Betesputsning och betesvård

trofé

Trådstartare
Har sökt i äldre trådar utan att finna svaret på det jag undrar över. Jag har en vinterhage på ca 1,5 hektar, och en sommarhage på ca 2 hektar. På dessa går en häst och en ponny.

Sommarhagen består till allra största delen av ren åkermark, alltså släta öppna ytor, där det tidigare tagits vall (men ej gödslat eller sått om på smärre evighet), ska ej tas vall nästa år.

Vinterhagen består av en del skog, och en del öppnare ytor.

I båda hagarna blir det rator, och ställen där vissa grässlag och tunnare sly (i vinterhagen då) växer upp. Gissar att betesputsa är ett bra alternativ? Har inte maskiner för det själv, men kan ev kolla med någon granne. Men i så fall när ska man betesputsa?

Ex 1, betesputsa vinterhagen på våren när hästarna går över till sommarhagen. Och tvärtom, alltså putsa sommarhagen på hösten när hästarna går över till vinterhagen.

Ex 2, putsa båda hagarna ett flertal gånger under säsongen.

Och så några frågor

Kan det på något sätt vara skadligt för hästarna att släppas på i en hage direkt efter putsning? Alltså kan de äta av det slagna gräset och få kolik, foderstrupsförstoppning eller annat?

När vet man att det är läge att putsa? Vid viss tidpunkt/månad. Eller när man ser att det blivit rator.

Hur sköter ni era hagar i detta avseende?

Hagarna mockas på de större gödselansamlingarna som blir. Hästarna träckprovas och avmaskas vid behov.

Hästarna går i sommarhagen från ca maj/juni - oktober. Och i vinterhagen från oktober - ca maj.
 
Sv: Betesputsning och betesvård

kl

Hänger på med att par frågor till

Vad har ni för betesputs?

Kör någon med gräsharv mot ogräs, vad för slags harv i så fall?
 
Sv: Betesputsning och betesvård

Vi har ingen traktor eller sådana redskap, utan får i så fall låna av någon bonde, eller be honom betesputsa åt oss. Vad är det för skillnad på tillvägagångssätt beroende på vad för puts man har? Och detta med gräshav, hur fungerar det?
 
Sv: Betesputsning och betesvård

Maskinringen kan hjälpa er att komma i kontakt med bonde som kan putsa om ni inte har ngn i närheten att fråga.

Vi putsar försommarhagen och sommarhagen på sensommar-höst och klipper ner alla rator och övervuxet gräs, det sprider ut gödselhögarna en del också. Sen putsas det igen runt april-maj när det första gräset börjat växa, det luftar lite och hämmar ogrästillväxten. Har man mycket ogräs är det bra att putsa innan ogräset knoppar så är det borta på ett par år.

Vinterhagen putsas under våren-sommaren för att ta kål på ogräs, annars får den vara. Det växer inte så bra i den ändå. Harvas eventuellt lätt för att sprida ut gödselhögar om det är mycket.
 
Sv: Betesputsning och betesvård

Tack så mycket för bra svar! Då kan jag prova att vända mig till maskinringen om ingen av bönderna i närheten har möjlighet att hjälpa oss! Mycket ogräs har vi i alla fall inte i sommarhegen, ev lite i vinterhagen, men inga mängder. Har tex inte sett en enda brännässla alls.

Hur lång tid väntar du från det att du putsat sommarhagen på våren tills du släpper på hästarna? Funderar just över det om det är olämpligt om de äter av det slagna gräset.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 581
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 354
Senast: Cicci75
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 412
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp