Nymfparakit

Torktumlare

Trådstartare
Alla ni som har Nymfparakiter/kakaduor !!

Vad heter dom?
Ålder?

Gärna lite råd och skötseltips!! (nybliven mamma till lille Lucifer)

vad ger ni för godis?

Sv: Nymfparakit

Jag har haft fyra parakiter - Min favorit var Nils! Jättego & social fågel, då han var så tam hade jag honom lös i min trädgård där han tuggade gräs & maskrosblad.

Favoritgodiset hos alla mina fåglar har varit salladsblad & gurka - Nils gillade även människomat! Var han lös och jag åt mat kom han alltid flygande, landade på köksbordet och smakade av min mat.

Han kunde räkna - Hade leksak med kulor, när jag sa 1+1 drog han fram två kulor med näbben!

En dag tog Nils sig tyvärr ut ur buren när jag inte var hemma och togs av mammas tax som jag hade hemma - Han blev 9 år! :cry:

Samma dag Nils avled fick jag en ny parakit av min snälla mormor & morfar. Han hette Lars och hade lämnats in till djuraffären av en familj där barnen misshandlade honom - Ryckt av honom fjädrar och huvudtofsen! Trots det hade han inte tappat förtroende för människor utan var social & trevlig redan första dagen. Några dagar senare upptäckte jag att han kunde prata - Han kunde säga God dag!

Tyvärr hade jag bara Lars några år innan han bets ihjäl av grannens iller som tog sig in - Mina andra två parakiter dog av sjukdomar!

Lycka till med din lilla Lucifer!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 277
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka