Nya regler kräver hästkompis i hagen

Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Regler hit och regler dit, folk bör ju ha sunt förnuft...
Att hästar skall ha kompisar är väl självklart, men om den behöver täcke eller inte bestämmer man väl själv......fast en häst klarar ju kyla upp till 50grader utan täcke, så lite överbeskyddande är vi ju faktiskt... *LER*

Tyvärr så saknas det sunt förnuft i många människors hästhållning... många människor skulle inte ha häst utan man skulle ge dom en Barbiedocka istället som dom kunde spruta pälsglans på och klä i diverse klädesplagg där det ena plagget är onödigare än det andra.

Låt hästarna vara hästar för tusan... det enda jag har emot nya lagen är att det är för många "bör" och för få "skall" och att det saknas tillräckligt hårda straff vid överträdelse.

Stora delar utav hästsverige skulle verkligen behöva att en inspektör kom och verkligen smäller till dom rätt över fingrarna och till detta behövs superdetaljerade bestämmelser.

Helst skulle man behöva förvisa några som har "dockhästar" till arbetsläger i Sibirien så att resten av dockhästfolket vaknar till.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Du får gärna lägga ut en länk till vad man behöver för program för att kunna läsa filen oxå. Jag har inget program som gör så jag kan läsa den filtypen.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Jag har svårt att fårstå din användning av begreppet urholka. De nya reglerna innebär i sin mesighet ändå ett starkare skydd för hästen än de gamla.
PL
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Vad man måste vara medveten är att myndigheterna idag tolkar ett bör som tvingande så länge man inte kan visa att alternativet är lika bra för hästen! Hur detta sedan håller rättsligt är mer tveksamt.
PL
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Tack, har precis rensat hela datorn och lagt in allting igen. Men allt har inte kommit med ännu :)
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

det finns tom som har sina hästar gående året om med täcken för att dölja vad ???

Det däremot tycker jag är sjukt! Man kan inte låta hästen gå med täcken på sommaren då det är 20 grader varmt :S nä, det är knäppt.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

vad skumt! hästarna måste ha sällskap men ändå inte?
Sällskap till häst är väl ändå en annan häst, eller?
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

*kl*

de där med täcke är juh rätt luddigt... den som vill kan juh tolka de som att de är helt oki att täcka året runt...

sen att många anser att vi daltar å tror att vi har barbie dockor .. de tror min häst oxå att hon är... matte har försökt att vara utan täcle de slutade i en häst med feber....

så i fortsättnigen blir de rakning och tjocka täcken på ute.. å tjocka tä'cken inne... ja vintertid alltså.. precis som innan ... å höst å vår är de fodrade regntäcklen som gäller.. å nu sommartid är de naken vid bra väder. men vis snålblåst å regn då är de tunnaste regntäcket på.. annars är de bara att glömma att rida..
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Så här är det:

Fuskare finns det överallt i vårt samhälle.
Männsikor(?) som satt i system att lura/bedraga/begå lagbrott hela tiden.

Många av dessa har djur. En stor del av dom sköter inte om sina djur på ett tillfredställande sätt.

En del av dessa människor har som sin stora livsuppgift att motarbeta och j*vlas med myndighetrna(som ju givetvis förföljer dom utan grunder:crazy::eek:).

Detta är ett stort bekymmer... dessa männsikor gör så här hurdana lagarna än skrivs.

Och även om jag vill få bort dessa amöbor:angel: från djurbranchen, så är jag tacksam för att det ändå finns ramar ocgh regler för när man får omhänderta djur/sätta djurförbud.

DET MÅSTE FINNAS EN TYDLIG GRÄNS EMELLAN DÅLIG DJURHÅLLNING OCH VANVÅRD!!!
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Även jag har fått höra inom myndighetsutövniing att "bör skall läsas som skall", men detta gäller främst våra myndigheter, vilka naturligtvis förväntas vara snäppet bättre än medelmåttige Svensson.

När det gäller "vanliga" människor så är de facto "bör" en mildare formulering än "skall" i en lagtext.

Det finns ju tyvärr för många luddiga och tandlösa lagar i Riket som det är, det fanns ju redan innan den nya lagen en lag som sade att djur BÖR ges tillfälle till naturligt beteende...
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Det finns ingen ny lag! Bara en ny författning.
I LAGEN står det skall:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 105
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har nu haft min nya häst i drygt 1 månad, märker till och från (oftast varje dag) att hon ska tjafsa om åtminstone nånting. Dels är hon...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 856
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp