Nybörjare - HJÄLP MIG!

Vad är bäst för mig (och hästen)?

  • Köp en gammal, trött polle..

    Röster: 0 0,0%
  • Köp en islandshäst!

    Röster: 1 3,1%
  • Bli fodervärd åt en häst i mindre storlek

    Röster: 0 0,0%
  • Bli fodervärd åt ett stort energiknippe!

    Röster: 0 0,0%
  • Fortsätt som medryttare en gång i veckan, det räcker

    Röster: 18 56,3%
  • Hyr en häst över vintern

    Röster: 4 12,5%
  • Hyr in dig på en häst i ett stall och åk dit när du har lust

    Röster: 5 15,6%
  • Använd magkänslan och hjärtat, självklart ska du ha en egen bästa vän!

    Röster: 1 3,1%
  • Annat

    Röster: 3 9,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    32
Mitt svar var inte menat som lika nedslående som du verkar ha tolkat det, så ber om ursäkt för det! Jag tycker som sagt att det låter som ett bra mål att skaffa en häst, men vidhåller att det här med att gå långsamt fram är en bra grej. Även om det kanske inte är gjort i en handvändning så vore det kanske positivt med några fler dagar hos en medryttarhäst i veckan, eller att kanske bli halvfodervärd till en häst? Sedan är ju pengar och tillgång till en bra tränare något som kan snabba på processen. Kanske någon som du kan sammanställa en plan med och få hjälp av kontinuerligt :)
Tack :) Det är så svårt med skriven text ibland, man tolkar det olika.. Förstår att du inte menar något illa, inte jag heller :)
 
Tack så jättemycket för dina kloka tankar! Ja, jag försöker verkligen vara ödmjuk inför detta. Jag vill inte fylla mina egna behov i första hand, utan forma ett bra hästliv. Att jag får ut något av det är en enda stor bonus! Som du säger, lyckan hästarna ger är oslagbar!
Och tack för infon om ekonomin, alltid bra med konkreta exempel!
Jag har fått ett erbjudande om en häst som ska stå kvar i sitt stall, inkl. verkning och foder kostar det då 1800. Då finns den tidigare ägaren på plats, det är nära mitt hem o.s.v. Jag tycker det låter som schysst pris och bra förutsättningar - men jag tackade faktiskt nej efter lite funderande. Helt enkelt för att hästen inte kändes helt rätt för mig. Den var ganska stor, hade lite skadehistorik och dessutom ganska gammal (vill ju gärna ha en läromästare och de är ju ofta äldre, men denna var lite väl gammal). Så jag tror att jag ändå klarar att hålla i mina impulser och inte förhasta mig... :) Men en annan häst i samma stall hade ju varit bra!
Är hästen genomgången av veterinär ?Om den ör genomgåtts av veterinär vilket du kan konfirmera genom att prata med sagda veterinär så tycker jag det låter som en bra deal för en vuxen nybörjare utan andra smidiga lösningari närtid.

Jag red på ridskola och Jag tackade aldrig nej till att rida en frisk häst när jag var ung, aldrig. När jag var långtids skadad och efter graviditeter beslöt att börja igen så betalade jag för att rida som medryttare för att komma igång igen ett par år på ridskola och som betalande medryttare. Nu har jag eget. Jag tycker du har en fin möjlighet att få erfarenhet hos din granne. En 25- åring som är frisk och älskad hade inte överlevt så länge om det inte varit en bra häst. Trött , det är väl också en fråga om träning och foder. Det går alltid att få en häst mer energi, enbart havre brukar hjälpa. Du kanske ska börja med att klara av att styra och sitta kvar på hästen.

En läromästare är en häst som går bra om du gör rätt och tar ansvar bestämmer själv när du gör fel. Så mycket möjligheter finns det inte för nybörjare. Få den med dig regelbundet, typ 4-5 dagar i veckan, på en tur på en timme i skogen så börjar du kanske lära dig rida. Förutsatt att hästen är frisk.

Jag tycker du gör fel som dissar någon annans häst som förmodligen är frisk. 1800kr i månaden är inte mer än hovslagare och foder, knappt det, så det är självkostnadspris. Jag skulle inte ta in dig som medryttare om du inte kan ta den häst som förmodligen passar dig som jag själv tycker om och vet är trevlig. Då får du ju betala mycket mer och hu vad veterinärräkningar kan kosta om det går fel.
 
Senast ändrad:
Åh, jag var kanske hård men jag ska försöka förklara mig.

En 25- årig häst som ör sparad detta år med extrem otrolig höbrist och dyrt grovfoder är förmodligen en bra häst, frisk och älskad. Är du tveksam om hästen är frisk så be att få ta ut en veterinär som du betalar själv om hästen är frisk.

Det är en möjlighet för dig att få en fot in i det stall som du är intresserad av. Om du ska vara någon tillgång som medryttare måste du kunna mocka, släppa in hästar, sköta, rida och älska hästen som du har hand om. Bevisa det.

Du måste helt enkelt börja någonstans. Börja där det är lätt, börja där du får möjlighet.
 
Åh, jag var kanske hård men jag ska försöka förklara mig.

En 25- årig häst som ör sparad detta år med extrem otrolig höbrist och dyrt grovfoder är förmodligen en bra häst, frisk och älskad. Är du tveksam om hästen är frisk så be att få ta ut en veterinär som du betalar själv om hästen är frisk.

Det är en möjlighet för dig att få en fot in i det stall som du är intresserad av. Om du ska vara någon tillgång som medryttare måste du kunna mocka, släppa in hästar, sköta, rida och älska hästen som du har hand om. Bevisa det.

Du måste helt enkelt börja någonstans. Börja där det är lätt, börja där du får möjlighet.
Jag håller med dig om att det är en bra deal men häst och ryttare ska passa för varandra också. Jag uppfattade att det var det som var orsaken till att @Tilda S tackade nej, hen kände att de inte var rätt häst för hen.
 
Åh, jag var kanske hård men jag ska försöka förklara mig.

En 25- årig häst som ör sparad detta år med extrem otrolig höbrist och dyrt grovfoder är förmodligen en bra häst, frisk och älskad. Är du tveksam om hästen är frisk så be att få ta ut en veterinär som du betalar själv om hästen är frisk.

Det är en möjlighet för dig att få en fot in i det stall som du är intresserad av. Om du ska vara någon tillgång som medryttare måste du kunna mocka, släppa in hästar, sköta, rida och älska hästen som du har hand om. Bevisa det.

Du måste helt enkelt börja någonstans. Börja där det är lätt, börja där du får möjlighet.
Tack för dina tankar :)
Jag håller med om att det var en jättebra deal! Men det innebar köp av hästen och jag kände mig inte redo för det med tanke på att jag inte "föll för hästen" eller vad man ska säga. Försökte givetvis att se bortom t.ex. utseende o.s.v. och koncentrera mig på hästens egenskaper. Men kunde ändå inte tacka ja då det inte klickade riktigt. Plus att det var ett inköpspris på runt 30.000 kr. Så då ville jag att det skulle kännas bra i magen. Men som sagt, en jättebra deal i övrigt!
 
@Tilda S roligt att du är inne på att skaffa egen häst! Det är både roligt och underbart samtidigt som det är slitigt, tungt och mycket ansvar på samma gång och dyrt. Tänker på en aspekt och det är hur bra du är från din utmattning som du skrev om i början av tråden? Är du tillräckligt stabil i den för att orka med häst 7 dagar per vecka och stå i kollektivstall och ha pass utöver din egen häst att sköta? Det är enorm skillnad på vilken tid man lägger på en medryttarhäst och egen häst. Jag menar inte att slå ner på din dröm tänker bara i all välmening att du kanske ska fundera på om du verkligen orkar. Känner du att du orkar så kör på egen häst om det är det du vill ha, så länge man står i stall med kunniga människor och är beredd att ta in tränarhjälp både uppsuttet och i hanteringen om det går tokigt så finns det bra förutsättningar tror jag!
 
@Tilda S roligt att du är inne på att skaffa egen häst! Det är både roligt och underbart samtidigt som det är slitigt, tungt och mycket ansvar på samma gång och dyrt. Tänker på en aspekt och det är hur bra du är från din utmattning som du skrev om i början av tråden? Är du tillräckligt stabil i den för att orka med häst 7 dagar per vecka och stå i kollektivstall och ha pass utöver din egen häst att sköta? Det är enorm skillnad på vilken tid man lägger på en medryttarhäst och egen häst. Jag menar inte att slå ner på din dröm tänker bara i all välmening att du kanske ska fundera på om du verkligen orkar. Känner du att du orkar så kör på egen häst om det är det du vill ha, så länge man står i stall med kunniga människor och är beredd att ta in tränarhjälp både uppsuttet och i hanteringen om det går tokigt så finns det bra förutsättningar tror jag!
Tack för omtanken :)
Jag är frisk sedan 3 år tillbaka, men har tänkt att stå i stall där man är "fri från ansvar" ett par dagar i veckan och då betala lite extra för det, just p.g.a. min bakgrund. OM det blir aktuellt över huvud taget... :) Och skulle det senare bli eget stall så är tanken att dela det med en nära vän där planen är att att huvudansvar halva tiden var. Men det ligger längre fram i tiden, och efter den här tråden är jag mer inne på hyrhäst på plats i ett stall t.ex. Vi får se :)
 
Tack för dina tankar :)
Jag håller med om att det var en jättebra deal! Men det innebar köp av hästen och jag kände mig inte redo för det med tanke på att jag inte "föll för hästen" eller vad man ska säga. Försökte givetvis att se bortom t.ex. utseende o.s.v. och koncentrera mig på hästens egenskaper. Men kunde ändå inte tacka ja då det inte klickade riktigt. Plus att det var ett inköpspris på runt 30.000 kr. Så då ville jag att det skulle kännas bra i magen. Men som sagt, en jättebra deal i övrigt!
Ok, jag trodde det var fodervärdsavtal typ. Köp insåg jag inte att det var. Lycka till. Var lite envis så löser det sig nog. Trägen vinner.
 
Började rida på allvar som vuxen. Efter första terminen fick jag köpa loss min favorithäst som skulle pensioneras från ridskolan. Anledningen till att det blev bra för oss var 1. Jag fick en stallplats på ridskolan så jag kunde ha kvar hästen på samma ställe. 2. Jag fick en mentor att bolla frågor och idéer med. 3. Jättefina stallkompisar som också hjälpte till vid funderingar och gav råd. 4. Hästen var välutbildad. 5. Jag har ekonomin. 6. Är lagd åt det utforskande/vetgiriga hållet så vid varje problem vi stötte på dök jag ner i böckerna/frågade/ sökte runt på nätet/tog privatlektioner.

Nu är jag inne på häst nr 2 som definitivt inte är en nybörjarhäst men det går asbra för oss :bump:
 
Nej, men det är något jag fått lära mig av er nu... :) Jag har snarare trott att så länge man är beredd att göra stora uppoffringar tidsmässigt och ekonomiskt, samt har möjlighet till regelbundna lektioner så kan man skaffa häst (en "bra" häst alltså). Jag har trott att man utvecklas IHOP med hästen, med hjälp av instruktör och människor att rådfråga. Jag har trott att man får sina erfarenheter genom hästen. Att det är svårt att få erfarenhet av att vara hästägare - utan att vara det. Att det är svårt att samla på sig massa kunskap - utan ha någon att utöva den på.
Men nu har ni här på forumet lärt mig att kunskapen och erfarenheten bör komma från ett flertal olika hästar med olika personligheter och problematik. Att en egen häst först bör skaffas när man redan har allt det. Att tid, pengar, engagemang och intresse inte är tillräckligt. Utan att utbildning och upplevelser är viktigast.
Och det var ju bra att jag fick veta det idag. Även om jag kanske hade önskat lite fler positiva hejarop. Jag känner mig mest bara avskräckt och som att det inte är någon idé att satsa på detta över huvud taget. Som att det är bättre jag nöjer mig med andra djur eller något annat intresse och en annan träningsform.
Känner mig ganska nere efter i dag. Jag förstår alla argument och tar det till mig. Det är bara synd att det inte var fler som sa något i stil med "Wow, vad roligt att du har som mål att skaffa egen häst!! Jag ska hjälpa dig och berätta hur jag gjorde för att det skulle bli lyckat!". Det skulle göra mig mycket mer motiverad än alla kommentarer som börjar med "......men har du tänkt på det här??!".
Men vi fungerar olika allihop och jag är tacksam att ni alla tagit er tid att svara över huvud taget :)

Vill bara skriva att jag hoppas att du inte tolkade mina inlägg som att du inte borde skaffa egen häst, för jag tycker att det är ett jättebra mål! (Såklart, jag har ju en själv :heart) Utan jag tror bara verkligen att det kommer att bli en väldigt mycket mer lyckad upplevelse om du först skaffar dig lite mer kunskap, hästvana, timmar i sadeln osv. Det finns så mycket man inte kan läsa sig till utan som man behöver uppleva och se och jag tror att det kan vara väldigt nyttigt att se det ur flera perspektiv. Med en häst, uppstallad på ett ställe ser man ju hur folk gör där, men det kan ju finnas tusen andra sätt att göra saker på som kanske passar en själv och ens häst bättre. Har man innan hästköpet hängt i olika stall och umgåtts med olika typer av hästar (och hästmänniskor...) tror jag att man blir mycket mindre låst i att göra på vissa sätt och har fått ett mycket större perspektiv på saker som kan hända och hur man löser dem och det är tyvärr svårt att läsa sig till allt utan det måste upplevas och göras. Då hinner man även samla på sig den där värdefulla kontaktbanken som man så väl behöver, man vet vilka tränare man kan tänka sig att vända sig till för att få hjälp, vem man kan kontakta om man får problem med att lasta eller vart man ringer kl 3 en lördagsnatt när man inte får tag på någon av veterinärerna i området men står där med en akut sjuk häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 959
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 324
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 538
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp