Bukefalos 28 år!

Nyligen vaccinerad häst som svullnat i alla benen

Catayah

Trådstartare
Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället. I fredags var hon även rejält tjock i benen och det har hon varit när hon står inne sen dess. Hon ser stel och öm ut i kroppen och tycker även man känner att hon är lite svullen vid lymfknutarna vid ganaschen men inte direkt halt. Ingen feber, hon äter bra och svullnaden går ner när hon rör sig. Vet. är så klart kontaktad och tyckte det lät troligt att hästen reagerat så kraftigt för att hon har någon infektion i kroppen och tyckte vi ska avvakta ett par dagar så länge hästen har bra aptit och är feberfri men så klart man blir lite nojig när ens "bäbis" är sjuk.

Någon som varit med om nåt liknande? Hästen har aldrig reagerat speciellt på vaccinationen förut och det står inget om svullna ben som en möjlig biverkning på fass.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 123
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 637
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: Jennnnka
·
Hästvård En äldre häst (24) som svullnar och stumnar i benen och blir stel vid stillastående (över natten i box, t.ex.) hade jag själv snabbt...
Svar
5
· Visningar
3 247
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp