• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 005
T

Tican

har tänkt skaffa nytt, pållan verkar inte riktigt trivas med det hon har. men vad tycker ni man ska har för något? är myler, pessoa, sprenger osv så bra som dom verkar? vad ska man ha för sort? behöver egentligen två, ett vanligt tränsbett och ett betydligt skarpare till het och stark häst när jag hoppar.

Sv: nytt bett

Har du kollat hästen i munnen av en "riktig" tandläkare?
Annars råder jag dig att höra det först och är det inget fel så rådfråga tandläkaren om bett och storlek.

Jag ska kolla min i munnen så fort jag får råd! För han verkar inte trivas på något bett.
Rider på ponnyhack eller jaktkandar nu tills vidare..

veterinären har kollat, och tandläkare och blabla känns lite överskattat när hästen inte har några problem med sin mun.

att hon inte trivs med det är mest en känsla jag har, men känner för att byta, och om dom här specialarna nu är så fantastiska som det sägs, så gärna :D

Börja med att prova mildare bett, vad du anser vara milt i din hästs mun och prova dej fram.
Man strävar väl efter att rida sin häst på så milt bett så möjligt.
Men sen avgör ju handen till stor del vad som är milt och vad som inte är det.

finns det mildare än ledat tränsbett med rörliga ringar? :p

tigertofflan: ett ledat eggbett, ett rakt äppelbett och det vanliga tränsbettet hon använder nu.

nix, inte vad jag kan minnas iaf.

hon går bättre på det raka, men det är rätt söndertuggat nu så jag vill inte använda det.
vad tycker du jag ska testa?

Ptja, jag kan ju bara gissa, men jag skulle provat ett rakt, ganska smalt (altså inget gummi/äppelbett) tränsbett, eftersom hon verkar ha funkat på det innan, eller ett smalt tredelat.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka