Nya regler kräver hästkompis i hagen

Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Visst bra med att totalförbjuda tagtråd och se till att hästar alltid har en kompis. Men varför gnata om spiltor när det är bättre att istället sätta en minimumgräns på utevistelse istället.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

så man får inte bestämma om man ska ha täcke eller ej.:confused:
jag tänker fortsätta som idag med frisering o täcke när jag vill
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

:angel: Ja, det ska bli roligt o se när vår djurskydds ansvariga på min kommun kommer ut o kollar det där med täcke.. hahaha Alltså, seriöst.. vem avgör när det finns behov för det och ej? En hästrädd människa som bara läst sina regler på kommunen? :rofl:
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Hmmm...

"Nya regler kräver hästkompis i hagen"

"Därmed inte sagt att hästen Brunte ska ha en artfrände att gnugga sig emot."


Motsägelsefullt?
Eller har jag missuppfattat artikeln?
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

det där med täcke tycker jag är ganska fjantigt, det är väl bättre att ha täcke på en häst i förebyggande syfte än att den ska frysa? :S Visst, en del behöver det inte men det är ju alltid bra att ha :P och sen finns det ju olika tjocklekar på dom.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Regler hit och regler dit, folk bör ju ha sunt förnuft...
Att hästar skall ha kompisar är väl självklart, men om den behöver täcke eller inte bestämmer man väl själv......fast en häst klarar ju kyla upp till 50grader utan täcke, så lite överbeskyddande är vi ju faktiskt... *LER*
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Olika bud på vad ni tycker är rätt och fel...beroende på hur ni har häst antar jag.

Själv tycker jag det mesta är rätt ok, och jag tycker det är bra att de påpekar idiotin av att täcka hästar i tid och otid!:devil:

Mina "stackars" hästar(mestadels halvblod) går ute året om utan täcken till 95%.

Endast vid rejält/långvarigt/kallt regn åker regntäcken på.

Och dom står inte och fryser.
Dom har tjock, kort ,blank päls(=bra foder)
Dom är helt okänsliga mot knott,blinningar osv.

MEN jag ser till att dom har vind/regn/solskydd oxå:D

det finns tom som har sina hästar gående året om med täcken för att dölja vad ???


Nä, låt hästar vara hästar och inget annat!
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Asså jag tycker dom nya reglerna är ASBRA!!

okej, de där med täcken kan låta konsitgt, men jag har träffat på hästar som fått stå med dubbla utetäcken hela natten - bara för att ägaren inte orkade gå upp en halvtimme tidigare på morgonen å ta på dom:mad:

skulle gissa på att de är sånt dom syftar på.!
Jag tykcer iallfall att de är superbra att de äntligen blir nån ordning på de här.. ni som kommenterar å tycker att de är dåligt kanske främsta syftar på era egna tävlingsponnier å glömmer dom stackars nordsvenskarna och andra hästar som går själva i en skruttig hage med taggtråd år efter år..

spiltor är bevisat farliga för hästar, både fysiskt och psykiskt - jag skulle hellre ha hästen på lösdrift än i spilta!

så, som sagt: ÄNTLIGEN!!
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Jag håller helt med gällande täcken! Vi har araber som går året runt ute, UTAN täcken. :bump: Täcken kommer endast fram vid snöstorm eller regn med mkt blåst. Visserligen har vi en kuperad terräng och massor av träd. Men jag håller med om att många använder täcken i tid och otid, bara för att.. Kan också tycka att det är lite löjligt med tex senskydd i hagen... men men, det är jag. :crazy: Våra fyrfotade vänner tycker faktiskt att sommaren är värre, värmen, flugor, broms.. Då får de stå inne! :rofl:
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

vad menas med att hovar ska skyddas då? min häst går barfota och klarar detta ypperligt, måste jag sko honom nu tro?
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Nu behöver vi väl inte överdriva.
det är väl tänkt så att djurskyddet ska kunna ställa mera krav på hovvården, tex om en "barfotatalliban" s hästar LIDER av sin barfotaverkning...
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

jaghåller med:D men det står att hovar ska skyddas, inte att skyddas vid behov som det borde stå
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Äntligen kan man tycka men det blir väll som med alla andra regler
tandlöst.
Och det där med täcke! tyvärr kommer folk fortsätta att behandla sina hästar som barbie dockor.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Jag bara undrar om det där med att hästarna ska ha en hagkompis. Men hur gör man då om man har en hingst som inte kan gå med andra hästar?? Ska man kastrera honom då bara för att han inte får gå själv?? :crazy:
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Regler hit och regler dit, folk bör ju ha sunt förnuft...

tyvär finns det allt för många outbildade hästmänniskor idag som INTE har sunt hästförnuft:crazy:

många många har tex täcken eller tar in hästarna i tid o otid för att de (alltså människorna) fryser osv. vi ska inte prata om alla som bara rider dagligdags i ridhus o har hästen ensam i en liten hage som jag nästan kallar sjukhage..

Nej fram med mer utbildning o även regler för vi har INTE överlag en sund hästhållning i sverige idag.
prillan
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

LÄS igenom vad det står ordentligt.:angel:

Den här frågan har stötts och blötts i det oändliga för att folk väljer att tolka lagen som "f*n tolkar bibeln"...

Nej, man behöver inte kastrera en hingst...SUCK
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

Boxar är oxå farliga för hästar både psykiskt och fysiskt. En lag på minimum utetid är bättre tycker jag, då får vi friskare hästar med bättre psyke. Specielt om vi sätter upp regler om minimum måt på hagen.
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

*KL*


Jag tycker att dom här bestämmelserna är rent horribla! Här slår man sig (dvs Djurskyddsmyndigheten) för bröstet och påstår sig värna om alla djurs väl och ve, och i nästa stund skapar man regler som totalt urholkar hästens rätt att vara häst - hur fan går det ihop?
(Med parentes för det där med täcken då, fast det kommer ju folk skita i ialla fall...)

Hästen är ett flocklevande nomaddjur - inte ens hingstar i vilt tillstånd utan egen stoflock lever ensamna, dom lever i flock med andra hingstar! Men här i Sverige, där man minsann vet hur djur ska skötas!, här behöver hästar inte ha sällskap av andra hästar.....?! Vad var det nu det stod i artikeln....? Jo, jag citerar: "Det går bra med något annat flockdjur eller för den delen en människa som har tät kontakt med sin häst."

Va??! Och då VET vi ändå att hästen faktiskt bara har ett ordentligt socialt utbyte av just andra hästar!


Nej, istället ägnar man sig åt att bestämma hur stallet ska vara utformat..... Och DÄR ska hästens sociala behov tillgodoses!? Javisst ja, den skulle ju faktiskt få röra sig "fritt" i sina naturliga gångarter också. Jag citerar igen: "Går det inte att bygga en hage, kan rörelsebehovet tillgodoses i ett ridhus eller paddock." Men vad bra! Och därmed är vi tillbaka på ruta ett.

Jag får mjäll! Hur kan man begära att folk ska kunna lära sig något om hästar när vi har lagar och regler som undergräver alla fakta om hästens fysiologi såväl som dess verkligt naturliga beteende?

Hur många tycker att det är okej med burhöns? Som tycker att det är alla tiders med hönor packade som sardiner i en bur med nätgaller att stå på? Utan möjlighet att picka och sprätta eller sitta på pinne. Hur många tycker att det är okej att ha grisar i bås? Utan strö. Där dom inte kan vända sig eller ens lägga sig ner? Utan möjlighet att böka och bädda som grisar gör.

Jag blir så jäkla less när jag träffar hästägare i affären, handlandes sprättägg och KRAV-kött. Och så vet man att deras häst står inspärrad på 9 kvm, vacuumförpackad i täcken, och utan att få gå i hage tillsammans med andra hästkompisar....!
Men den blir ju borstad. Och får pälsglans i svansen. Och så rids den faktiskt en timme om dan...
 
Sv: Nya regler kräver hästkompis i hagen

*KL*


Jag tycker att dom här bestämmelserna är rent horribla! Här slår man sig (dvs Djurskyddsmyndigheten) för bröstet och påstår sig värna om alla djurs väl och ve, och i nästa stund skapar man regler som totalt urholkar hästens rätt att vara häst - hur fan går det ihop?
(Med parentes för det där med täcken då, fast det kommer ju folk skita i ialla fall...)

Hästen är ett flocklevande nomaddjur - inte ens hingstar i vilt tillstånd utan egen stoflock lever ensamna, dom lever i flock med andra hingstar! Men här i Sverige, där man minsann vet hur djur ska skötas!, här behöver hästar inte ha sällskap av andra hästar.....?! Vad var det nu det stod i artikeln....? Jo, jag citerar: "Det går bra med något annat flockdjur eller för den delen en människa som har tät kontakt med sin häst."

Va??! Och då VET vi ändå att hästen faktiskt bara har ett ordentligt socialt utbyte av just andra hästar!


Nej, istället ägnar man sig åt att bestämma hur stallet ska vara utformat..... Och DÄR ska hästens sociala behov tillgodoses!? Javisst ja, den skulle ju faktiskt få röra sig "fritt" i sina naturliga gångarter också. Jag citerar igen: "Går det inte att bygga en hage, kan rörelsebehovet tillgodoses i ett ridhus eller paddock." Men vad bra! Och därmed är vi tillbaka på ruta ett.

Jag får mjäll! Hur kan man begära att folk ska kunna lära sig något om hästar när vi har lagar och regler som undergräver alla fakta om hästens fysiologi såväl som dess verkligt naturliga beteende?

Hur många tycker att det är okej med burhöns? Som tycker att det är alla tiders med hönor packade som sardiner i en bur med nätgaller att stå på? Utan möjlighet att picka och sprätta eller sitta på pinne. Hur många tycker att det är okej att ha grisar i bås? Utan strö. Där dom inte kan vända sig eller ens lägga sig ner? Utan möjlighet att böka och bädda som grisar gör.

Jag blir så jäkla less när jag träffar hästägare i affären, handlandes sprättägg och KRAV-kött. Och så vet man att deras häst står inspärrad på 9 kvm, vacuumförpackad i täcken, och utan att få gå i hage tillsammans med andra hästkompisar....!
Men den blir ju borstad. Och får pälsglans i svansen. Och så rids den faktiskt en timme om dan...

:devil:va bra skrivet
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 103
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har nu haft min nya häst i drygt 1 månad, märker till och från (oftast varje dag) att hon ska tjafsa om åtminstone nånting. Dels är hon...
Svar
11
· Visningar
2 009
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp