Nytt jobb, lägre lön

Har nu inte läst svarende i tråden men. Jag är statligt anställd. Vi har i princip fri flextidsram. Vårdbesök på.betald arbetstid. En viss kostnad av läkarbesök och sjukgymnast betald. Medicin upp till högkostnadsskyddet betalt. En friskvårdstimme i veckan samt ett par tusen i friskvårdsbidrag. Rätt att köra egen bil i jobbet mot ersättning. Rätt att jobba fritt hemifrån och äger kalendern själv (anpassning för diverse möten krävs såklart). Hmm jo 35 betalda semesterdagar. Och om jag nu ska jänföra med andra verksamheter jag jobbat i så har vi även fritt kaffe (inte en självklarhet) och väldigt fräscha lokaler.

Nackdel: nästintill konstant ärendeöverbelastning, mycket skit från "kunder" och en något sämre löneutveckling än inom det privata. Ja eller som det brukar sägas, statligt får inte vara löneledande.

Så mitt råd till dig, väg in alla de där små sakerna, i min värld är det inte bara den rena lönen utan det runtikring som jag räknar upp som i slutet ändå gör ett det känns bättre.
Det är skillnad på att arbeta i statlig förvaltning och i ett statligt bolag. Ett bolag som ägs av staten behöver inte ha de villkor som gäller i statlig förvaltning.
Annars håller jag med om att man måste räkna med allt. Pensionsavsättningar inte minst.

Jag läser att nuvarande arbetsgivare betala sig fria från sitt svinbeteende. Det är den vinkeln jag väljer. Ser det ibland ute på jobbet, högavlönade men får ta mycket skit. Det finns ett pris på den skiten.

Själv hade jag känt mig som prostituerad om jag svalde för pengar.

Tack snälla ni för alla kloka svar :love: Jag läser och värderar vartenda ett!

Något som många tagit upp är övriga förmåner, pensionsavsättningar och semester. Allt detta är faktiskt förmånligare hos den privata nuvarande arbetsgivaren. Något som väger emot detta är dock avsaknaden av kollektivavtal i namnbolaget där jag jobbat (vi är bara ca 15 st i namnbolaget, övriga anställda arbetar i dotter- eller koncernkopplade bolag och dessa har kollektivavtal).

Hjärtat, förnuftet och magen säger GO på det nya. Snåljåpen i mej börjar faktiskt lyssna mer på vad många av er skriver ;) @Lovisaleonora Jag sa faktiskt ”Outch” högt rakt ut när jag läste ditt inlägg :D På ett bra sätt, hit me! Tack :up:

Mvh Miks

Jag har ett dilemma. Jag har sökt ett nytt jobb. Processen har gått bra och jag är nu inne i slutskedet. Tjänsten jag söker är på ett AB som är till 100% ägt av staten med ca 150 anställda och en omsättning på 1,9 miljarder 2016. Jag kommer hamna under CFO och vara ledningsgruppens strategiska stöd.

Tjänsten jag har nu är i princip motsvarande (titeln skiljer) fast på ett aningens större privat börsbolag. Anställda 220, omsättning 1,2 miljarder.

Dilemmat som jag har nu är att lönen är lägre på den nya tjänsten. Hur mycket lägre är jag inte helt säker på ännu men mellan 16-23% låter det som. Dessutom blir jag av med min tjänstebil som jag har på mitt nuvarande företag. Det suger nog mest. Faktiskt :o

Hur sjutton väljer man? Hjärtat säger det nya, förnuftet säger det nya men det smärtar så oerhört i snåljåpstarmen och karriärsegot :banghead:

Ge mig input snälla!

Mvh Miks

Välmående och hälsa går före pengar. I min värld. Vi snackar ju inte om att du blir satt på bar backe om du byter jobb?

Ingen tackar dig om du förstör hälsa och sinnesro på nuvarande jobb. Byter du nu är det ju troligen ändå inte för evigt. Se det som ett steg åt sidan istället för ett steg uppåt. ;)

@Lovisaleonora Jag sa faktiskt ”Outch” högt rakt ut när jag läste ditt inlägg :D På ett bra sätt, hit me! Tack :up:

Mvh Miks

Senast för en månad sedan hade jag samma diskussion i bekantskapskretsen. Lite annan vinkel, men kontentan var densamma. Jobberbjudande med lägre lön och annan titel. Nuvarande jobb - mycket mer betalt, men ostrukterade arbetstider, obegränsat (m e m) ansvar, telefon 24/7 etc. Och nu blev ju prislappen tydlig - den skiten innebar xx 000 kr mer i lönekuvertet.

Värt eller inte? Alltid personlig bedömning.

@Miks kan du inte förhandla upp lönen lite då? :)
Det är nog, jag säger nog för det är inte klart ännu, den uppförhandlande lönen som är så pass mycket lägre :meh:
Det finns ju också ett tredje alternativ: Att söka sig till en arbetsplats som uppfyller samtliga dina krav.
Absolut! Det kommer dock ut få tjänster inom just min bransch och liknande roller. Jag sökte en liknande roll i våras. Jag kom ungefär till där jag är nu och fick sen se jobbet bli taget framför näsan av en intern. Det har alltså kommit ut liknande tjänster 2 gånger det senaste året.
Ser du det som en del av karriären som bara ska gälla några få år för att sedan få ett annat, bättre betalt jobb?
När jag gick in i processen såg jag det som en lång anställning. I det här läget tror jag att jag kommer vara där några år och sen byta. Det kanske blir ett mellansteg för att samla meriter i cv:t.
Är det inte ny modell på beskattning av tjänstebil på väg med - kanske inget att tråna efter iallafall.
Förmånsbeskattningen på trängselskatterna ändras nu. Det drabbar inte mej. I övrigt är mitt avtal inte drabbat än så länge av kommande regler. Jag tänker närmast på parkeringsförmånerna.

Jag kommer tappa ca 12-15 tusen i månaden på att bli av med mitt bilavtal om jag skulle återskapa det privat. Det är som sagt oerhört förmånligt. Inte sett denna typ av avtal någon annan stans.

Mvh Miks

Först vill jag säga @Miks att jag är glad att du äntligen är på väg bort från det där stället. Har varit så orolig för dig :heart
Är det svårt att hitta lämpliga tjänster att söka? Jag menar, kan du avvakta lite och leta vidare efter ett mer välbetalt jobb, eller behöver du detta för att komma vidare (eller komma loss)?

Först vill jag säga @Miks att jag är glad att du äntligen är på väg bort från det där stället. Har varit så orolig för dig :heart
Är det svårt att hitta lämpliga tjänster att söka? Jag menar, kan du avvakta lite och leta vidare efter ett mer välbetalt jobb, eller behöver du detta för att komma vidare (eller komma loss)?
Tack :heart

Ja det är inte så att intressanta jobb växer på träd. Är orolig för att inte hitta så rätt igen. Jag behöver nog få ändan ur. Välbetalt är det ju egentligen om man jämför mot snittlöner. Dock inte i den nivån jag har nu. Och det är inte som att det är en enklare tjänst. Snarare lite mer avancerad och närmare ledningen. Jag kommer gå vidare har jag bestämt. Och försöka förhandla upp lönen. Fingers crossed :up:

Mvh Miks

Tack :heart

Ja det är inte så att intressanta jobb växer på träd. Är orolig för att inte hitta så rätt igen. Jag behöver nog få ändan ur. Välbetalt är det ju egentligen om man jämför mot snittlöner. Dock inte i den nivån jag har nu. Och det är inte som att det är en enklare tjänst. Snarare lite mer avancerad och närmare ledningen. Jag kommer gå vidare har jag bestämt. Och försöka förhandla upp lönen. Fingers crossed :up:

Mvh Miks
Håller tummarna för att ni når en bra överenskommelse! :up:
Och att du hamnar på rätt sida stan (~Solna) så att vi kan luncha när jag börjar på mitt nya :D

Håller tummarna för att ni når en bra överenskommelse! :up:
Och att du hamnar på rätt sida stan (~Solna) så att vi kan luncha när jag börjar på mitt nya :D
Åh Solna! Jag är avis! Detta blir i stan tyvärr, om det blir!

Grattis igen! Jag vill ju höra mer!

Mvh Miks

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Vi som letar häst II