Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Snuffsan

Trådstartare
Vad säger ni om detta:

Förbundet har som vi tidigare läst stoppat ponnyn Mustang att tas ut till EM, då man aviserat mätningar där. Ponnyn är tydligen för stor.

Men nu har man ändå tagit ut samma ponny till NM. Där man inte mäter.

Som det står i ridsport: FEI:s regler om kontrollmätning på tävlingsplatsen gäller i nuläget endast vid ponny-EM. På NM gäller de "vanliga" reglerna, det vill säga ett giltigt nationellt mätintyg.

Förbundet är alltså klart medvetna om att ponnyn är för stor men ändå får den fortsätta som ponny i Sverige och NM får den åka till.

Är detta ok? En ponny är en ponny och en häst är en häst? Eller?

Sv: Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Jag tycker att antingen så är han för stor, och då är det en häst.
Och då ska han tävla som häst alltid.
Eller så är han 148 cm och en ponny och har då rätt att vara med i EM.

Inte att ponnyn nu kom med till NM och inte till EM. Då var det bara prat om att ponnyn är för stor, dvs får ej åka till EM. det är ju frågan om varför man godkänner till det ena men inte till det andra.

dubbelmoral ja. varför får mustang inget nytt intyg där hans rätta stolek står? vet inte riktigt hur det funkar med mätintyg,har aldrig tävlat ponny själv. varför ska han få tävla vissa tävlingar men inte andra? han är ju häst och då ska han ta mej f*n gå som häst också. är ofta funktionär på ponnytävlingarna på klubben. väldigt många ponnyer som är större än vad som gäller för deras kategori allt från b-d. varför gör man inte en slutmätning vid 10 års ålder i stället? man gör väl den vid 8 nu eller? det är ju så många som faktiskt fortsätter att växa och växer över måtten. fast nu vet jag inte om mustang är nermätt eller om han har vuxit efter slutmätningen

Men sådär får det ju inte gå till :eek:

Om hästen ÄR över 148 så är den det!!
Då ska ju inte hästen få tävla som ponny alls!

Isåfall ska det ju även gälla alla övriga nermätta ponnyer i landet, att de också får tävla även om de mätts ner och då är ju lagen om 148 helt onödig.

Eller förresten; Har de ens kontrollmätt hästen på hemmaplan?

Senast ändrad:

Ja, det vore intressant att veta HUR stor han egentligen är.

*kl*
Tycker också det är dubbelmoral samtidigt tycker jag väldigt synd om familjen som ska stå som skampålar över sin fina ponny!
Sorgligt att en familj ska stå till svars på det viset!
Tycker nästan det är en häxjakt på dem!!

Det är så grymt många för stora ponnyer i alla kategorierna oavsett om vi tävlar EM, NM eller en lokal tävling!

Om nu Mustang ligger på gränsen kan jag nästan svära på att han inte är större än många andra d-ponnyer...
Hör folk som säger gång på gång att" ja h*n är ju lite över gränsen men vi har ju mätintyg hehe..."
Oavsett vilken storlek på tävling så ska ju ponnyn hålla måttet!

Visst det är synd om alla de som köpt en för stor ponny, men mäta innan köp ska väl inte vara nåt problem?! O många gånger vet man nog om det!

Men häxjakt på ägarna är det ju knappast. Det är ju inte ägarna som försökt fuska, det är ridsportförbundet som har, i mina ögon, märkliga regler. Det är ju förbundet som ska stå till svars för det här.

Och eftersom de haft ponnyn/hästen i många år så är det väl knappast värre för dem än för någon som köper en ung d-ponny som växer över. Sånt som händer.

Lugna ner dig! Mitt inlägg var inte ens riktat till dig utan bara ett inlägg i debatten!
Jag sa inte att det var du som hade häxjakt heller!

Har inte sagt att det är värre för de än för andra, jag tycker synd om dem för att det bara är de som ger för stora ponnyer ett ansikte utåt!! När det är så många andra som är det!

*kl*
Från förbundets hemsida:
Skärpning av mätreglementet
På förekommen anledning rekommenderar Juniorkommittén att blivande ponnyägare noggrant förvissar sig om att den ponny man tänker köpa verkligen har den höjd som säljaren/mätintyget uppger, innan köpet fullbordas.

Från och med 2003 skärptes reglerna så att det kan komma att göras kontrollmätningar när det finns fog för misstanke att en ponny är högre än vad mätintyget utvisar.

Ponnyer slutmätta från 2003 och senare kan, om de vid en kontrollmätning befinns vara för stora, få sitt mätintyg indraget.

Notera också att om en ponny vid mätning för internationellt intyg visar sig vara för hög så får den inte längre tävla som ponny.

Mätreglementet

Det är ju onekligen en lite udda situation när det gäller Mustang, han är för stor för EM men kan fortsätta tävla som ponny i Sverige och NM "som om ingenting har hänt". Det bästa vore väl om förbundet klargör vad deras regler egentligen säger...Men jag antar att Mustang är slutmätt innan 2003 och inte omfattas av ovanstående regler?

Ja, han är slutmätt tidigare.

*KL*

Personligen anser jag att reglerna borde göras om så att ponnyer som ligger nära kategorigränserna mättes om med jämna mellanrum även efter slutintyget. Dvs att det var krav på att göra det för att få tävla.

Nu är han aldrig inmätt som ponny, men min herre var 147.5 som åttaåring. Han är 151 idag som tolvåring..

Jag tror att det är såhär. Då ponnyn är mätt till 148,0 och därmed är en maxad D-ponny så vågar de inte skicka ponnyn till EM då de mäter alla ponnyer och de inte vet hur han reagerar på tävling. En häst kan ju blåsa upp sig och bli större än vad den egentligen är och därmed komma över den tillåtna gränsen på 151 cm. Men på NM så är det de nationella mätintygen som gäller och där är han ju inom gränsen och FEI kommer inte att mäta ponnyerna på denna tävling och därmed riskerar de inte att han kommer att bli avstängd från NM som han skulle kunna bli i EM om han visade sig vara för stor.

Men enligt mig borde de kunna testa att mäta honom på tävlingsplats för att se om han är för stor då eller inte. Då skulle de ju veta hur mkt han blåser upp sig osv

// Vickis

*kl*
Tycker också det är dubbelmoral samtidigt tycker jag väldigt synd om familjen som ska stå som skampålar över sin fina ponny!
Sorgligt att en familj ska stå till svars på det viset!
Tycker nästan det är en häxjakt på dem!!

Det är så grymt många för stora ponnyer i alla kategorierna oavsett om vi tävlar EM, NM eller en lokal tävling!

Om nu Mustang ligger på gränsen kan jag nästan svära på att han inte är större än många andra d-ponnyer...
Hör folk som säger gång på gång att" ja h*n är ju lite över gränsen men vi har ju mätintyg hehe..."
Oavsett vilken storlek på tävling så ska ju ponnyn hålla måttet!

Visst det är synd om alla de som köpt en för stor ponny, men mäta innan köp ska väl inte vara nåt problem?! O många gånger vet man nog om det!

:bow::bow::bow:Det är sant han är ju absolut inte den enda, verkar vara mer regel än undantag att de ligger över måtten.
Queen är väl en av de få som är liten på gränsen till C, men som har kapacitet att hoppa i sin rätta kategori, trots sina 142 el. 143 cm:D

Jag tycker personligen att det var oerhört dåligt av förbundet att offentligt gå ut och säga att ponnyn riskerade att inte klara en mätning. Hur mår man som ryttare anhörig mm då man i princip blir utpekad i media som fuskare. Ponnyn har ett giltigt mätintyg och är 148 cm, Måste dom inte ha speciella FEI mätintyg också? vilket innebär att han då blivit mätt iaf 2 gånger under kontrollerade former. Jag tror inte det är något fusk, ponnyn kanske är 148 cm, men som nog alla (hoppas jag) vet ändrar ju ponnyer mankhöjd beroende på omständigheter, kondition, humör mm. Jag misstänker att grenledningen helt enkelt ville vara på den säkra sidan och inte ta ut några gränsfall för att riskera att stå på ett EM utan lag. det behöver ju därmed INTE betyda att ponnyn i fråga är för stor som många här och i resten av landet direkt verkar ha dragit slutsatsen att den är!

Visst är det som Jezzie skriver, samtidigt så visar ju detta på att mätreglerna måste ses över, för det BLIR dubbelmoral att en ponny inte går EM för den riskerar att inte få starta och spräcka laget, medan samma ponny går NM.

Reglerna borde vara lika överallt.

Jag tycker personligen att det var oerhört dåligt av förbundet att offentligt gå ut och säga att ponnyn riskerade att inte klara en mätning. Hur mår man som ryttare anhörig mm då man i princip blir utpekad i media som fuskare.

Hade förbundet tigit så hade det blivit spekulationer iaf eftersom ponnyn tillhör det övre skiktet i Sverige.

Vaddå lugna ner dig? Jag var hur lugn som helst till du kastade denna idiotmening i ansiktet på mig.

Nu blev jag däremot sur.:mad:

Nu har dom ändrat så att ponnyn får vara 151 (tror jag) på tävling. kan vara 152..:S ?

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Em_E_liE
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ponnyn Mustang med sin ryttare Tove Melin inte längre aktuell för EM-laget i dressyr. Grenledaren Fredrik Böhling... 2
Svar
21
· Visningar
5 271
Senast: Hanna_haggebygard
·
B
Hästmänniskan Hej. Undrar lite om ni tidigare hört att man inte får tävla ponnyhästar efter 1 januari om man inte har dem chipmärkta eller...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: brittasparris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka