Nytt bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 767
C

CORNHEAD

Jag funderar på om jag ska testa att byta bett på min ponny igen.
Han är en stark och pigg krabat som framför allt i hoppningen kan vara svår att hålla igen, men det har vi löst med mycket träning och nu rider jag honom på ett tredelat d-ringsbett vilket funkar jättebra.

Problemet är dock det att när vi rider markarbete/dressyr så blir han väldigt låg i formen eftersom han är byggd "i nedförsbacke", han går alltså inte i hög form av sig själv utan behöver lite hjälp på traven för att lyfta sig. Det är väldigt tungt att försöka höja formen på honom och därför undrar jag om någon har ett tips på något bra bett? D-ringsbett har ju en lättare hävstångseffekt vilket är just det som jag inte vill ha, men ponnyn min är samtidigt lite för stark i galoppen för att rida på ett vanligt tredelat. Därför vill jag ha något som är lite av en korsning, ett bett utan hävstångseffekt som har lite mer inverkan än ett vanligt tränsbett.

Några förslag?

Sv: Nytt bett?

Ett tunt tredelat möjligt, men säger bara det så att du vet NYTT BETT LÖSER INGA PROBLEM, det döljer bara tillfällit tills du måste byta igen osså var den onda cirkeln igång.

Träning som gör att hästen sätter under sig bakdelen och därför själv lyfter framdelen är en klart hållbarare lösning än att med kraft lyfta hästens huvud. Halvhalter, sidvärtsrörelser, gymnastikhoppning, allmänt bra träning... En bra tränare kan hjälpa dig med det.

Ett tunt tredelat möjligt, men säger bara det så att du vet NYTT BETT LÖSER INGA PROBLEM, det döljer bara tillfällit tills du måste byta igen osså var den onda cirkeln igång.

Jag vet mycket väl att ett nytt bett inte löser problem på det viset, vad jag letar efter är ett bett jag kan rida på tills han börjat bära sig själv lite mer så att jag sedan kan gå över till att rida på det vanliga tredelade vilket är mitt "mål" eller vad man ska säga.

Jag har tränat sidvärtsrörelser, halvhalter, tempoväxlingar, gymnastikhoppat m.m. i snart fyra år på den här pållen nu, men han är byggd på ett sådant sätt som gör att sådana rörelser inte höjer honom utan han sjunker hellre bara djupare i formen. Det sättet som jag tränar för att få honom att höja formen är inget man kan rida på vilken häst som helst och jag är mycket väl medveten om detta osv, och jag tror bestämt att det sättet som jag tränar nu, dvs att jag med min sits och även lite hand lyfter formen, kommer fungera. Det är inte direkt så att jag sitter och drar upp huvudet på honom.

Jag vågar mig nog ändå på att föreslå en annan tränare som belyser problemet annorlunda.

Min mors pålla är en snygg kombination av kort, tjock, lågt ansatt hals, lite överbyggd och även om baken inte är mycket högre än framdelen så är hon grymt mycket byggd i nedförsbacke. Lägg där till ett rätt "trist" temperament och en konstant spänning i hela kroppen (vet/kiro mm beskriver henne som "en knut" som måste lossas dagligen om hon ska vara frisk) och en i grunden kass skritt o trav och istadighet i galoppen upptill typ 15 år ålder så får du en kul häst :D

Men nu är pållan 18 år i år och hon börjar kunna bära sig ganska bra. Och den enda röda tråden genom hennes liv har varit just långsiktigt träning för att stärka henne och få henne att själv bära sig. Hon själv vill hänga sig på bettet o leka ånglok konstant, tigger verkligen om att man ska använda grova hjälper på henen för att hon ska kunna sträva emot ännu mer. Men konsekvent träning för en mycket passande tränare som lockade fram arbetsviljan hos henne gjorde ridningen helt annorlunda och hästen likaså.

Ja, det är klart att på lång sikt är sådan träning den bästa, givetvis. Men jag har ridit en liknande häst tidigare där vi höjde henne med lite mer styrka (ryttaren rätar mer på sig, höjer handen lite och lyfter med hela sitsen sig själv och hästen) och nu går hon utmärkt i jättefin form. Därför tror jag faktiskt att det kommer funka på ponnyn med. :smirk:

Förklara gärna mer exakt HUR du vill att ett nytt bett ska fungera och på vilket sätt det ska hjälpa hästen att bli lättare i framdelen.

Egentligen sök du ju då bara ett bett som enbart fungerar uppresande?

I sådana fall lösa ringar och en mundel hästen trivs på. Rakt eller delat reagerar olika hästar vääääldigt olika på. Låna och testa :)

Iaf inget hävstång/hissbett utan rent tränsbett.

Ungefär så ja.
Jag ska höra mig för med de andra i stallet och se om de har något att låna ut som kanske kan funka. Annars har min instruktör en uppsjö av alla tänkbara och otänkbara bett, men de brukar vara lite halvskumma ;D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 235
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Göra i Borlänge?
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur