Nyköpta ridstövlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dancehall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 612
D

dancehall

Jag har precis fått hem mina nya läder ridstövlar från Börjes. De är stela som f*n nu och jag undrar om de blir mjukare med tiden eller om de kommer vara sådär? Jag kan knappt gå runt i dem p.g.a. stelheten. Det lär bli ännu svårare att komma upp på hästen :crazy:

Sedan undrar jag också om det finns några tips att ta till om ridstövlarna är för vida vid vaderna? Jag har nämligen ganska smala ben. Man kan ju alltid fylla upp med tjocka ridstrumpor eller träna vaderna men finns inget annat knep månntro? :)

Sv: Nyköpta ridstövlar?

Jag har precis samma problem. Mina är oxå nya,stela och stora i vaderna. Vill oxå ha tips.

Jag smörjer mina varje dag rider och går i dom så mycket som möjligt. Det gör svin ont men jag härdar ut och hoppas på resultat!

beror väl på material/kvalitet kanske? jag köpte ett par cavallo läderstövlar för några år sen och de var stela som f*n i början och jag fick blodstopp i fötterna när jag red :( Men nu är de helt underbaaaara!

är stövlarna för vida i vaden så får du helt enkelt ta och köpa ett par stövlar med smalare vader!

Kvalliten på börjes läderstövlar kan jag inte uttala mig om eftersom det inte är något jag själv skulle köpa. Är det bra läder så blir de säkerligen mjukare vid användning. Är det ett dåligt läder så spricker de istället där vecken bildas.

Får hoppas på att de mjuknar då. Har precis köpt dem och tror inte min mamma blir så glad om jag begär ett par nya nu ;)

du kan väl skicka tillbaka dem och köpa ett par andra istället?

Även din mamma bör ju se att de inte passar om de är alldeles för stora över vaden. Då gör de ingen nytta och du kan lika gärna rida utan stövlar, du får inget stöd för benet i för stora stövlar.

Här verkar många tro att alla kan allt om hästar. Min mamma kan inte ett skit om hästar, ridning och utrustning som hör till. Så hur skulle hon kunna se?
Kan inte skicka tillbaka de då jag har börjat smörja de. Det är inte direkt billigt att bara skicka tillbaka hit och dit heller.

Fast det är ju ännu dyrare med ett par stövlar man ändå inte kan ha. Så att man alltså ändå måste köpa nya. Synd att du började smörja dem direkt innan du provat dem och i så fall sett att de inte passade,
Just dessa stövlar har jag ingen erfarenhet av, men rent allmänt upplever jag att billiga stövlar ofta har dålig passform.
Det går ju att lämna in dem till en skomakare och få dem insydda, men det kostar ju också och kanske inget man lägger ner på ett par sådana stövlar.
Fast du kanske kan sälja dem på Blocket eller något? Och på så sätt få ihop pengar till ett par andra? I så fall ska du nog sluta att försöka gå in dem mer, för då kan du ju sälja dem "i nyskick".
Det klart att din mamma kanske inte kan allt angående hästeriet, men då får du väl förklara för henne!

Antingen så skickar du tillbaka dem (syns det att du har putsat/gått i stövlarna?) eller så är det bara att använda dem... Desto mer de används desto mjukare blir de. En sak jag tyckte var bra för att få stövlarna mjuka var att använda dem när det var riktigt varmt och man blev helt svettig på benen :o Då blev de faktiskt mjuka.... Nu är det ju iofs vinter... Men du kan ju hoppa in i en bastu med stövlarna på och se om det funkar ;)

Jag hade testat innan jag smörjde och tyckte dom dög ändå :P nu ser jag att de faktiskt passar i vaderna, de är bara en aning för stora allra längst upp, man får bara in ett pekfinger eller något.
Jag sparar dem och ska försöka gå och rida in dem lite :)

Haha, bastu saken var bra, ska bara hitta en bastu att få låna ;)

alla de läder stövlar jag köpt genom åren har alltid blivit mjukare o skönare. :) så länge de e riktigt läder så ska de göra de. så de e bara till o pinas nu i början :D

som nämts inna i tården så är de hårda i början och ska nästan var lite små för att efterhand anpassa sig efter benformen
för att ge bästa stöd och passform , det tar lite tid, lite olika beroende på hur hårt lädret är ,

så som sagt även tidaige är bara att hålla ut och lida pin,

Tack alla för svaren! :) Efter en ridning har de redan blivit lite skönare.

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Utrustning Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps? Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha... 2
Svar
31
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka