Nylonförstärkta stigläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 718
H

Havregryn

Vilka har ni? Någon som ni upplevt som väldigt kassa/super bra?

Sv: Nylonförstärkta stigläder

Jag har haft ett antal par. Men de som jag gillat mest är mina Bates och Källquist (troligtvis, fick i present och mammsen glömde bort märket :p).

Det ska inte vara de billigaste du hittar, brukar oftast vara olika hålade eller så är de supertjocka. Ett annat märke som har väldigt tjocka stigläder är Stübben...

Jag tycker det är väldigt bra med nylonförstärkta stigläder eftersom jag vet att de håller formen och att de inte blir olika långa pga. uppsittning och snedheter hos ryttaren. Innan har jag behövt köpa nya läder ofta...

jag har avverkat ett par nylonförstärkta, i slutändan hamnade jag med ett par prestige som jag tyckte var för dyra från början men kvallite lönar sig!

ALLA de andra märkena jag köpt eller provat från källqvist, hööks, osv har hålen varit på olika höjd på. Inte mycket men skillnaden har funnits! Sist vi var till sadelmakaren så undrade han om jag red med olika långa läder eftersom sadeln var lite ojämt tilltryckt i bossorna. Visade sig att lädrena inte var exakt lika och jag fick då mer tyngd i ena bygeln.

Prestige gillar jag helskarpt! supermjuka redan från början och hålen på jämnhöjd! :love:

prestiges är i särklass bäst!

har även enkla dressyrstigläder från england som är mkt bra.

Jag har ett par Prestige i kalvskinn.
Jag tycker de är bra, ngt tjocka kanske.

Devoucoux's är jättebra! Töjer sig inte en millimeter. Dom är väl aningen tjocka men skit samma.

Jag är väldigt nöjd med mina Amerigo men har även ett par av nåt billigt märke som jag inte kommer ihåg namnet på och jag märker tydligt skillnaden i kvalitet.

Jag har ett par från butet som jag använder nu! De är super! Inte ett enda skav någonstans. Gillar dom bättre än prestiges då de är tunnare och snyggare i färgen. Dessutom har de prestigeläder jag sett varit alldeles skavda (de har dock tillhört personer som aldrig smörjer sin utrustning så det är möjligt att det beror på det). Enda nackdelen är priset.

kl

Vad kostar prestiges stigläder?

Är i behov av nya och det kanske vore värt att satsa lite extra...
Vart kan de köpas?

De kan köpas hos alla som är återförsäljare för equalityline. De kostar lite olika beroende på längd men kring 1100-1200 brukar de ligga (butetlädrena jag har ligger på ca 1500).

Stübbens ser fina ut men jag har inte klämt på dom IRL. De är lite billigare än Prestige.

Jag smörjer nästan aldrig mina stigläder, bara gör rent med tvål och de har hållt bra. Däremot är jag försiktig när jag drar ner stigbygeln och ändrar sällan längden.

Har använt Prestigeläder innan men tycker dom är för tjocka och smala, blir nypt av dom. Håller gör dom ju, känner flera som har haft Prestigeläder i 5-6-7 år som ser jättefina ut. Tycker dock att dom är lite för dyra.
Har haft ett par Kentaur i hundra år typ (nä, men 5 år iaf) som håller jättebra. Lite slitna på vissa ställen börjar dom bli men dom har iaf inte töjt sig! (kostade 700, går att hitta för 500 på vissa ställen)
Köpte ett par Stübben för någon månad sen. Dom är bekväma att rida med, dock tycker jag inte att dom är värda sitt pris, gav bara 600 för mina på rea, men att lägga 900 på ett par såna känns väldigt ovärt... Lädret är för tunt för att hålla länge, kommer säkert spricka efter ett tag.
Så i den "billigare" prisklassen kan jag absolut rekommendera Kentaur..

Har använt Prestigeläder innan men tycker dom är för tjocka och smala, blir nypt av dom. Håller gör dom ju, känner flera som har haft Prestigeläder i 5-6-7 år som ser jättefina ut. Tycker dock att dom är lite för dyra.
Har haft ett par Kentaur i hundra år typ (nä, men 5 år iaf) som håller jättebra. Lite slitna på vissa ställen börjar dom bli men dom har iaf inte töjt sig! (kostade 700, går att hitta för 500 på vissa ställen)
Köpte ett par Stübben för någon månad sen. Dom är bekväma att rida med, dock tycker jag inte att dom är värda sitt pris, gav bara 600 för mina på rea, men att lägga 900 på ett par såna känns väldigt ovärt... Lädret är för tunt för att hålla länge, kommer säkert spricka efter ett tag.
Så i den "billigare" prisklassen kan jag absolut rekommendera Kentaur..

Vilka av dessa har töjts sig minst/blivit ojämna? brukar byta sida på stiglädrena men lyckas ändå få en av dem längre än den andra, dock har jag bará grifins syntetstigläder

Kentaur har aldrig töjt sig, inte Prestige heller. Om Stubben stiglädrena töjer sig återstår att se, än så länge har dom inte gjort det.
Men vanliga läder utan nylonförstärkning töjer sig ju direkt, oavsett hur bra kvalitet det är. Även billiga nylonförstärkta från typ Globus & Cheval har töjt sig och spruckit direkt i lädret redan efter bara 10 min ridning....

hm.. tar upp den här tråden igen.:angel:
Funderar på att skaffa ett par. Är det nån som provat Passiers?

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
382
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 942
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka