Bukefalos 28 år!

Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Philosophia

Trådstartare
En medlem i vår bostadsrättsförening hade ett stort kalas (60 personer) på vår innegård igår. Trots information i medlemsbladet om att gräsmattan är nysådd (april) och att den därför inte tål slitage det närmsta året, samt en muntlig kommentar om att inte låta gästerna klampa runt där så är det just det senare som som har hänt. Gräsmattan ser ut som ett slagfält :(.

Lite trist (minst sagt) när vi i föreningen har lagt ned både pengar och tid på att anlägga gräsmattan i våras. Finns det någon chans att det repar sig, eller behöver vi göra om?

Dessutom har det blivit tre stora rödvinsfläckar på den stenlagda uteplatsen. Några tips om hur man får bort dem?
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Tycker du ska singla över frågan till festarrangören... annars får man nog jämna till det som är nedtrampat, fylla i med ny matjord, gödsla och så nytt. Så trist och så onödigt - varför tänker folk inte först!
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Instämmer med Mimsan, överlåt på festarrangören att återställa gräsmattan och uteplatsen.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

festarrangören bör fixa!!!
tror nog att de frön som tagit sig kommer leva vidare, men det kommer ta lite extra tid...
dock behöver man jämna ut marken, kanske med lite toppdress och sedan lite mer frön.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

*svarar alla*

Tack för svar. Jo visst ska festarrangören få återställa gräsmattan men det är ju så drygt om det ska behöva göras om igen. Vi vill ju ha en fin gräsmatta i våran annars mycket fina trädgård. Jag hoppas att det är som Kuckeliku säger att en del kan ha överlevt.

Typiskt nog är den del av gräsmattan som var svagast också den del som gästerna har stått och klampat (många med 10 cm höga klackar :mad:). Det är en stor alm som skuggar den delen och det har varit väldigt svårt att få gräsmattan att ta sig där men i år hade vi äntligen lyckats då vi sådde en omgång innan lövverket i almen hade slagit ut.,Sedan lade vi på lite nytt med dressjord igen och sådde ytterligare en omgång i maj. Och vattnade, vattnade och vattnade.

Jag blir så uppgiven och irriterad över att en person på ett par timmar kan förstöra något för så många andra människor. Nu har vi precis beslutat i styrelsen att det får vara slut med större tillställningar på innergården. Ska man ha en tillställning så ska man sitta på uteplatserna vid borden och inte klampa runt i trädgården.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Ni borde nog ha haft festförbud denna sommar tills att gräsmattan tagit sig.
Ni kan väl lägga ut en ny gräsmatta från rullar på festarrangörens bekostnad?
Så kommer mattan raskt i kapp.
Det är inte alls oöverkomligt i pris och så slipper ni andra att reta er så.
Allt som festarrangören behöver göra är att kratta underlaget slätt igen.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Fast det hade vi ju. Eller åtminstone en (i backspegeln naiv) uppmaning om att inte gå på den där det var nysått, vilket torde implicera ett förbud mot att placera sin festdeltagare just på denna gräsplätt.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Fast det hade vi ju.

Jag menar totalt festförbud på innergården det år gräsmattan skall ta sig.
Festande människor brukar inte gå att få att följa regler som "beträd inte gräsmattan", "parkera endast på anvisad plats" o.s.v.
Jag har haft många stora partyn hemma hos mig och jag bommar igen, ställer bockar, flyttar undan, låser och skyddar sådant som skall lämnas ifred.
Det går inte annars.

Branslangen till grillen hittar man spolandes med lekande barn och tillhörande pappa en bit bort från grillen.
Lata singlar plockar bort bockar och kör in mitt i festen och parkerar, vilket vi försökte reservera för barnfamiljer som behövde ha mycket prylar nära.
Vuxna sätter sig på barnens plats så att de inte har någon stans att sitta.
De anvisade toletterna duger inte så man skall i alla fall "bryta" sig in i huset för att använda de "privata" trots att där finns 2 WC och ett utedass en bit bort.
Vissa männsiskor är bara inte "styrbara" och då så är totalförbud enda möjligheten.
 
Sv: Nysådd gräsmatta nedtramad - är det bara att börja om?

Jag håller med dig i vad du säger - vissa människor är inte styrbara. Nu tror jag i och för sig inte att ett totalt festförbud (åtminstone inte för mindre sällskap) hade varit särskilt populärt (ens hos undertecknad) eftersom vi har så bra ställen att vara på där gräset inte tar skada. Däremot hade det nog varit klokt att inte ha tagit bort avspärrningen som vi tidigare hade runt den sådda delen. Men i vår enfald så trodde vi att sunt förnuft och en skriftlig uppmaning skulle räcka.

Nåja, av skadan blir man vis. Eller hur var det? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp