Nytt jobb, lägre lön

Miks

Trådstartare
Jag har ett dilemma. Jag har sökt ett nytt jobb. Processen har gått bra och jag är nu inne i slutskedet. Tjänsten jag söker är på ett AB som är till 100% ägt av staten med ca 150 anställda och en omsättning på 1,9 miljarder 2016. Jag kommer hamna under CFO och vara ledningsgruppens strategiska stöd.

Tjänsten jag har nu är i princip motsvarande (titeln skiljer) fast på ett aningens större privat börsbolag. Anställda 220, omsättning 1,2 miljarder.

Dilemmat som jag har nu är att lönen är lägre på den nya tjänsten. Hur mycket lägre är jag inte helt säker på ännu men mellan 16-23% låter det som. Dessutom blir jag av med min tjänstebil som jag har på mitt nuvarande företag. Det suger nog mest. Faktiskt :o

Hur sjutton väljer man? Hjärtat säger det nya, förnuftet säger det nya men det smärtar så oerhört i snåljåpstarmen och karriärsegot :banghead:

Ge mig input snälla!

Mvh Miks

Jag har ett dilemma. Jag har sökt ett nytt jobb. Processen har gått bra och jag är nu inne i slutskedet. Tjänsten jag söker är på ett AB som är till 100% ägt av staten med ca 150 anställda och en omsättning på 1,9 miljarder 2016. Jag kommer hamna under CFO och vara ledningsgruppens strategiska stöd.

Tjänsten jag har nu är i princip motsvarande (titeln skiljer) fast på ett aningens större privat börsbolag. Anställda 220, omsättning 1,2 miljarder.

Dilemmat som jag har nu är att lönen är lägre på den nya tjänsten. Hur mycket lägre är jag inte helt säker på ännu men mellan 16-23% låter det som. Dessutom blir jag av med min tjänstebil som jag har på mitt nuvarande företag. Det suger nog mest. Faktiskt :o

Hur sjutton väljer man? Hjärtat säger det nya, förnuftet säger det nya men det smärtar så oerhört i snåljåpstarmen och karriärsegot :banghead:

Ge mig input snälla!

Mvh Miks
Jag läser negativa saker men få positiva? Både lön, förmåner och karriär är på minussidan.

Vad i det nya jobbet gör att du ens överväger det?

Tänk långsiktigt, kan den nya tjänsten innebära karriärs möjligheter?
Har du råd att gå ner såpass mycket i lön? Jag skulle nog inte ha det.
/B
På sikt kan den nog det. Inte där men vidare. Det är ett bra bolag att ha arbetat på i min bransch.
Jo jag har råd att gå ner så mycket i lön. Men jag är snål och lite stolt :o:D

Jag läser negativa saker men få positiva? Både lön, förmåner och karriär är på minussidan.

Vad i det nya jobbet gör att du ens överväger det?
Det finns såklart måååånga saker som är avsevärt mycket bättre på det nya företaget. Främst bolagsstrategier, företagskultur, etik och moral. Sen är personkemin en helt klart bättre match med denna ledningsgrupp än den jag arbetar bredvid i nuläget. För att vara lite vag så kan jag säga att #metoo kom och gjorde livet besvärligt (väldigt besvärligt) för herrarna i den nuvarande ledningsgruppen.

Jag tror jag skulle trivas bättre på det nya företaget. Må bättre i magen och utvecklas mer. Det nya företaget står för en mer långsiktig företagsstrategi och är med i många branschråd och driver branschen framåt. Något jag gillar och saknar i mitt nuvarande. Sen är de nog lite klokare.

Så känslomässigt och rent framtidsmässigt så är det nya helt klart värt att satsa på. Men sen gnäller snåljåpen i mig :banghead:

Mvh Miks

Jag tror jag skulle trivas bättre på det nya företaget. Må bättre i magen och utvecklas mer. Det nya företaget står för en mer långsiktig företagsstrategi och är med i många branschråd och driver branschen framåt. Något jag gillar och saknar i mitt nuvarande. Sen är de nog lite klokare.

Så känslomässigt och rent framtidsmässigt så är det nya helt klart värt att satsa på. Men sen gnäller snåljåpen i mig :banghead:

Mvh Miks
Men då så. :up:

Ta det nya och se det långsktigt.

Livet är för kort för skitbolag. Oavsett varför de är skit.

Så mycket skulle jag aldrig gå ner i lön för ett likartat jobb. Har själv som princip att aldrig gå ner i lön vid byte av jobb - det känns som om jag säljer mig för billigt då (och ja, det har inneburit att jag tackat nej till tjänster som annars låtit mycket bra). Jag får visserligen ut annat än enbart pengar av att jobba (personlig utveckling och tillfredsställelse mm), men jag vill ha det jag bevisligen är värd ekonomiskt också. Det skulle få vara ett extremt utvecklande och unikt jobb om jag skulle gå ner i lön!

På sikt kan den nog det. Inte där men vidare. Det är ett bra bolag att ha arbetat på i min bransch.

Det finns såklart måååånga saker som är avsevärt mycket bättre på det nya företaget. Främst bolagsstrategier, företagskultur, etik och moral. Sen är personkemin en helt klart bättre match med denna ledningsgrupp än den jag arbetar bredvid i nuläget. För att vara lite vag så kan jag säga att #metoo kom och gjorde livet besvärligt (väldigt besvärligt) för herrarna i den nuvarande ledningsgruppen.

Mvh Miks
Mående främst, byt! Inget säger att du måste vara där resten av livet.

Mvh Miks

Lägre lön och inte tjänstebil - men finns det andra förmåner som kan väga upp? Jag har inte så bra koll på statliga AB men om du väger in t ex semesterdagar, pensionsavsättningar mm?

Efter den konkreta jämförelsen skulle jag väsa till min inre snåljåp att vara tyst, min själ är inte till salu :p:)

När du skriver om de sociala och känslomässiga fördelarna med det nya jobbet, hade jag bytt utan tvekan.

Jag hade känt mig betydligt mer köpt, i helt negariv mening, på ett välavlönat jobb där jag själv betalar med att vantrivas/må halvdåligt.

Men jag är väldigt ointresserad av den ekonomiska aspekten av karriär. Mitt karriärmål är att trivas, ha roligt och få bestämma över mig själv. Lönen är till för att hästen och jag ska överleva.

Ge mig input snälla!

Mvh Miks

Lönerna inom staten (liksom inom kommun och landsting) är så klart markant lägre än inom det privata. Hur som helst, min sambo bytte från landsting till privat för ca. 1,5 år sedan, men går om ett par månader tillbaka till landstinget. Han får gå ner ganska många tusenlappar i månaden i lön. Att må bra och ha en arbetsplats man trivs med är viktigare.

Först resonerade han dock som du och ville inte byta jobb på grund av lägre lön - trots att han inte trivdes med arbetsförhållandena inom det privata. För mig är det helt obegripligt att lönen ens kan vara en faktor under sådana förhållanden. Det är ju inte så att vi behöver gå från hus och hem för att han byter jobb. Har man lyxen och förmånen att kunna välja ett stimulerande och roligt jobb och en god arbetsmiljö så finns det ingen anledning till att stanna kvar på en arbetsplats som suger.

För egen del finns det många saker som går före lönesättning, t.ex. att arbetet är stimulerande och meningsfullt, att jag har bra arbetskamrater, en god arbetsmiljö, att arbetet är fritt, osv. I övrigt räcker det med att jag lyckas försörja mig. Så länge jag kan välja, så väljer jag ett meningsfullt arbete framför en hög lön eftersom arbetet utgör en så pass stor del livet.

I ditt läge hade jag nog bytt faktiskt, men kanske försökt förhandla mig till andra förmåner som ex mer semester.
Förstår dock att det tar emot att både gå ner i lön och bli av med tjänstebilen.

En sak som kanske är uppenbar, men som ändå förtjänar att nämnas: Om du nu skulle tacka nej till det statliga jobbet pga längre lön, så finns det ju inget som säger att du måste stanna kvar på den nuvarande arbetsplatsen. Det finns ju också ett tredje alternativ: Att söka sig till en arbetsplats som uppfyller samtliga dina krav.

är det ett statligt jobb så är det massa semesterdagar
det egna måendet är värt mer än pengar
Det är inte säkert om det är ett statligt bolag. Och jobbar man privat kan man ofta förhandla till sig åtminstone 30 dagar.
Ts: Jag skulle jämföra övriga möjliga förmåer också.T ex pensionen kan vara bättre. Räkna + och - på allt. Innebär att du hamnar under någon viktig skattegräns. Att gå ner 20% i lön känns oavsett väldigt mycket. Vad blir det på tio - tjugo år? Ser du det som en del av karriären som bara ska gälla några få år för att sedan få ett annat, bättre betalt jobb?

Ge mig input snälla!

Mvh Miks
Har nu inte läst svarende i tråden men. Jag är statligt anställd. Vi har i princip fri flextidsram. Vårdbesök på.betald arbetstid. En viss kostnad av läkarbesök och sjukgymnast betald. Medicin upp till högkostnadsskyddet betalt. En friskvårdstimme i veckan samt ett par tusen i friskvårdsbidrag. Rätt att köra egen bil i jobbet mot ersättning. Rätt att jobba fritt hemifrån och äger kalendern själv (anpassning för diverse möten krävs såklart). Hmm jo 35 betalda semesterdagar. Och om jag nu ska jänföra med andra verksamheter jag jobbat i så har vi även fritt kaffe (inte en självklarhet) och väldigt fräscha lokaler.

Nackdel: nästintill konstant ärendeöverbelastning, mycket skit från "kunder" och en något sämre löneutveckling än inom det privata. Ja eller som det brukar sägas, statligt får inte vara löneledande.

Så mitt råd till dig, väg in alla de där små sakerna, i min värld är det inte bara den rena lönen utan det runtikring som jag räknar upp som i slutet ändå gör ett det känns bättre.

Mvh Miks
Oh... Jag hade kanske bytt ändå. Något år. Sen kan du kanske byta till något med högre lön? Jag har gått ned 15% i lön bara för att kunna vara hemma lite mer. Efter någon månad tänkte jag inte så mycket på de tusenlapparna något mer. Men visst kan vi ibland fundera på de nästan 100 000 extra vi hade kunnat haft per år... (Båda jobbar mindre, så hög lön har jag inte ;))

Är det inte ny modell på beskattning av tjänstebil på väg med - kanske inget att tråna efter iallafall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur