Nybörjare gällande utställning

Sofie.S

Trådstartare
Jag vill gärna ställa ut min valp framöver men är nybörjare gällande utställning!
Vid vilken ålder är det lämpligt att börja ställa ut?
Finns det valpklass?
Vilka moment behöver jag träna på och hur fint behöver hunden kunna springa bredvid mig? :angel:
Behövs något särskilt koppel?
Behöver jag vara medlem på något mer ställe än SKK?
 
Jag tycker att om man ska ställa ut, då är det när hunden kan gå avslappnat i koppel utan att rusa som en tok åt alla håll samtidigt och när den är trygg i alla typer av miljöer. Utställningskopplen är ofta smala och inte alls bekväma att dra i, så för hundens skull är det snällast att vänta tills den inte känner att den "behöver" dra runt i det.

Valpklass finns på de flesta utställningar, men inte alla. Ibland finns också inofficiella valputställningar. Hundar går i valpklass när de är mellan 4 och 9 månader gamla.

Hunden behöver kunna stå hyfsat still (att träna in ett stå-kommando är mycket praktiskt), är det en liten hund behöver den kunna det även på ett bord. Den behöver känna sig bekväm med att okänd människa känner igenom hela hundkroppen och kollar på tänderna. Den behöver kunna trava i avslappnat tempo med sin människa även när andra hundar är runtomkring osv.

När det gäller koppel så finns det speciella utställningskoppel, som ofta är mer snöre än koppel. Ett diskret koppel och halsband av något smalare modell (så att domaren ser hunden och inte störs/distraheras av kopplet) räcker gott och väl.

Du behöver vara medlem i arrangerande klubb (ibland undantag för inofficiella utställningar). Är det SKK som arrangerar så behövs medlemskap i SKK, arrangerar rasklubb så behöver du vara medlem i den rasklubben (och då spelar SKK-medlemskap ingen roll).
 
Jag vill gärna ställa ut min valp framöver men är nybörjare gällande utställning!
Vid vilken ålder är det lämpligt att börja ställa ut?
Finns det valpklass?
Vilka moment behöver jag träna på och hur fint behöver hunden kunna springa bredvid mig? :angel:
Behövs något särskilt koppel?
Behöver jag vara medlem på något mer ställe än SKK?
Jag är också nybörjare och jag började på inofficiell utställning. Lite att jämföra med en pay and ride/jump inom hästvärlden. Det finns människor att fråga på en inofficiell och domaren vet att det är många nybörjare.

Det som är viktigt är att hunden kan trava snyggt bredvid dig på din vänstra sida utan att dra. Att du kan visa hunden snyggt utan att varken du eller hunden döljer din hunds utseende eller rörelse i trav för domaren för det är både rörelse och utseendet domaren vill se. Du ska kunna ställa upp din hund snyggt (inte bara stanna till utan stå still tills domaren känner sig klar) och din hund behöver vara okej med/bekväm med att främmande känner igenom hela hundens kropp inklusive titta på tänderna.

Kopplet/halsbandet får liksom du eller hunden inte störa det faktum att det är hunden, dess rörelse och kropp som domaren vill se och det finns smala utställningskoppel som knappt syns. Eftersom de är smala blir de skarpa och det gör det än viktigare att hunden följer dig och inte försöker dra omkring.

Se till att vara där i god tid innan så att du och hunden hinner acklimatisera er. Det kan vara överväldigande att komma till ett ställe med hundratals hundar och ännu fler människor. Titta på hur övriga gör i ringen är ett hett tips.

Vilka klasser som finns på aktuell utställning står i informationen på de olika utställningarnas information men under fyra månaders ålder får valpen inte ens vistas på utställningsområdet så över fyra månader ska hunden vara. De flesta klasser börjar från 6 månader men ibland kan det finnas inoficiella från fyra månader. Här finns mycket bra information https://www.skk.se/sv/utstallning/

Det vi hade tränat på innan var att han skulle kunna trava snyggt och att inte nosa när utställningskopplet var på. I cirklar, rakt fram, fram och tillbaka, i trianglar, ja lite diverse på min vänstra sida för att han skulle lära sig att följa utan problem. Vi tränade också på att bara stå. Min är såpass liten att han behöver stå på bord men det och att känna igenom honom har aldrig varit några problem så det tränade vi egentligen inte på men där är ju hundar olika.

För mig som inte är tävlingsmänniska och aldrig har tyckt att tävlingar är något som ens är lite kul var det förvånande roligt att ställa ut. Jag åkte med inställningen att man måste prova allt minst en gång för att veta om det är något för mig. Att min lille hund fick enormt bra kritik förstärkte såklart det roliga men var inte det viktiga egentligen. Att han är bäst för mig kan ingen domare i världen ändra min åsikt om :love:
 
En valp behöver man inte ha något speciellt utställningskoppel till anser jag. Räcker fint med vanligt halsband och koppel i neutral färg. Inte heller behöver den gå och stå perfekt hela tiden, även om den ska vara van att göra både och.
Inoffare är kul träning, men för valpar finns inga direkta krav på perfektion.

Bon gick en vid 5½ månader, hade gått i koppel kanske 10 gånger totalt innan den och hade aldrig tränat att ställa sig snyggt. Det fick hon en snabbkurs i på plats, när hon hade vant sig vid miljön.

Vanligt halsband och ett kort vanligt koppel på 5½ månad gammal på första och so far enda utställningen



Vid 7½ månad hemma med smalt halsband och tunt koppel



Skulle heller aldrig använda smalt halsband på en hund -oavsett ålder- om den inte kan visas på slakt koppel. Bättre med bredare halsband på hundar som behöver det för att kunna visas i nån vettig ordning än ett smalt som de inte går att visas i enligt min åsikt.
 
Andra har redan svarat utförligt och bra men vill bara nämna lite kort en sak som jag tycker är viktig: Ha kul! Tyvärr är utställning på blodigt allvar för vissa, har man fel utrustning, fel kläder och en hund som inte kan visa sig perfekt har man inte i ringen att göra. Det enda som händer är att dessa inbitna vänstervarvare skrämmer bort nybörjare som tror att de inte är duktiga nog att visa sin hund. Jag hade nyligen en rätt bitter diskussion i en rasgrupp där en rätt framstående uppfödare menade att om hunden inte är nybadad, schamponerad, balsamerad och fönad har man inte i ringen att göra för då är hunden för ful för att visas. FEL!

Kommer man dessutom med en valp eller unghund brukar domaren ha överseende med att det inte är perfekt hela tiden och man kan med fördel tala om för domaren innan att man är nybörjare/nervös. På dagens utställning jag var och kollade på var där flera nybörjarekipage med unga hundar som efter klassens slut i mån av tid fick lov att ta extra varv inne i ringen och ställa upp sig igen en extra gång för träningens skull, någon domare gav även lite tips på hur ägaren skulle träna till nästa gång.

Så även om man känner sig lite osäker, kör på, ut och ställ. Folk som dömer en och ser ned på en för att man inte är proffs kan fara åt helvete rent ut sagt.
 
Tillägg, efter alla andras superbra inlägg: olika raser visas (ibland) på olika vis, så kolla upp videor på tex youtube från utställningar med just din ras samt läs på rasklubbens hemsida. Många rasklubbar har utställningsinfo på sina sidor :)

Du kan även åka och besöka nån utställning om du har möjlighet, leta upp kalender på skk och rasklubbs hemsida

Och kom ihåg att ha kul! :)
 
Tack så mycket för alla tips! Tar åt mig alla råd. :)
Angående koppel, när jag var liten ställde mamma ut med ett ”snöre” men det vill jag inte ha på min stora valp. Har ni något tips på rejälare koppel/halsband som man kan beställa, som duger till utställning?
 
Något som är snyggt att ställa hund i - oavsett ras- är relativt tunna och långa kedjestryp. förutsätter dock att hunden kan gå och stå på slakt koppel såklart. till det kan man ha ett kort och ganska rejält läderkoppel.

Sånt har jag ställt många jämtar i.
 
Något som är snyggt att ställa hund i - oavsett ras- är relativt tunna och långa kedjestryp. förutsätter dock att hunden kan gå och stå på slakt koppel såklart. till det kan man ha ett kort och ganska rejält läderkoppel.

Sånt har jag ställt många jämtar i.
Jag kan inte ha slakt koppel på min valp ännu.. :angel:
 
Tack så mycket för alla tips! Tar åt mig alla råd. :)
Angående koppel, när jag var liten ställde mamma ut med ett ”snöre” men det vill jag inte ha på min stora valp. Har ni något tips på rejälare koppel/halsband som man kan beställa, som duger till utställning?
Jag googlade utställningskoppel och hittade ett vettigt (till min då) för 58 kr :p Det tyckte jag var alldeles lagom att börja med innan jag ens visste om det var något jag ville göra igen.

Mitt är som ett något tjockare snöre och delvis kedja i halsbandet så det blir ett halvstryp. Inget jag skulle sätta på en hund som inte kan gå fint såklart. Då behövs ett rejälare. Jag hittade också flera med "haklapp" typ att halsbandet var bredare där det ligger mot halsen och sedan smalt där det verkligen syns. Det kan ju vara något att träna med om inte annat när du känner att det är dags för ett mer utsällningsinriktat halsband och koppel :)
 
Ställer mina valpar i utställningskoppel direkt, avskyr när det hänger och slänger långa koppel på ekipagen, och tycker själv att det blir för mycket att knöla ihop i handen med ett för brett och långt koppel. Skulle aldrig ha vanligt koppel liksom, inte ens på inoff :angel: men det är säkert beroende på ras också.
Tycker att @Malibu_Stacy tips låter bra till dig och det går kanske att korta kopplet om det blir mycket i handen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 628
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 913
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp