Bukefalos 28 år!

Nyfiken på körning...

moiran

Trådstartare
Jag har under några års tid sneglat lite nyfiket på körning. Jag är i grunden fälttävlansryttare, men har inte ridit aktivt på många år på grund av bl.a. studier, men planen är att komma igång igen så snart min söta åring är gammal nog för det. :)

Nåväl, över till ämnet igen. Jag har kvar min trogna gamla tävlingshäst. Hon fyller 18 i år och jobbar som avelsmärr. Mellan fölningarna vill jag gärna hålla igång henne så hon är i någorlunda form och inte minst för att hon gillar att komma ut och se lite annat av världen än hagen. Men jag tycker inte att det är så kul att bara luffa omkring eller "rida lite utan något långsiktigt mål". Att rida lite lagom lätt arbete på en häst som så gärna ställer upp och försöker mer än hon egentligen har muskler till är svårt och det känns som det är lätt att man pressar lite för hårt efter som "hon inbjuder till det". Jag har därför klurat på om vi båda därför ska ta och lära oss något helt nytt och som ger oss lite mental utmaning och motion utan att riskera att överanstränga henne fysiskt. Jag är ju väldigt rädd om henne! Det är här idén om körning kommer in.

I år kommer jag inte betäcka henne eftersom det blir för sent (hon går dräktig 12 månader, så fölningarna förskjuts lite hela tiden), så nu har vi lite extra tid och det känns som en bra tidpunkt för att starta något nytt. Tror ni att det är rimligt eller ens vettigt att försöka köra in ett 18-årigt sto bara gått som ridhäst och avelssto under hela sitt liv, eller borde jag slå idén ur huvudet med en gång? Hon är lugnet själv och stabil som få i psyket. Vi har förr om åren tolkat bakom henne, vilket hon glatt funnit sig i, liksom vi tömkörde henne en del som unghäst, men det är det närmaste 'körning' vi har kommit.

Och, om det nu är en bra idé, vilken utrustning skulle ni rekommendera för ett totalt nybörjarpar som hon och mig? Vi vet ju inte alls vilket typ av körning vi skulle tycka var roligast. :)