- Vad jobbar du med?
Enhetschef; gruppbostad + daglig verksamhet. 35 medarbetare.
- Hur kom du in i detta yrke?
Av en slump

Jag har jobbat som skolkurator sedan jag slutade plugga för 6 år sen. Strax innan jul tog jag tjänstledigt och började jobba som arbetsledare på ett barn- och ungdomsboende (LSS) där en kompis från studietiden är chef. I början av april sa jag upp mig från elevhälsan, fick en tillsvidaretjänst som arbetsledare och samma dag fick jag tjänstledigt från den tjänsten för ett uppdrag som tillförodnad enhetschef.
- Vilka är dina arbetsuppgifter?
Leder och planerar verksamheten, ansvarar för att de lagar och förordningar som finns på området följs.
Ansvarar för att brukarna har det bra och att de får den omvårdnad de behöver. Jag följer upp och utvärderar de insatser som görs. Analys av avvikelser m.m
Personalansvar, både nyrekrytering men även såklart för befintlig personal. Kompetensutveckling och arbetsmiljö, att personalen mår bra. Rehabärenden vid sjukskrivningar osv (samtal, utredning, Försäkringskassan...). Bemannings- och schemafrågor.
Jag har ansvar för verksamhetens budget. Rapporterar "uppåt" till sektor och nämnd bl.a.
- Vad tycker du bäst om i ditt arbete?
Mycket utmanande och omväxlande, och jag
jobbar verkligen. Mina dagar rusar iväg.
- Vad tycker du minst om i ditt arbete?
Att ha begränsade resurser och därför ha en broms på saker jag skulle vilja göra. Att fastna i brandsläckning och utryckningsarbete...
Sen kan jag inte påstå att jag gillar att bli skälld på heller
- Vilken kompetens och erfarenhet kan vara lämplig för detta yrke?
Erfarenhetsmässigt så är det bra att själv ha jobbat med området och målgruppen, och tex kunskap i schemaläggning eller ekonomi är plus.
Social kompetens är ett krav. Även en viss mognad och stabilitet i dig själv. Du kommer möta många olika människor, och en del är mindre nöjda (minst sagt) och du kommer behöva hantera dem alla.
Annat är ju att vara rätt stresstålig och klara att ha många saker i huvudet. Det är många som drar i dig och du förväntas kunna och göra en himla massa saker.
- Vilken typ av utbildning/examen kan vara lämplig för detta yrke?
Jag är socialpedagog (inte YH-, eller distansutbildad utan kandidatprogram, 3 år). Socionom är nog inte fel som utbildning.
- Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut?
Jag tror aldrig man blir "klar". Och känner man sig färdig där man är kan man ju alltid söka sig till en annan enhet, skulle jag byta med en kollega så skulle det bli en helt annan sak - även om säg, målgruppen och verksamheten (tex gruppbostad) är det samma.