Nybörjarväxter?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har precis upptäckt att det är rätt kul med växter:)

Men vad är lätta växter som passar för en nybörjare som mig? Krukväxter och blommor tänker jag främst på.
Söker främst blommor som kan passa på följande ställen(och som tål lite misstag i skötseln:o):

- Något färgglatt som ska planteras i hängande krukor på altanen, där blir snabbt väldigt varmt då det är sol rakt på från ca 11 och fram till solen går ner.

- Något lite större grönt som ska stå i krukor, även dom på altanen. Får gärna ta upp lite "luft" så att hörnen inte ser så tomma ut. Återigen, altanen får mycket sol under större delen av dagen. (kanske ett par tomatplantor skulle trivas? Jag älskar tomater:love:)

- Krukväxter/blommor till fönstren inne, har fönstrar i alla vädersträck så i en del blir det väldigt varmt och i andra lite svalare.

- Krukväxter/blommor som ska stå i större krukor på golvet inomhus.

Tar gärna emot allmänna skötselråd också. Vill så gärna få fint med mycket blommor och växter men tappar sugen lite när jag inte vet hur jag ska sköta dom...Det är ju inte bara att köpa sånt man tycker är fint och vattna ibland har jag märkt:angel:
 
Sv: Nybörjarväxter?

Här har du en tomatälskare till.;)
Tomatplantor funkar utmärkt.
Det finns även Amplar med jordgubbsplantor ute i handeln. Du kan ju också plantera dem själv. (oftast billigare så)
Kryddväxter funkar fint på en solig altan.
Petunior = färggrant (massa olika färger), lättskött. Plocka bort blommorna som börjar vissna. (de kan kännas lite klibbiga)

Du kan även välja perenna (fleråriga) växter att ha i krukor på altanen.
Jag brukar ha bla funkior och buskar på tillväxt i urnor. Bytar till större urnor eftersom när de växer. (har dem så innan de planteras ut på tomten. Vill att de ska ha lite storlek innan så de inte blir nermejade av mina vildar till hundar.

Just nu har jag Funkior (vill gärna ha lite skugga, finns i en mängd olika färger), Norsk brudspirea (buske), Kaprifol (vill klättra), Smultronschersmin (buske som doftar otroligt gott vid blomning), Jordgubbar, Smulgubbar och Smultron. Gulbladig smällspirea (buske) och Humle (finns både grön- och gulbladig, denna KLÄTTRAR HÖGT. (googla namnen så får du se hur de ser ut)
Alla dessa klarar full sol.
Vattnar gör jag på förmiddagen eller kvällen. Bara när det behövs. Det syns på växterna när det är dags för vatten. De ser snabbt lite ledsna ut.;)

Beroende på hur du möblerar växterna så kan du kanske erbjuda några plantor lite skugga med hjälp av andra växter.
Se till att alltid använda rejäla krukor om du väljer perenna växter. De ska ju stå en stund i krukan.

Använd inte plantjorden som du hittar bla. på Bauhaus, plantagen, ica mm. Den är nästintill ren torv. Den säljs billigt av en anledning. Köper du den ändå så kan du bosätta dig på altanen med vattenkannan i handen. Jorden torkar ut på nollkommanix.
Se till att få tag på bra matjord och blanda i lite kogödsel som gödning. (kogödseln kan du köpa på ovanstående affärer)

Blanda gärna olika gröna växter så får du liv bland krukorna.


Inneväxter ska jag nog inte tipsa om.;) I min trädgård så växer det så det knakar och allt trivs gott.
Inomhus är det en annan femma.
Jag lyckas döda det mesta. Glömmer bort växterna inne.:grin:
Har lyckats döda flertalet Garderobsblommor, High Chaparall (kaktus), Svärmorstunga mm mm. Dessa växterna ska vara väldigt svåra att misslyckas med. Jag lyckas att misslyckas med dem.:D
 
Sv: Nybörjarväxter?

Tack för svar och råd:)

Funkia och petunia var himla vackra så några sånna får det nog bli. Och tomater:d

Kryddväxter låter skoj med, härligt om man kanske kan ta lite till maten som man odlat själv.

Humlen gillade jag med, är helt såld på klätterväxter:love: Tyvärr får det nog vänta några år då huset är ett renoveringsobjekt som både ska dräneras om och få ny fasad inom dom närmsta åren och altanen ska rivas och byggas ny med.
Känns lite synd att slita bort plantan tänker jag, den borde ju hunnit klättra rätt duktigt inom den tiden?

Norsk Brudspirea upptäckte jag efter en snabb googling att jag har fullt av i trädgården. Tror att jag har guldbladig smällspirea med men är inte helt säker.
Ingen har gjort nåt med trädgården på många år så det växer en massa huller om buller, en del inplanterat och annat är vildväxande skulle jag tro. Dock har det bott en trädgårdsmästare här en gång i tiden så det finns mycket!
4 äppelträd, massa buskar som jag inte har en aning om vad det är, murgröna, svarta och röda vinbär, fläder, rabarber, körsbär, björkar och två sorters träd till som jag tror är asp och lönn. I våras var det en otrolig färgprakt med massor av blommor som tittade upp här och var i gräset:laugh:

Känner att det nog får bli en tråd till om trädgården, kanske någon kan hjälpa mig reda ut vad det är jag har där egentligen.
 
Sv: Nybörjarväxter?

Lägg in bilder på vad du har här så kan du nog få lite hjälp med att få reda på vad det är.:laugh:

Humlen kan du ha ändå. Ta en rejäl kruka och sätt dit en spaljé. Humlen mår inte dåligt av att bli nerklippt varje år. Sen när du vet vart i trädgården du vill ha den så planterar du ut den.

Jag har pippi på att köpa hem växter som jag gillar. Det är inte alltid som jag vet vart jag vill ha dem så då hamnar de i krukor tills jag bestämt mig.:d
 
Sv: Nybörjarväxter?

Ute. Pelargoner tycker om att stå i sol och värme. Hängpelargoner i amplarna med passar super.

Inne tycker jag olika sortes sukulenter är toppen. Om man inte är duktig på att övervattna då, för då ruttnar de. Långt mellan vattningarna är jätte bra och väderstrecken spelar inte så stor roll, men ett mörkt norr fönster är nog inte direkt bra.
Orkideer som brudorkide är väldigt lätta att sköta och så blommar de länge. Mina har jag i ett norr fönster och de blommar om och trivs verkligen bra där :)
Kommer inte ihåg det riktiga namnet på blomman som kallas garderobsblomma, men de är också fina och lättskötta. En stor kan du ha stå i en kruka på golvet t.ex.
 
Sv: Nybörjarväxter?

Jag kan inte mycket om växter, men har inomhus hos mig olika sorters kaktusar och massor av kantdacenor. Jag vattnar ojämnt. Ibland ofta, ibland knappt alls, men nog tusan mår de finfint :D De verkar trivas bäst att stå någonstans som inte är i direkt solljus. Min kära mor har nämligen haft kantdracenor i fönster där det varit sol på hela tiden, blommorna har sett förjäkliga ut. Så då har jag tagit dem, ställt dem mer "undangömt" och då har de blivit glada igen. Bara man inte ställer dem i direkt solljus lär de alltså vara svåra att misslyckas med.
 
Sv: Nybörjarväxter?

Jag har precis upptäckt att det är rätt kul med växter:)

Men vad är lätta växter som passar för en nybörjare som mig? Krukväxter och blommor tänker jag främst på.
Söker främst blommor som kan passa på följande ställen(och som tål lite misstag i skötseln:o):

- Något färgglatt som ska planteras i hängande krukor på altanen, där blir snabbt väldigt varmt då det är sol rakt på från ca 11 och fram till solen går ner.

- Något lite större grönt som ska stå i krukor, även dom på altanen. Får gärna ta upp lite "luft" så att hörnen inte ser så tomma ut. Återigen, altanen får mycket sol under större delen av dagen. (kanske ett par tomatplantor skulle trivas? Jag älskar tomater:love:)

- Krukväxter/blommor till fönstren inne, har fönstrar i alla vädersträck så i en del blir det väldigt varmt och i andra lite svalare.

- Krukväxter/blommor som ska stå i större krukor på golvet inomhus.

Tar gärna emot allmänna skötselråd också. Vill så gärna få fint med mycket blommor och växter men tappar sugen lite när jag inte vet hur jag ska sköta dom...Det är ju inte bara att köpa sånt man tycker är fint och vattna ibland har jag märkt:angel:


Fredskalla !! :idea:
Dom kan i princip dö av torka (ligger ner över kruk kanten) och så ger man den vatten och den återuppstår :laugh: Min favvo krukväxt bara för det :banana:
Den kan stå i sol och i skugga :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 025
Senast: starcraft
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 249
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp