Nya regler för traces vid import

prinsessfeminist

Trådstartare
Har någon importerat häst nyligen, efter den 1 februari 2023?
Det verkar som om anläggningarna inte per automatik får "valid", utan "new" vid registrering? Eller vad har ni för erfarenhet?
 
Den som äger anläggningen måste ange till Jordbruksverket (finns en ruta att kryssa i på nätet) att anläggningen ska importera/exportera djur. Då ska Jordbruksverket lägga in den i Traces och då blir den giltig. Tidigare kunde "vem som helst" lägga in sina anläggningar (och då står de som ny) men numera är det endast myndigheterna i respektive land som ska göra det.
Har man klickat i att man ska handla internationellt och ändå inte blir inlagd korrekt kan man behöva ringa Jordbruksverket, ibland fastnar inläggandet i cyberrymden någonstans och då behöver Jordbruksverket uppdatera manuellt.
 
Den som äger anläggningen måste ange till Jordbruksverket (finns en ruta att kryssa i på nätet) att anläggningen ska importera/exportera djur. Då ska Jordbruksverket lägga in den i Traces och då blir den giltig. Tidigare kunde "vem som helst" lägga in sina anläggningar (och då står de som ny) men numera är det endast myndigheterna i respektive land som ska göra det.
Har man klickat i att man ska handla internationellt och ändå inte blir inlagd korrekt kan man behöva ringa Jordbruksverket, ibland fastnar inläggandet i cyberrymden någonstans och då behöver Jordbruksverket uppdatera manuellt.
Tack för svar! Då klarnar det!

Så om man tidigare fyllt i själv, och det står "new", då behöver man kontakta Jordbruksverket och be dem lägga in?

Har jag förstått dig rätt då?
 
Tack för svar! Då klarnar det!

Så om man tidigare fyllt i själv, och det står "new", då behöver man kontakta Jordbruksverket och be dem lägga in?

Har jag förstått dig rätt då?
Du (eller den som äger anläggningen) ska kunna klicka i att du ska kunna skicka hästar utomlands (minns inte exakt hur det är formulerat). Gör du det kommer Jordbruksverket att lägga in den som giltig. Att du lagt in den själv tidigare tror jag inte spelar någon roll.

Det är väl det som är hela poängen med nya systemet; att istället för att alla möjliga lägger in så att samma anläggning kan förekomma en massa gånger med mer eller mindre fullständiga/inkorrekta uppgifter, ska det nu gå via myndigheter så att det finns en korrekt version, som även är den som används i intyget.
 
Du (eller den som äger anläggningen) ska kunna klicka i att du ska kunna skicka hästar utomlands (minns inte exakt hur det är formulerat). Gör du det kommer Jordbruksverket att lägga in den som giltig. Att du lagt in den själv tidigare tror jag inte spelar någon roll.

Det är väl det som är hela poängen med nya systemet; att istället för att alla möjliga lägger in så att samma anläggning kan förekomma en massa gånger med mer eller mindre fullständiga/inkorrekta uppgifter, ska det nu gå via myndigheter så att det finns en korrekt version, som även är den som används i intyget.
Jag har fyllt i, men det skall visst ta några dagar, då alltså.
 
Jag har fyllt i, men det skall visst ta några dagar, då alltså.
Ja, jag tror det har att göra med att uppgifterna ska från Jordbruksverkets register in i själva Traces, och systemet kan behöva uppdateras innan det syns i Traces. Men som sagt, ibland kommer det inte in ändå och då kan man behöva ringa Jordbruksverket. Viktigt att vara ute i god tid när man har med Traces att göra. Det blir väldigt ofta "computer says no" när man försöker få saker i Traces att fungera..:p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp