Nybörjare?

K

Klaralove

Hej alla glada! :P
Jag har nu ett tag kollat på lite hästannonser.
På många av dom står det att hästen/ponnyn inte är för nybörjare.
Min fråga är då; Vad är en nybörjare?
Någon som ridit på ridskola i 2 år, någon som aldrig haft häst förut, någon som inte rider hästen "rätt", någon som... Osv! :)
Hur mycket kunskap ska man ha för att kunna köpa en sådan häst och inte vara nybörjare?

/Klaralove :)
 
Sv: Nybörjare?

Beroende på hur du utvecklas som ryttare kan du ju faktiskt vara nybörjare efter fem år också.

En pålle som inte är lämplig för nybörjare, brukar oftast vara lite svårare att rida på rätt sätt.
Du kan ju efter ett år på ridskola, ha mer kunskap än någon som gått på ridskola i fem år, men inte haft samma vilja att lära sig, och tyvärr kanske inte heller samma känsla för ridningen.

Det är svårt att generalisera, det är helt från person till person.

För fem år sen hade jag satt mig på vilken häst som helst, men i dagsläget, när jag inte hanterat många olika hästar, lika mkt som jag gjorde då, så hade jag definitivt inte tagit mig an en svårriden häst.
 
Sv: Nybörjare?

Jag tänker att det inte bara handlar om hur länge man ridit utan också hur van man är att hantera hästar. Det finns ju de som ridit i många år men knappt har sadlat och tränsat.

Min egen häst är rätt okomplicerad att rida men kan vara desto mer bökig att hantera eftersom hon har många egna idéer och gärna testar. Hon är en sån häst som snabbt kan förstöras av någon som inte är duktig på hästhantering eftersom hon tar över.

Så för mig är en nybörjare en som inte är van att hantera olika sorters hästar och situationer.
 
Sv: Nybörjare?

Min uppfattning av nybörjare:

En person som fortfarande är lite osäker på viktiga och grundläggande kunskaper. ( utrustning, hantering )
En person som inte riktigt kan arbeta helt självständigt, utan som måste ha hjälp med mycket, tex sadling.
En person som inte riktigt ännu kan lösa enklare problem som uppstår.

Det är ungefär vad jag tycker, men vi alla tänker ju olika.
Självfallet behöver erfarna ryttare hjälp ibland också, men inte alls i lika stora drag som en nybörjare.

För att köpa en egen häst tycker jag att man bör ha provat på hästlivet utanför ridskolan, för att få inblick i hur mycket jobb det är utöver ridningen. Hur länge man måste ha ridit varierar ju från person till person, men jag kan själv säga ärligt att jag inte känner mig redo för en häst med mina 5 år av erfarenhet. Jag tycket dock att medryttarhäst passar mig utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare?

Jag tror att många skriver så i onödan. Det är som en ursäkt för att säga att hästen inte är så lättriden, kanske har olater, testar sin ryttare eller liknande.

Det du kan göra är att ringa och fråga varför de skriver så i annonsen!

Det är nog olika nivå när man säger ej nybörjarhäst. En del kanske menar att hästen inte har så bra balans utan behöver mycket hjälp av sin ryttare. En del kanske menar att hästen bockar. En del kanske menar att hästen inte är riktigt färdigutbildad och behöver en van ryttare som visar vägen.
 
Sv: Nybörjare?

Jag tror att många skriver så i onödan. Det är som en ursäkt för att säga att hästen inte är så lättriden, kanske har olater, testar sin ryttare eller liknande.

Det du kan göra är att ringa och fråga varför de skriver så i annonsen!

Det är nog olika nivå när man säger ej nybörjarhäst. En del kanske menar att hästen inte har så bra balans utan behöver mycket hjälp av sin ryttare. En del kanske menar att hästen bockar. En del kanske menar att hästen inte är riktigt färdigutbildad och behöver en van ryttare som visar vägen.

Hej!

Jag skulle utan problem säja att min häst inte är en nybörjarhäst- eftersom hon är vaken och känslig och kan reagera på oväntade saker. Hon är supersnäll att rida, jag rider barbacka på långa tyglar i alla gångarter utan problem, men hon blir osäker om ryttaren är osäker och kan då bli tittig och stressad och spänd och eftersom hon är en framåt häst löser hon såna situationer med att springa fortare- ingen bra nybörjarhäst mao.

Nybörjare i allmänhet har ju inte koll på hästars beteende, hur hästar tänker och beter sej, de kan vara osäkra och ofta i obalans. Det, i kombination med min häst och inget stöd skulle kunna bli farligt. Men det har ju mer med kunskap och vana än antal år. Jag hade en kompis som på 4 år gick från helt nybörjare till grym ryttare och hästhanterare, själv har jag fortfarande inte kommit upp i hennes lägstnivå..

/Lavinia, som inte sålt sin förra häst heller till nybörjare eftersom den raringen kunde vara riktigt hemsk om man inte visade vem som bestämde..
 
Sv: Nybörjare?

Tack för svaren allihopa! :) Fler välkomnas! :d
 
Sv: Nybörjare?

Jag skulle definiera det som en häst som inte är förlåtande mot ryttar/hanteringsmisstag. Det kan vara både osäkra/fega hästar, och sådana som är mer tuffa och gärna "tar över"-gillar inte det yttrycket, men finner inget bättre.

Man bör vid hantering/ridning av sådana hästar ha koll på hur de reagerar, och hur man själv ska reagera som "svar".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybörjare?

Jag tror inte det går att säga att man ska ha ridit si eller så länge, utan det är nog väldigt individuellt. Men jag skulle säga att en häst för "nybörjare" är en häst som är lugn, trygg och där dess ryttare kan lita på den både vid hantering och ridning(eller vad man nu har hästen till :)). Där hästen inte behöver någon solklar ledare utan snällt gör det den blir tillsagd och som inte stressar upp sig.

En rutinerad ryttare kan ju reda ut situationer när det blir åt andra hållet, dvs hästen kanske är busig, lätt stressad, osäker osv på ett sätt som nybörjaren inte klarar av och det istället kanske blir en farlig situation...
 
Sv: Nybörjare?

svårt att definiera en nybörjare, jag skulle väl räknas som "nybörjare" när jag skaffade min häst, med tanke på att jag aldrig sett annat än insidan av ridskolan så att säga, var väl duktig som ryttare (red två dgr i veckan i fem år) men kunde ju inte mycket om hantering och hästhållning i övrigt, och när det kom till problemlösning var jag ju då så gott som novis..

Men skam den som ger sig säger jag, idag har jag mer kunskap än de flesta jämnåriga, eftersom jag fått kämpa och lära mig allt på eget bevåg, men då är jag också en kunskapstörstig hästnörd, intresset svalnar aldrig så att säga..

I dagsläget gör jag inte skillnad på nybörjare och avancerad hästmänniska, eftersom jag vet var jag själv startade och hur långt jag kommit, utan det jag söker hos någon som ska få ansvar att ta hand om min häst är någon som är trygg i sig själv, inte lättskrämd, kunskapstörstig, tålmodig, och framför allt någon som vill ta hästen för vad hon är, inte för vad de vill att hon ska vara så att säga.

Den bästa medryttaren jag haft var total nybörjare, hade inte mera kunskap än "sitta bra, stanna, svänga, gå" så att säga, men hon hade världens underbaraste inställning, hoppade nästan jämnfota var gång jag erbjöd henne en extra dag, frågade om ALLT hon inte kunde, tog tacksamt emot ridlektioner och långa utläggningar om varför saker var si och funkade så.
Hon blev också min bästa vän på köpet :angel:

Nu skulle jag aldrig sälja min häst, men om vi säger att så är fallet så skulle det uteslutande handla om intressantens hängivenhet, orädsla, och förståelse för hästen. Hon skulle nog klassas som svårriden eftersom hon är känslig och det är mycket häst man sitter på, men samtidigt, har hon en nybörjare på ryggen som är lugn, orädd och villig att lära så kan hon visst visa sig som världens läromästare.

svårt detdära, men som jag ser det så kommer nybörjare förbli nybörjare om de aldrig får chansen att lära sig och testa sina vingar sas.
tycker för mycket vikt läggs vid kunskapsnivå, och för lite vid personkemi och känsla för hästen i fråga :)
 
Sv: Nybörjare?

Absolut, håller med dig som du beskriver hästen. Man kan inte sätta en osäker ryttare på en osäker häst. Det gäller ju att hitta en bra matchning lixom...

Jag har själv jobbat lite som ridlärare och där tänker jag mycket på att para ihop ryttare med rätt hästar. Vissa vet jag klarar av svårare hästar och kan få nytta av utmaningen, medan en del kanske inte är mogna för svårare hästar.


Till trådskaparen: Ring o hör med ägarna, sen är det bara att provrida om det låter bra!
 
Sv: Nybörjare?

Skrivsättet "ej för nybörjare" är ofta lika mycket ett sätt för säljaren att gallra bort de värsta småglinen och skogsmullarna. Man vill kanske ha ut mer ambitioner av köparen än att luffa runt i skogen. Jag gjorde själv så när jag sålde min förra häst. Han hade lätt kunnat ridas av en nybörjare. En otroligt trygg och harmonisk häst. Men jag ville att han skulle hamna hos någon som kunde förvalta hans talang utveckla honom. Sen ville jag inte att han skulle hamna hos någon som hade "för lite kunskaper" då jag ville att han skulle få det bästa av hem. Både kärlek, kunskap och utmaningar.

Mvh Voff
 
Sv: Nybörjare?

Hej igen!

Jag lägger till att min förra häst var jordens snällaste att rida, jag brukade slänga upp nybörjade på ryggen på henne, hon var den som verkligen lärde min sambo rida och hantera hästar och hon tog alltid hand om sina människor. Men jag var ju alltid i närheten och kunde styra upp.

En bra nybörjarhäst för mej är lugn, stabil och förlåtande. Den får inte "spel" om ryttare tar för stora tygeltag, eller tappar balansen eller sparkar i med skänklarna. En bra nybörjarhäst tar sånt med jämnmod. På det sättet var min förra den perfekta nybörjarhästen, hon gick som på bomull när osäkra red och hon ursäktade de flesta dumma beteendena (om man satt och tjuvhöll i tygeln gick hon långsammare och långsammare för att till slut stanna- det är ju inte helt optimalt med rädda ryttare.. Jag hade dock ändå inte sålt henne som nybörjarhäst pga hennes ranghöghet som hon till och från testade även mot människor. ("duktiga", vana hästfolk som inte kunde leda in henne från hagen för att hon antingen vägrade gå alls, eller så drog hon iväg eller höjdaren- stog på bakbenen.. Med mej gjorde hon aldrig så, det var med en viss typ av person.)

/Lavinia, igen
 
Sv: Nybörjare?

KL:
Det är väl iofs tre steg som kommit fram här:
- De som explicit säljs som "bra förstahäst" och liknande
- De som inte säljs som vare sig det ena eller det andra
- De som säljs till "rutinerad ryttare", "ej nybörjare".

Jag tycker det är skillnad mellan alla tre stegen. Min första häst kom ur första kategorin, och han är underbar som första häst för mig som bara haft medryttarhäst och ridit på ridskola tidigare. Förlåtande (som många sagt), cool, egen vilja men inte dum. :love:

Andra hästen var inte etiketterad med vare sig det ena eller det andra. Han är en bra häst för mig nu.

När jag letade häst i somras (innan köpet av nr 2) hoppade jag över dem i tredje kategorin, trots att jag haft häst i sju år, och ridit på ridskola och haft medryttarhäst ganska många år innan dess. Helt enkelt för att jag vill ha en häst som jag är säker på att jag klarar av (så säker som man nu kan vara). Jag har lite vana av att ha häst nu, men inte så att jag känner att jag säkert skulle kunna hantera en komplicerad häst. (Det skulle kunna gå bra, det vet jag, men varför chansa.)
 
Sv: Nybörjare?

KL

Vill man ha en "nybörjarhäst" som känns trygg och förlåtande så är ett tipps att kolla på ridskolorna. Det är inte helt omöjligt att köpa loss någon av de lite äldre hästarna. Ridskolorna behöver ju lämna plats ibland för nytt blod. Jusst dessa äldre hästar kan många gånger verkligen blomma upp på nytt när de kommer ifrån ridskolorna.

Att fråga om en häst verkar intressant kostar ju inget. Dessutom har man gott om möjligheter att få se hur den funkar både ridmässigt och i hantering.
 
Sv: Nybörjare?

Jag tycker att man är nybörjare tills man har tävlat LB i både dressyr och hoppning med godkänt resultat. Tävlar man LA kan man grunderna, tycker jag. Jag betraktar mig som en nybörjare trots 20 års regelbunden ridning. Och kommer förmodligen alltid att förbli det. Har verkligen ingen lust att styra på hinder som är över 1 meter.

Min häst däremot lånar jag gärna ut till nybörjare. Visst kan han bli rädd för saker, men 98 % av tiden är han lugn och snäll och har överseende med taffliga ryttare.
 
Sv: Nybörjare?

Men alla vi som inte har tävlingsambitioner då? Förblir vi alltid nybörjare? Själv är jag livrädd för att hoppa. Med skräck tar jag mig över hinder på 50-60 cm men jag hatar det. Så jag håller mig till dressyren. Efter 27 år som ryttare, haft unghäst, tagit idiotiska utmaningar som ung, ridit på ridskola i totalt 7 år, för tränare och haft åtskilliga medishästar och foderhästar samt två egna har jag ännu aldrig tävlat. Har inga planer på det heller.
Ser mig inte i nybörjarstadiet utan mer som hobbyryttare.


Till TS

För mig personligen så har man passerat nybörjarstadiet när man kan rida en "normal" häst i balans och form i samtliga gångarter, behärska lite bus och trams från hästen vid uteritt, förstå hästens beteende i vardagliga situationer och vara så pass lyhörd och ödmjuk att man tar åt sig det hästen vill förmedla. Sen ska man kunna grunderna i hästhanteringen från marken, de s.k baskunskaperna i foder, skötsel, sjukdommar mm.

Men eftersom man aldrig blir fullärd så kan man ofta känna sig som nybörjare även efter nära 30 år!

Nybörjare för mig är de som inte förstår skilnaden mellan att hästen kröker nacken och går på tygeln, som inte vet vad en fånghäst är och inte bör äta och än mindre kan peka ut var ganachen sitter på en häst eller montera ihop ett träns rätt.
 
Sv: Nybörjare?

Jag har också ridit i närmare 27 år, men jag känner mig som nybörjare fortfarande. Man hamnar hela tiden i nya situationer, tycker jag. Min nuvarande häst har jag ridit in själv (vilket inte var meningen, han skulle ha varit inriden vid köpet). Innan jag skaffade honom hade jag aldrig longerat en häst, och jag har fortfarande inte testat tömkörning, än mindra körning. Jag har fortfarande inte löshoppat en häst, aldrig hoppat över 1 meter, tänker man på det är det massor jag inte har gjort! Jag tycker inte att det räcker med att man har ridit dagligen i 20 år för att kalla sig rutinerad, även om säkert jag också är bra på vissa saker.
 
Sv: Nybörjare?

Jag kan ta min sambo som exempel. Nu är det inte aktuellt än på ett tag att skaffa häst till honom men när det blir aktuellt så vill jag ha en häst som är bra för nybörjare. I min värld innebär det att hästen är stabil i huvudet och humöret. Den blir inte uppjagad om ryttaren råkar sitta upp lite i obalans. Den far inte iväg i hundra knyck om ryttaren råkar skänkla lite för kraftigt. Den är inte lättskrämd och hoppar i luften för helt vanliga saker, t.ex. fåglar, vid uteritter. Den försöker inte sticka iväg om man galopperar på ett fält. Den ska hoppa hinder lugnt och säkert utan att vara tittig. Åker man på tävling eller träning ska den inte stirra upp sig och fara omkring.
Förutom sådana saker som att den ska vara trevlig att hantera, t.ex. klippa, sko, duscha och lasta.
Den ska helt enkelt vara stabil och bra att lära sig saker på utan att man behöver vara rädd för att något blir tokigt. Sen gör det inget om den inte har världens hoppkapacitet eller de flashigaste gångarterna. Det är liksom nästa steg. Den behöver bara hoppa helt okej och göra det snällt på hinder upp till kanske 1,10 m. Vad det gäller dressyren ska den röra sig skapligt och kunna lära ryttaren upp till de lägre LA-programmen.
Det gör inget alls om den är lite äldre, då har den förhoppningsvis mer rutin.

Av mina fyra hästar är storhästen inte lämplig som nybörjarhäst. Hon är alldeles för känslig. Fjolårsfölet är av logiska skäl ingen nybörjarhäst men för att vara ett hingstföl på sju månader är han otroligt snäll och vänlig. Det är inga problem för min tämligen hästrädda sambo att hantera honom. Vi får se hur hingstungen blir när hormonerna sätter in.
De två andra, connemaraston på 19 resp. sex år, är mkt mer lämpliga som nybörjarhästar. Den yngre av de två ska säljas i höst men jag vill ändå inte att hon säljs till nybörjare. Det av samma anledning som någon nämnde ovan, nämligen att det finns kapacitet och jag vill därför att hon ska tävlas. När det gäller 19-åringen är hon däremot nu utlånad till en klart mindre rutinerad tjej. Hennes riktiga karriär på tävlingsbanorna är över och nu tror jag att hon tycker att det är rätt lugnt och skönt att få ha en tillvaro där det ställs väldigt få krav på henne. Hon är stabil i humöret och mycket lätthanterlig för alla. Hon är alltså lämplig som nybörjarhäst men hade hon varit yngre hade jag hellre sett att hon tävlats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 230
Senast: Roxy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 178
Senast: L(i)FE
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 766
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp