nybörjare i Gymkhana

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare shampiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 269
S

shampiz

Vi i vårt stall tänkte börja träna lite gymkhana. Vi har hittat lite grenar som vi tycker verkar kul. Men vi behöver också träna mycket på smidighet och vighet och så.
Har någon nåt bra tips om övningar som är bra när man vill lära sig att hoppa upp på hästen i farten. Det känns inte som att det bara skulle gå så där jättebra att bara sätta fart på hästen och sedan springer ryttaren bredvid och försöker hoppa upp. Utan det måste väl finnas några övningar som man tränar för att som slutmål nå dit.
Fram med så många tips ni bara kan.:banana:

Sv: nybörjare i Gymkhana

Heej! har hållt på med gymkhana ett bra tag. För att träna upp musklerna på ryttarne föreslår jag grodhopp... men när det gäller upphopp på hästen i fart så är det nog viktigast att lära sig stillastående upphopp först..man tar tag i ganska långt fram i manen ställer sig lite med ryggen mot huvet på ponnyn och svingar sig upp.. att göra upphopp i en gångart te x trav är inte samma sak.. där finns det lite olika tekiniker. Men man ska ju se till att träna hästen på att springa brevid och när du väl har kommit upp att inte hästen stannar.. jag gör på följande sätt när jag hoppar upp:
jag tar tag med vänster hand i manen lite längre fram än mitten och höger hand på höger sida om sadeln(vulstret) stampar av och hoppar upp...
man kan testa att bara hoppa brevid hästen det kan vara en övning..
om du vill fråga nått kan du skicka ett privat medelande till mig...

Tack så mycket, då har vi lite tips på hur vi ska börja träna,

Men man har ju stigbygel... om det inte går fortare än trav så borde man ju kunna få i foten.. Jag har i alla fall lyckas med det när jag skullat" hoppa upp på en otålig häst!

När mitt lag tränade så red vi bredvid varandra två och två. Den närmast väggen hade innerhästen på släp och i trav. Den andre kunde då koncentrera sig på att komma upp i farten. Man kan ju börja i skritt.
Sen så kan man ha ett mopeddäck i mitten av ridbanan. Ledaren säger namnet på en ryttare som kastar sig av sin häst (fortfarande i par) springer in och tar däcket över sig och går igenom... Springer tillbaka gör upphopp...
Man ska träna byten mycket. Det är ofta där som tekniken kan brista på tävling. Man ska möta den som kommer med handen klockan 2 och sen följa HELA vägen bak. Då får man längst tid att byta stafettpinne/boll.
Rid på en hand i galopp i slalom. Häng på hästens ena sida i trav på medelinjen utan att hästen svänger...

Kan säkert komma på fler träningssaker vi gjorde.

Som sagt innan. det är bra att låta ngn anna rida med hästen som ahndhäst på så vis behöver du inte tänka på farten själv iaf

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
720
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 849
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka