Nyinriden 6åring

Kanske inte riktigt samma men tänkte att det kanske kan lite tips ändå.

Min häst blev inriden som 3-åring tog föl startades igång sen blev det vila. Rejäl muskelbristning på höger bak som 1-åring och som gjort att hästen inte riktigt kommit ihop sig. Lägg till lite överrörlighet på detta så fick jag en häst med massa låsningar.

Jag åker till Kiropraktor på klinik här i närheten. Hon har gjort underverk med låsningar som jag inte kunnat rida bort. Hästen är i dagsläget 7 år stentuff, inte rädd för något men ridmässigt i huvudet och kropp som 4. Det tar jättelång tid att bygga upp muskler.

Vi har kört mycket bommar i skritt och trav för att lyfta och kunna gå ordentligt. I skog och mark så är det mycket ut och lyfta på fötter.
Personligen är jag ganska kass på tomkörning så jag gör det väldigt sällan.

Tänkte att det kanske kunde vara till hjälp med någon som kan "knäcka" i henne?

Kiropraktor kanske inte är rätt ord mer en equiterapheut och vår kär även med lite laser efteråt.

Lycka till!
 
Kanske inte riktigt samma men tänkte att det kanske kan lite tips ändå.

Min häst blev inriden som 3-åring tog föl startades igång sen blev det vila. Rejäl muskelbristning på höger bak som 1-åring och som gjort att hästen inte riktigt kommit ihop sig. Lägg till lite överrörlighet på detta så fick jag en häst med massa låsningar.

Jag åker till Kiropraktor på klinik här i närheten. Hon har gjort underverk med låsningar som jag inte kunnat rida bort. Hästen är i dagsläget 7 år stentuff, inte rädd för något men ridmässigt i huvudet och kropp som 4. Det tar jättelång tid att bygga upp muskler.

Vi har kört mycket bommar i skritt och trav för att lyfta och kunna gå ordentligt. I skog och mark så är det mycket ut och lyfta på fötter.
Personligen är jag ganska kass på tomkörning så jag gör det väldigt sällan.

Tänkte att det kanske kunde vara till hjälp med någon som kan "knäcka" i henne?

Kiropraktor kanske inte är rätt ord mer en equiterapheut och vår kär även med lite laser efteråt.

Lycka till!
Du har inte läst trådstarten ser jag. Jag har haft kiropraktor ute 5 ggr. De flesta spänningarna är borta, det är den vid länden som är kvar bara. Så där sitter säkert något.

Men det är ju lite knepigt att behandla en häst som har varit livrädd för människor. Man får vara väldigt försiktig med vad man utsätter dem för med främmande människor.
 
Du har inte läst trådstarten ser jag. Jag har haft kiropraktor ute 5 ggr. De flesta spänningarna är borta, det är den vid länden som är kvar bara. Så där sitter säkert något.

Men det är ju lite knepigt att behandla en häst som har varit livrädd för människor. Man får vara väldigt försiktig med vad man utsätter dem för med främmande människor.

Läste nog allt annat än just kiropraktor sorry :D

Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp