens FT över för denna gång...i fruktansvärd värme med horder av blinningar ...stackars både ryttare o hästar...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 881
Fälttävlan Vill kolla med er som har lite koll på det här med kvalen till 4års championatet. På SwedeHorse sida står följande: Om jag tolkar...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: Minnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp