Sv: Nybörjare på distans
Hej!
Jag är nybörjare på distans (och kan ingenting, så ursäkta mig för dumma frågor och antaganden

), men tycker att det vore kul att prova på en tävling.
Jag såg att det var någon som skulle rida en tävling på 20 km, var kan man hitta sådana i Stockholmstrakten? Hur går en sådan tävling till?
Behöver man några särskilda papper för det? Jag vet att hästen (typ ridskolehäst) har vaccinationsintyg och pass.
Behöver jag vara medlem i någon till SvRF ansluten ridklubb?
Hur stor (liten) får hästen vara? Åldersgräns för ryttare/häst?
Är det något särskilt annat som jag borde tänka på?
Tacksam för svar
Tahoi
PP i Stockholm
I april går Lovisedalsritten, där finns PP 20km.
Lite kort om händelseförloppet under dagen, på den PP jag startade i somras:
- Ni anländer till tävlingsplatsen, anmäler er i secretariatet och får (kvitterar ut) nummerlapp.
- Avlastning av hästen/hästarna.
- Veterinär besiktning.
- Bangenomgång.
- Start i grupper.
- På bestämda ställen längs banan, groom (hinknisse) möter upp ekipage och bjuder på vatten & kollar av läget samt peppar

Liten kexchoklad slinker ner i ryttarens mage

- Målgång; du får en tid för målgången och har sen in i vet.grinden. Veterinär besiktning igen.
- Godkänd i vet. = godkänd ritt, annars icke godkänd. Oavsett så är det nu dags att pyssla med hästen, slappna av och göra sig redo för att så småningom ta sig hem igen.
Papper
Ryttare = Lokallicens (räcker t.o.m. 50km-ritt) + Grönt Kort. Du måste vara medlem i en klubb ansluten till SvRF.
Häst = Passet (över 50km-ritt ska hästen även ha Licens) (Gula Boken är frivillig i PP-klasser, men vill man ha en så är det tillåtet).
Ponny/Häst + ryttares ålder
I distansritt får vuxna rida ponny, och tvärtom. Kort sagt, du får starta vilken häst/ponny du vill (så länge den inte är T-märkt) och din ålder spelar ingen roll.

Alla startar på samma vilkor.
Utrustning
Ryttare = tröja med krage och ärm (typ piké), stövlar/skor med klack, byxor av ridbyxtyp. Sporrar/spö inte tillåtet, inte heller att rida i linne, oftast tillåts inte heller tröja med luva (säkerhetsfråga). Du får ha gympaskor eller liknande om du har säkerhetsstigbyglar. Godkänd ridhjälm måste bäras.
Häst = träns (ej grimma, det måste vara ett huvudlag), valfritt bett/bettlöst alternativ, sadel. Det viktiga är att grejorna sitter bra och inte ger skavsår.
Sök gärna i forumet, finns mycket matnyttigt om just Prova På och Clear Round

Lycka till!!