Nya utställningsregler!

Sv: Nya utställningsregler!

Nu utgår jag från min egen ras.
Där kan du bara få cert mot svenskt championat i jaktklass.
CACIBen som genererar titeln Int. championat ges i regel till bästa hane/tik oavsett klass som inte redan innehar titeln.

ex Min hund blev tredje bästa hane på MyDog. Vinnande hane hade redan IntCh i sin titel. CACIBet gick då till 2:a bästa hane och min fick reserv-CACIBet.

Själv har jag inget emot de nya bedömningarna. Det är lätt att hålla reda på vad de olika "betygen" innehåller och blir inte lika snurrigt för folk. Gillade bedömningen på Världsutställningen, lila band=excellent=du stannar kvar i ringen och alla andra kan gå. Gick otroligt snabbt och smärtfritt. Det enda jag saknade där var en kommentar eller två om just min hund. Visst rutan excellent var ju ikryssad och jag vet vad det innebär men det hade ju varit lite roligt om där fanns något.

Senast ändrad:

Nej jag tänkte snarare tvärtom, det är väl svårare att bli champion som det var innan, när dom även måste ha jakt och bruksmeriter?

Fast man ska ju inte ta bort kravet på bruks/jaktmeriter. Det kommer ju vara samma.

Men det måste vara MYCKET lättare att få cert om man bara tävlar mot de andra hundarna i bruks/jaktklass, konkurrensen är ju större om samtliga tikar/hanar ska tävla om cert.

Jag vet ju inte hur det ska bli, men min gissning är att cert kommer delas ut till vinnande tik/hane oavsett merit men att man sen inte kan plocka ut championatet förrän man har tillräckliga meriter.
Då kommer det alltså bli svårare att bli champion eftersom konkurrensen om certen ökar.

Precis samma som ni tidigare haft om Cacib och int. ch.

Och det faktum att enbart 4 hundar blir placerade gör det ju ännu svårare. Kan ju i praktiken bli så att 4 champions blir placerade = inga cert till bästa icke-champion.

Senast ändrad:

Fast man ska ju inte ta bort kravet på bruks/jaktmeriter. Det kommer ju vara samma.

Men det måste vara MYCKET lättare att få cert om man bara tävlar mot de andra hundarna i bruks/jaktklass, konkurrensen är ju större om samtliga tikar/hanar ska tävla om cert.

Jag vet ju inte hur det ska bli, men min gissning är att cert kommer delas ut till vinnande tik/hane oavsett merit men att man sen inte kan plocka ut championatet förrän man har tillräckliga meriter.
Då kommer det alltså bli svårare att bli champion eftersom konkurrensen om certen ökar.

Och det faktum att enbart 4 hundar blir placerade gör det ju ännu svårare. Kan ju i praktiken bli så att 4 champions blir placerade = inga cert till bästa icke-champion.

I danmark gör man så att om de 4 första som blir placerade redan är champion så får dessa fyra gå ut och man kalla in alla övriga med exc som då endast tävlar om certet. För certet ska delas ut till bästa icke champion med exc.

Det enda jag saknade där var en kommentar eller två om just min hund. Visst rutan excellent var ju ikryssad och jag vet vad det innebär men det hade ju varit lite roligt om där fanns något.

Får man ingen kritiklapp på hunden med den nya bedömningen?

Ja jag förstår hur du menar, du har rätt det blir givetvis svårare att få cert när det är fler som tävlar om det. Jag gillar dock att som det är nu så vet man att när en boxer (tex) får cert så har den presterat lite inom brukset iaf, inte bara sprungit runt i ring. Känns "onödigt" att hundar som ändå aldrig kommer gå bruks ska samla cert på hög för ingenting.

Liknande trådar

Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka