nyputsade hagar!

ameo

Trådstartare
Moderator
Idag ÄNTLIGEN kom den "inhyrda" bonden (från grannbyn) och körde över alla våra hagar med betesputsen!
Vi har pratat om detta varje år :o men först NU har de täntligen blivit gjort! :D
ATTANS var fina hagarna ser ut nu! Och kanske kan fåren hinna med att hålla ratorna korta även nästa år eftersom de inte behöver leta sig igenom fjolårsgräset innan de hittar det gröna gräset...

Vi brände en (liten, alldeles för liten :crazy:) del av ratorna i våras, men jämfört med detta var det ju en piss i atlanten...

Hur ofta blir Era marker putsade?
 
Vi har bara en ganska stor hage med ängs- och skogsmark som vi nu använt i ett år. Denna mockas regelbundet (1-2 ggr/ vecka sommarhalvåret) och putsning gör vi med trimmer samtidigt som vi trimmar under elstängslet.

Hittills har det funkat bra, men det har som sagt inte blivit mycket rator heller. Kanske inte idealiskt, men marken har hållit bra och just nu finns inte möjlighet att skaffa en till hage.

Vi stänger dock av delar om det blir för lerigt, eller för gödsling osv.
 
Vi putsar inte så ofta med någon betesputs men vi varierar ju mellan slåttervall och betesvall och låter även kor beta av raterna ibland.
 
ja, de ställen hästarna ratar (inte vill äta), för att de (oftast) har skitit där. Det brukar bli långt gräs där.
 
Det vore ju idealet att kunna göra så, egentligen.
Vi har våra hagar enbart på åkermark så det skulle kunna gå om vi ville, men våra marker är inget kul att odla, vi har nog lyckats köpa de stenigaste markerna i hela småland... :crazy: Så vi undviker att plöja upp dem fler gånger och hoppas att inte så mycket mer sten än det som redan finns uppe kommer visa sig... :crazy:

I framtiden kanske vi kommer skörda eget hö, det blir dock på "gamla" vallar i så fall, eventuellt kanske man kan peta ner lite nya frön I de gamla valalrna för att få in lite fräscha växter - det finns ju numera så-maskiner som kan göra det! :)
 
Funkar det bra med att bränna av ratorna? Parasiter och sånt, stryker de med i brännandet tro? Det vore ju väldigt trevligt :)
 
Vi putsar våra beteshagar varje år efter att hästarna gått där, brukar bli i september nån gång. Tycker att det funkar väldigt bra, ratorna växer inte år för år. Ibland försöker jag göra en insats och mocka men det blir inte så ofta men med putsen så sprättas ju de flesta högar ut.
 
Men om högarna sprättas ut, blir inte hela marken parasit drabbad dá????
Nágon annan sade att de stänger av hagarna för bl a gödsling. Vad använder ni för gödsel dá?
Har redan frágat i en annan trád, men fick inga direkta svar....när (hur gammal bör den vara) kan man använda gödseln frán sina hästar, till betesmarken, utan risk för att smitta ner den?
M V H Lotta
 
Jag tror inte det, marken gödslas istället. Vet inte hur det är eg. Dessutom så använder jag de ängarna bara på sommaren så de vilar under vintern och jag tror inte att parasiterna överlever hur länge som helst.

Gödsla gjorde jag i våras för att testa. Använde kalksalpeter har jag för mig. Det är iaf små vita kulor som man sprider ut. Tycker att det funkade bra och till nästa vår så går jag nog över båda ängarna helt.
 
Om man sprider ut skithögarna på somrarna, så att de torkar ordentligt så dör parasiterna av uttorkning i solen. De lever bara i skiten så länge dne är fuktig och hänger ihop så att de kan "gömma sig" i den.

Vad gäller parasiter i stallgödseln så kan jag inget om detta ämne.
(vår stallgödsel sprids förvisso på åkrar som tillhör oss, men de är utarrenderade till en bonde i grannbyn som skördar vall där... :))
 
Parastierna dör alltsá vid uttorkning?
Du menar alltsá sá fort träcket är utspritt och tort?
Gud vad bra i sá fall, dá slipper man ju mocka hagarna hela sommaren....
Nágon sade att hagen bör vila i tre säsonger, sommar-vinter-sommar, innan den är parasitfri, men gödselstacken är ju mer skyddad frán uttorkning, kyla osv sá det bör ju ta längre tid....
Ingen som vet?
 

Liknande trådar

Anläggning Äntligen har vi egen gård och hästarna hemma! Det är jätteskönt, men jag blir inte klok på hur jag ska sköta mina hagar! Så om någon kan...
Svar
1
· Visningar
1 470
Senast: Flaekja
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 715
Senast: Lyckan i Halland
·
Anläggning Har sökt i äldre trådar utan att finna svaret på det jag undrar över. Jag har en vinterhage på ca 1,5 hektar, och en sommarhage på ca 2...
Svar
4
· Visningar
3 668
Senast: trofé
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp