Det är skillnad på att arbeta i statlig förvaltning och i ett statligt bolag. Ett bolag som ägs av staten behöver inte ha de villkor som gäller i statlig förvaltning.Har nu inte läst svarende i tråden men. Jag är statligt anställd. Vi har i princip fri flextidsram. Vårdbesök på.betald arbetstid. En viss kostnad av läkarbesök och sjukgymnast betald. Medicin upp till högkostnadsskyddet betalt. En friskvårdstimme i veckan samt ett par tusen i friskvårdsbidrag. Rätt att köra egen bil i jobbet mot ersättning. Rätt att jobba fritt hemifrån och äger kalendern själv (anpassning för diverse möten krävs såklart). Hmm jo 35 betalda semesterdagar. Och om jag nu ska jänföra med andra verksamheter jag jobbat i så har vi även fritt kaffe (inte en självklarhet) och väldigt fräscha lokaler.
Nackdel: nästintill konstant ärendeöverbelastning, mycket skit från "kunder" och en något sämre löneutveckling än inom det privata. Ja eller som det brukar sägas, statligt får inte vara löneledande.
Så mitt råd till dig, väg in alla de där små sakerna, i min värld är det inte bara den rena lönen utan det runtikring som jag räknar upp som i slutet ändå gör ett det känns bättre.
Annars håller jag med om att man måste räkna med allt. Pensionsavsättningar inte minst.