Nytt bett önskas

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 070
S

sante

PÅllen har haft ett rakt, rundat bett från globus med fasta ringar.
Nu verkar det som om bettet inte är så bra, hon har ändrat sin attityd till det...skulle vilja testa något annat, men vilket?
Finns ju en hel våg av olika bett...så vad har ni för bett och vad fungerar bra på just er häst? Gärna något som hon kan pilla med och stimulerar tuggrörelse, då hon kan bita sig fast på detta.

Tänderna är kollade i förra veckan. Jag inriktar mig på barock.

Sv: Nytt bett önskas

Det verkar kanske som om ett odelat bett utan tungfrihet ger för stort tryck på din hästs tunga och det är därför hon inte gillar det.

Kanske kan du testa ett tredelat bett?

Jag har ett odelat, svagt böjt pelhambett på mitt varmblod, inte för att jag behöver ett skarpare bett, jag har tygeln i den stora ringen, men hon går allra bäst på detta av alla bett jag provat, tror att det beror på att detta är ganska mycket tyngre än vanliga tränsbett.

Finns det odelat bett med tungfrihet i just Globus bett?
Kan vara att det faktiskt trycker på tungan. Vad finns det för nackdelar med ett bett med tungfrihet?

Hm, jag vet inte men kolla me närmaste återförsäljare av Globus.

Nackdelar, hm, jag tycker det bara verkar bra... :)

Men det bästa är att låna bett från någon och prova sig fram helt enkelt och sedan köpa det som funkade bäst...:)

Jätte tacksam för svar....ska prova! :) :bow:
Vet du om det bettet du visade, finns att köpa i Sverige?

sante skrev:
Vad finns det för nackdelar med ett bett med tungfrihet?

En nackdel med ett odelat bett med fasta ringar och med tungfrihet kan vara att den sk "tungfriheten" på bettet kan trycka i gomen på hästen, dvs hästen kan vilja gapa hela tiden...

aha, jag förstod lite att det skulle vara något sådant...något du rek?

sante skrev:
aha, jag förstod lite att det skulle vara något sådant...något du rek?

Jag själv rider antingen på ett rakt bett med fasta ringar eller ett tre-delat bett med fasta ringar (globus). Testa ett tre-delat med fasta ringar kankse o se hur hästen reagerar.

vilket är då bättre för en häst mun, två delat eller tredelat med fasta ringar( tänker på de från globus?
Frågan är vilket hon skulle gillat, är de bättre i hästmun ett tredelat, snällar/hårdare?
Hur blir det annorlunda om man nu har haft ett rakt bett med fasta ringar?

Jag föredra tre-delat framför två-delat därför att två-delat bett lägger sig typ såhär i munnen > å ett tre-delat blir mkt rundare ) Fattar du?

Ett tvådelat bett viker sig och ger nötknäppareffekt, nyper ihop munnen på hästen när du tar i båda tyglarna.

Ett tvådelat bett är inte skapat för att ta förhållande tygeltag med utan endast gjort för att ställa hästen med.

Ett tredelat bett är alltså snällare då det ligger bättre i hästens mun.

En liten tungfrihet går inte upp i gommen på hästen om den inte har en väldigt låg gom.

Jag rider gärna på Pessoa för då kan de inte bita sig fast... tredelat helst då :)
Bettet är ju aldrig skarpare än handen i andra änden :)

"Ett tredelat bett är alltså snällare då det ligger bättre i hästens mun."

Måste påpeka att det helt och hållet breor på vilken mun man sätter in bettet i hurvida det är snällare eller inte..

Min häst kan tex inte ha tredelade eftersom mittdelen blir för lång och ligger och klämmer. Har ännu inte funnit bett som anpassar mittdelen efter stl på bettet.. Nåväl. Han bett är utprovade av tandläkare (och han har även kikat på bett som inte passar i hans mun) och de som ligger bäst och funkar bäst på honom är: Ett rakt bananbett från globus (i hoppning/och viss uteridning) och ett vanligt, litet nätt tvådelat (i dressyren). Han går även på hack och ska (när matte hittat ett passande) även gå på sidepull.. bett med tungfrihet trivs han inte på. han är väldigt "liten" i munnen.

Förklara varför de inte kan bita sig fast i ett pessoabett?

Oj , jag blir ju förvirrad ;)
Jag funderar att rida på mitt bitless bridle ett tag, ibland rider jag med ridkapson åxo...får nog bli det tills jag hittat något som passar henne. Ska som sagt kolla runt och höra mig för...

Ja, mittdelen kan vara för lång på tredelade bett om man behöver ett litet bett. Även en tungfrihet kan vara för bred och skapa stort obehag hos hästen.

Det gäller att ha koll på vad som är bra och inte, annars så kan även "snälla" bett bli otrevliga för hästen.

Det potimla är ju att testa så många bett som möjlig, gärna i samspråk med tandläkare.. Fast det är svårt om man inte redan har en uppsättning med bett eller möjlighet att låna. Alla har ju inte råd att köpa upp hästaffärens hela smaling bett ;)

Använd sunt förnuft och lägg på minnet vad som inte passar. Hoppas du hittar ett bett som pålle trivs med.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 513
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 025
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 024
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna