S

StarEmma

Kan man ge vanliga nypon till hästar, alltså att man går ut och plockar själv, eller är det bra om man torkar dom först eller nåt? jag har varit på massa hemsidor och läst att det är vitaminrikt, hjälp för torra hovar mm. Men det står inte nån stans hur man kan ge det själv eller i vilken dos..

Är det möjligtvis nån här som vet om man kan ge egenplockade nypon och isf vilken dos?
 
Oh! Tack för påminnelsen! Ska ta med en plastpåse till stallet idag och ha med på ridturen! Vi har en massa nyponbuskar här runtikring.

Jag plockade förra året, och du ska torka dem i ugnen för att de ska hålla sig. De ska bli som torra russin. :smirk: Du torkar dem på låg värme (50 grader typ) med ugnsluckan på glänt, håll koll hela tiden. Tar några timmar tills allt vatten är borta. Sen förvarar du dem i en burk med lock.
 
hur mkt ska en häst ha per gång och hur ofta och vad är det i nypon som är bra, cvitamin antar jag men är det nåt mer?
 
Givetvis glömde jag plocka nypon idag ändå!!! :mad: Fast det var mörkt, och vi blev skrämda av en älg, det var jätteläskigt. Iof hör inte det hit. :smirk:

Nypon innehåller mkt vitaminer, främst c-vitamin. Det är inget man behöver tillföra hästen egentligen. Men jag tycker det är kul att ha något lite extra att blanda i maten på vintern, då det inte finns mkt att äta i hagen. Då blir ju hästen mer glad för att jag sparat saker som den gärna hade ätit om det funnits. :cool:
 
Nya rön om nypon gör gällande att nypon har höga doser av anti-inflammatoriska egenskaper i sig. Och kan vara bra att ge som ett extra litet tillskott vid (inflammatoriska) behov. Men för att bibehålla dem (OCH de högre värdena av c-vitamin) ska man INTE torka nyponen i ugn. Dessa ämnen är flyktiga och vid värme extraheras dessa. Lägg istället nyponen på typ långpannor på smörpapper, ställ undan på mörkt och kallt och TORRT ställe, typ en bättre jordkällare och låt dem sköta sig själva någon månad. Det får alltså INTE vara fuktigt i det rummet, men kallt.
När de ser ut som små torra russin är de färdiga att förvaras, på det sätt du beskriver, burk MED lock.

Jag brukar ha dessa torkade nypon i fickan och ge som belöning, som godis till hästen.
 
Våra hästar "plockar" själva mängder med nypon så här års. De har massor av nyponbuskar i hagen och ägnar större delen av dagen åt att käka dem. Jag har aldrig plockat själv och lagrat, men de som torkar av sig själva på buskarna tar de också såsmåningom. :p
Jag har inte märkt någon större skillnad på hästarna efter alla nypon, varken bra eller dåligt. Bra hovar har visserligen allihop. Fast jag vet inte om det är nyponen jag har att tacka för det.. :)
 
Vi har en nyponbuske som ligger vi hagen...och här nyponen är nogna står hela högen med häster och försiktigt plockar nypon efter nypon....dom är super söta med sina försiktiga mular :love: :D

Hört att just nypon är bra för hovarna

//Becky
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 763
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp