Nyinflyttad kattbebis

farin

Trådstartare
I går blev jag hastigt och lustigt med kattbebis. Har väl i och för sig planerat för det ett tag, men inte så här... En övergiven sommarkatt har flyttat in hos en bekant, eller åtminstone i deras trädgård. Hon kom för cirka 2 veckor sedan, mycket mager och kelsugen. Fick såklart mat och sällskap, i den mån kattan ville själv. För cirka 10 dagar sedan kom hon med sina två bebisar. Den bekanta bedömmer dem till cirka 10-12 veckor. Bebisarna äter egen mat och diar en del och mamman går inte upp i vikt, trots mat och avmaskning. De tog henne till vet för koll (under protest från mamsen...) och det visar sig att hon ska ha fler bäbisar!!
Vet rekommenderade att de tog bort de stora ungarna från henne omedelbart för att se om hon kan få behålla näringen hon får i sig till sig själv och bebisarna i magen i stället för till de "stora". Så i går flyttade en liten tjej in hos mig :love:
Varför stöter inte mamman bort de stora om hon ska ha nya?? Och om bebisen nu bara är 10 veckor, hur har hon kunnat bli dräktig så snart? Och är det jätte-illa att tjejen flyttar redan vid 10 v??
Den lilla är väldigt trött, sover, sover, sover. Kelar gärna och jag får gosa hur mycket som helst, trots att hon tidigare inte varit i kontakt med människor alls. Kissar lite, men har inte bajsat sedan i går kväll, om jag inte missat någon hög nånstans....
Något speciellt att tänka på? Har ju bara haft okomplicerade katter tidigare... Tänkte ta henne till vet om någon vecka, så hon får lugna ner sig lite först...

Grattis till katten! Alltid kul med nya kattägare, även om det verkar blivit lite hastigt i det här fallet. Men det verkar ju gå bra ändå.
Tror inte att det kommer bli några problem med katten. Att ta den vid 10 v är ingen katastrof. Speciellt i det här fallet så måste man ju även tänka på mamman. 12 v reglen finns hos Sverak medans IDP har 10 v. Ju längre de får vara hos mamman desto bättre.
Mamman stöter ibland inte bort ungarna förrns de är 16 v så det är inte heller något konstigt. Men angående mammans graviditet så är frågan om det inte är bättre att göra abort och kastrering? Har veterinären överhuvudtaget föreslagit det? Abort kan man ju göra ända fram tills ungarna är nästan färdigvuxna. I det här fallet tycker jag det verkar vara det bästa alternativet, dels för att mamman inte verkar vara i bästa skick för en kull till och dels för att det är en hemlös katt utan ägare och alltså ingen som egentligen efterfrågar ungarna. Och fler huskattsungar behövs ju knappast.
Honkatter kan bli dräktiga under en period med bebisar. Har ingen exakt koll på antal veckor men har för mig att hon kan börja löpa redan när kattungarna är 4 veckor.
Annars är det inte så mycket. Hon behöver ju självklart kvalitetstorrfoder typ RC kitten som alla kattungar. Veterinärbesök om någon vecka låter ju också väldigt bra.
Lycka till!

Tack för svaret! Jag hoppas de har rätt i att ungen är minst 10 veckor, själv kan jag inte avgöra det... Men det kan väl vet när vi går dit nästa vecka.
Jag tror inte att de som matar och ser till mamman kommer att göra en abort, tyvärr, utan hellre se till att hon mår så bra som möjligt och försöka hitta nya hem till ungarna. Hur lätt nu det kan vara...
Våra stallkatter har vi ju steriliserade just av den anledningen, vill ju ta hand om de som föds också :)
Jag är i varje fall glad att en liten bebis flyttat in hos mig :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
670
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025