Bukefalos 28 år!

Nyfiken på körning...

moiran

Trådstartare
Jag har under några års tid sneglat lite nyfiket på körning. Jag är i grunden fälttävlansryttare, men har inte ridit aktivt på många år på grund av bl.a. studier, men planen är att komma igång igen så snart min söta åring är gammal nog för det. :)

Nåväl, över till ämnet igen. Jag har kvar min trogna gamla tävlingshäst. Hon fyller 18 i år och jobbar som avelsmärr. Mellan fölningarna vill jag gärna hålla igång henne så hon är i någorlunda form och inte minst för att hon gillar att komma ut och se lite annat av världen än hagen. Men jag tycker inte att det är så kul att bara luffa omkring eller "rida lite utan något långsiktigt mål". Att rida lite lagom lätt arbete på en häst som så gärna ställer upp och försöker mer än hon egentligen har muskler till är svårt och det känns som det är lätt att man pressar lite för hårt efter som "hon inbjuder till det". Jag har därför klurat på om vi båda därför ska ta och lära oss något helt nytt och som ger oss lite mental utmaning och motion utan att riskera att överanstränga henne fysiskt. Jag är ju väldigt rädd om henne! Det är här idén om körning kommer in.

I år kommer jag inte betäcka henne eftersom det blir för sent (hon går dräktig 12 månader, så fölningarna förskjuts lite hela tiden), så nu har vi lite extra tid och det känns som en bra tidpunkt för att starta något nytt. Tror ni att det är rimligt eller ens vettigt att försöka köra in ett 18-årigt sto bara gått som ridhäst och avelssto under hela sitt liv, eller borde jag slå idén ur huvudet med en gång? Hon är lugnet själv och stabil som få i psyket. Vi har förr om åren tolkat bakom henne, vilket hon glatt funnit sig i, liksom vi tömkörde henne en del som unghäst, men det är det närmaste 'körning' vi har kommit.

Och, om det nu är en bra idé, vilken utrustning skulle ni rekommendera för ett totalt nybörjarpar som hon och mig? Vi vet ju inte alls vilket typ av körning vi skulle tycka var roligast. :)
 
Sv: Nyfiken på körning...

Jag kan ju förresten tillägga att jag, i tysthet, följt en del av diskussionerna här på körforumen och läst och fått en grundläggande förståelse för det olämpliga med 'skitselar' osv. Så OM det känns fortsatt intressant att prova på lite framåt sommaren när jag tänkt, läst och diskuterat mer så vill man ju ha mer på fötterna innan man går iväg och slänger ut pengar på någon utrustning - så att det blir så rätt som möjligt för oss båda.

Jag har tillgång till en erfaren men lite avdankad skolkusk som kan hjälpa mig om det blir nåt av det hela, men han lider svårt av tidsbrist, så jag vill ju grundorientera mig lite på ämnet innan jag börjar diskutera det hela med honom. :) Det känns dessutom bra att diskutera det hela med fler än en enda person även om jag har gott förtroende för honom.
 
Sv: Nyfiken på körning...

Kul att du vill prova på körning!

Man kan köra in alla hästar hur gamla de än är. Enda undantaget skulle jag vilja säga är de som körts, men varit med om något olyckstillbud och inte satts i vagn igen. De kan få flashbacks när man minst anar det. Men du vet att din är trygg och oinkörd tror jag.

Utrustning: ska du bara hobbyköra kan nylonselar som är billiga och mycket lättskötta kanske passa? hör med selar.se

Jag själv hade nog köpt något mera robust med ett bra andrahandsvärde och i den kategorin är de selar som nya kostar över 4000 och har snabbkopplingar på däckeln.
Imperialselar och Basicselen (selar.se) , idealselar, senatorselen, willabselen(hansbosport) eller andra importselar i läder.
Dessa finns hos selar.se, equilex.se, driveout.se och börjes.

Basicselen är en prisvärd lädersele, likaså ideal de luxeselen. willabselen och idealselen är vanliga på beg marknaden. Du ska ha strl full.

Vagn: rockard med högt säte så du ser var du kör, fjädring! Det finns nya för ca 7000 och uppåt och det finns begagnade från 4000 och uppåt. Fyrhjuliga vagnar är svårare att hitta som är rejäla och hållbara, men de fungerar jättebra och är inte tunga att dra för hästen. tvärtom.
ex är maratonvagnar, flakvagnar, trillor.

Och du, ;) bara för att du kör så betyder inte det att hästen ska gå o slappa, hon kan arbeta i form men slipper bära ryttare. Det skadar ju inte för fölmärrar att använda mage o rygg.

Ta hjälp av din vän skolkusken när du kör in så ska det nog gå fin fint!
 
Sv: Nyfiken på körning...

Tack så jättemycket för svar, och ännu mer för utrustningsförslagen.

Ja, jag och tanten kommer nog bara sysselsätta oss med hobbykörning. Får vi andra idéer får vi väl uppdatera vår utrustning. Hon är aldrig körd, så några otäcka flashbacks kommer hon inte drabbas av. Så då känns det som jag kan fortsätta klura på körning. :)

Självklart så ska hon inte bara gå och slappa - vad hade då meningen varit med körandet? ;) Men hon (och jag, för den delen) är dåligt musklad nu, och vi behöver göra något åt det. Planen med att lära oss något helt nytt är för att ingen av oss vet hur det ska gå till utan måste lära oss bit för bit. Vi vet inte med säkerhet hur 'medelsvår dressyrform' ska uppnås med de nya hjälperna, så ingen av oss kommer frestas att försöka nå dit så där med en gång. Alltså blir det ett mjukt sätt att sätta igång på utan att för den delen bli tråkigt för någon av oss. :idea:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 691
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp