Nya släpvagnsregler

Bison

Trådstartare
Jag vet att detta varit uppe förut men jag kan inte hitta ngn tråd.
När kommer de inträda?
Hur påverkar det mig som har vanligt b kort? Behöver jag en extra utbildning för att framföra mitt släp?

Sv: Nya släpvagnsregler

Ja, det vill jag också veta. Det jag tidigare läst har känts lite som grekiska för mig..

Jag vet att detta varit uppe förut men jag kan inte hitta ngn tråd.
När kommer de inträda?
Hur påverkar det mig som har vanligt b kort? Behöver jag en extra utbildning för att framföra mitt släp?
Här och här finns en del att läsa. Somligt förenklat och tillrättalagt, annat betydligt mer utförligt. Sammantaget finns tyvärr inte så mycket konkret kött på benen innan riksdagen tagit ställning till propositionen. Det som är föreslaget ifråga om släpvikter är en möjlighet till höjd maxvikt för fordonskombinationen [bil eller lätt lastbil + släp] från 3500 till 4250 kg med en utökad B-behörighet.

Du kommer m a o ändå att behöva en högre behörighet liknande som idag.

Kör du lagligt idag behöver du inte göra ngt, men... det är aldrig fel med lite kompetens. en vacker dag står du med ett tyngre släp o häst... Det blir inte billigare eller enklare med tiden.

Idag måste du göra om även B-delen o den utökas för vart år:grin:

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 956
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025