Nytt från ASVH gällande registrering

KickiH

Trådstartare
Publicerat 16 maj

"Nytt gällande registrering av häst

Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande registreringskostnaderna. För att ta del av den billigare kostnaden, 1000 kr (ink moms) måste fölets kompletta registreringshandlingar vara ASVH tillhanda senast den 31/8 2012. Undantag gäller för föl födda i juli månad.

Avgiften för tilläggsregistrering av utländska hästar med godkänt hästpass höjs fr o m den 1/7 2012 till 800 kr (ink. moms).

Var också noga med att kontrollera vilka handlingar du behöver skicka in för att registrera en häst hos ASVH. Fr o m den 1/6 2012 kommer vi att debitera 125 kr (ink moms) per kompletteringsbegäran."
http://www.asvh.se/nyheter_behallare/nytt-gallande-registrering-av-hast
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Jag tycker Asvh är lysande :devil: en del av Juli /Aug ska man visst ha semester så då jobbar man inte med handlingarna vilket iof alla människor har rätt till .

Ja ja förutom då Chipmärkarna och teckenbestämmarna för dom ska ju jobba så alla får in sina handlingar till ASVH i rätt tid .

Är detta till för att ASVH ska tjäna mer pengar på folk för det blir svårt att få in sina reghandlingar i tid ?!?!?:confused::devil::angel:

Ska nog kolla något annat hingstval och förbund till nästa år ;)

Tack Asvh ... Mia
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Ja jag har ju hört ett och annat från bekanta ang ASVH, därför funderade jag på för och nackdelar med att använda hingst i annat förbund. Så nu funderar jag än mer ;) Jag har inga problem med att regga i ett annat förbund. Jag vet att LS tar in tyskar för visning 2ggr om året, men sen är det ju kul om avkomman visar sig bli så pass bra att man vill visa på 4års och så vidare. Får fundera vidare :D
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Ytterligare ett led i att slippa få hästar registrerade i ASVH tro? :grin:
Kanske är det målet? Att bli av med medlemmar och hästar så de kan lägga ner?

"Min" veterinär (själv uppfödare) sa att innan man chipmärker så bör man stelkrampsvaccinera för säkerhets skull. Och tetanusvaccinera bör man tydligen inte göra för tidigt på ett föl. Men eftersom ASVH ska ha in registeringen när de ska, då måste man vaccinera tidigare än lämpligt. Och nästa år om det blir föl åker man uppenbarligen på den högre avgiften...

Vad krävs för att få registrera i ett annat avelsförbund? Måste hästen vara renrasig då, alltså tex ha både holsteinermamma och holsteinerpappa om den ska registerars i holsteinerförbundet?
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Desto mindre hästar ASVH får in så lär de bli tvungna att öppna 3 årstesten eller så kanske andra öppnar bedömmningar på 3 åringar .
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Holsteiner Verband har en stängd stambok, ditt sto måste ha 4 generationer Holsteiner för att kunna upptas i deras stambok. Lättast är att registrera i Zangersheide.
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Ok. Mitt sto är inte en Holsteiner, men jag gissade att det inte går att registrera "hur som helst" i utländska förbund!

Mitt sto är är en Brandenburger, hur resonerar det förbundet, vet du eller någon annan?
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Fast jag jämförde med förra årets fakturor och det är faktiskt precis samma pengar! Bara att ASVH nu har valt att begränsa till ett tidigare datum. Ibland undrar jag lixom hur tänket går... Suck...
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Mitt sto är är en Brandenburger, hur resonerar det förbundet, vet du eller någon annan?
Om jag inte minns fel finns det nån här på buke som har en kallblodskorsning registrerad i Brandenburgerförbundet. Eller det kanske var nån annanstans jag läste om det.
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Brandenburg reggar inte korsningar.

Dom enda stamböckerna av HBL typ som är stängda är holstein och trakhener och delvis hannoveraner förbundet.
Dom andra resonerar som så att är stoet hbl med stam så är det ok.
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Jag mindes nog fel då, hittade en kbl/hann.-korsning som är registrerad som tysk sporthäst, var nog den jag tänkte på...
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Även de tyska förbunden har olika stamböcker och register för hästarna. De hästar som är registrerade i den "högsta" stamboken har rosa papper. Här kan du läsa vad som gäller för Hannoveraner Verband
http://www.hannoveraner.com/2414.html
 
Sv: Nytt från ASVH gällande registrering

Fast jag jämförde med förra årets fakturor och det är faktiskt precis samma pengar! Bara att ASVH nu har valt att begränsa till ett tidigare datum. Ibland undrar jag lixom hur tänket går... Suck...

Att de får handlingarna mer utspridda och därmed minskar risken att behöva ta in extra personal och minska övertiden = mindre kostnader, vilket är nödvändigt för att få hela skutan att gå runt!

Även om det blir lite krångligare att se färg på vissa föl, få tag på id kontrollant mm, så tycker jag just den här biten är ok, iom att de egentligen inte höjer kostnaden, samma med kompletterings biten eftersom det innebär ett faktiskt mer jobb och är en sådan lite kostnad.

Jag är betydligt mer tveksam till att höja avgiften för tilläggsregistrering, då jag tror effekten blir färre som "dubbel" reggas och det motverkar på något sätt syftet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp