Nyckelhålspad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molly80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 663
M

Molly80

Vad "gör" den? Bak blir det väl som en kilpad, höjer alltså? Men mer? Skyddar manken, eller vad?

Sv: Nyckelhålspad?

Den höjer bakre delen av sadeln.
Inte något mer, vad jag vet?

Har du behov av en sådan skulle jag kontrollera sadelns passform i första hand.. Ligger den i bakvikt är den förmodligen för smal och kanske dessutom för svängd.

Tycker den verkar heldum om jag får säga min mening, den fyller ju dessutom ut kanalen som man har för att ge frihet åt tornutskotten som med användning av denna måste få tryck på sig... denna förlängning av padden finns nog enbart för att få den bakre delen att ligga kvar under sadeln och för att det inte ska bli någon skarv.

Nyckelhålspad är ett big NO-NO! :eek: Den ligger I kanalen (där det ska vara fritt!) och det blir då tryck på ryggraden!!! För allt i världen, använd inte en sån (om du hade tänkt det dvs)!

Har jag inte tänkt.

Men har sett flera på senaste tiden som gjort det, men ingen som jag känner för att fråga om funktionen.

denna förlängning av padden finns nog enbart för att få den bakre delen att ligga kvar under sadeln och för att det inte ska bli någon skarv.

Aha, det var det jag undrade.

Någon annan som har en annan idé?

Någon som har en och rider med den som kan säga något?

Jag har ridit med min innan. Finns det tillräckligt med plats i kanalen så klämmer den inte på ryggraden heller.
Är jättebra om sadlen ligger bra fram men hästen ändå är överbyggd. Har blivit rekommenderad av sadelutprovaren att använda i början (unghäst då- fortfarande grymt hög bakdel med mkt svängd rygg)- använder den dock inte nu...

Om man känner att man kommer i bakvikt så är den bra att ta fram en. Man blir nästan lite framåtlutad innan man vänjer sig. Men det avlastar faktiskt hästen bra bak. Något att tänka på om hästen kanske har träningsvärk i ländryggen och behöver ta det lte lugnt...

Har blivit rekommenderad av sadelutprovaren att använda i början

Mycket konstig sadelutprovare som rek en sån dålig pad. Har pratat med sadelutprovare som även är sadelmakare och han är av samma åsikt som jag.

*kl*
Jag är av den åsikten att det allra allra mesta som är till för att höja bakvalvet för att få sitsen i balans är riktigt skräp.
"Blir" sadeln i bakvikt är sadeln inte passande längre..

Jag misstänker att det eg var mig det var riktat till och inte hopp o galopp som tycker som du...

Det var inte mitt påhitt att använda padd- det var som sagt veterinärens. För att avlasta ländryggen tillfälligt- inte för alltid.
Jag använder 0 paddar trots att jag äger en av varje sort. Jag gillar dom inte och sadlen och jag får ett sämre läge... MEN det hjälpte faktiskt ryggen då... Eller var det bara tur att han samtidigt blev bättre.

Nja, nu är ju inte alla veterinärer särskilt hemma på detta med sadlar heller..
Men huvudsaken är att det fungerade för er!

(Det borde dock ha gett ett ökat tryck framtill under sadeln och det är inte positivt för den delen av hästens rygg)

Dock riktade jag inte de orden i mitt förra inlägg till någon särskild utan till alla. Hade jag menat det till dej så hade jag använt din svarsknapp ;)

Hur kan det avlasta ryggen baktill om det blir högre tryck där? Är hästen dessutom överbyggd blir det ännu mera tryck om sadeln byggs upp. =ch hur kan sadeln ligga i bakvikt på överbyggd häst? Det går inte ihop för mig alls.
Det låter helt enkelt som om sadeln inte alls passar hästen.

Jag har ridit med min innan. Finns det tillräckligt med plats i kanalen så klämmer den inte på ryggraden heller.
Okej.

Är jättebra om sadlen ligger bra fram men hästen ändå är överbyggd.

Vill du förklara lite mer? Jag kanske tänker lite fel, men om hästen är överbyggd, borde inte sadeln redan ligga i framvikt då? Eller iaf inte i bakvikt?

Vet att det finns fler på buke som använder/har använt sånhär pad... Kan inte ni svara?

Hästen är överbyggd, men har antingen en sadel som är för svängd och/eller för vid för den - eller så har hästen däremot en för rak sadel - kanske dessutom med kilbossor i förhållande till sin rygglinje så är det inte konstigt om den får smärtor i länden.

Som sagt. Det var för att använda den en kortare tid... Inte för alltid.
Jag har haft 8 olika männsikor som har kollat sadlen till min häst. 3 vet, 1 kiropraktor, 3 sadelutprovare och 1 equiterapeft...
5 säger att den sitter bra. En att den klämmer på bogarna och 1 att den ligger i bakvikt.
Bild på min häst finns här.
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10090000-10099999/640x480/10096300.jpg?0
Vad tycker ni???Tyvärr så har jag ingen bild framifrån men min hand går ner i tunnlen även när jag sitter på...

Höjer bak! Ligger bättre på plats än en vanlig kilpadd med tanke på att den går fram under sadeln.

??? Jag hamnar inte i bakvikt när jag rider... Vem har sagt det???
Jag har den ibland för att trilla fram i sadlen...???!!!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband